România a renunţat săptămâna trecută la obligativitatea purtării măştilor în aer liber, una dintre cele mai vechi restricţii impuse din cauza pandemiei de COVID. Cu toate astea, în unele domenii, lucrurile nu vor mai fi niciodată la fel.

În urmă cu mai bine de un an, multe companii din întreaga lume au fost nevoite să-şi trimită acasă oamenii, telemunca - iniţial un beneficiu oferit rareori - devenind o realitate de zi cu zi, pentru milioane de angajaţi, iar companiile nu vor renunţa prea curând la acest sistem de lucru de la distanţă.

Potrivit unui sondaj realizat de BBC şi publicat la începutul acestei luni, dintre managerii primelor 50 de companii din Marea Britanie, doar şapte dintre aceştia au de gând să le ceară angajaţilor să lucreze program complet de la birou, odată ce restricţiile vor fi ridicate în totalitate, în Regat. Ceilalţi spun că preferă un program hibrid, în care angajaţii vor lucra în regim de telemuncă cel puţin două-trei zile pe săptămână.

În restul timpului, angajatorii trebuie să se asigure că oferă salariaţilor condiţiile optime pentru a-şi desfăşura activitatea în siguranţă şi, mai ales, în spaţii unde riscul unor ameninţări la sănătatea oamenilor este redus la maximum. Cu acest scop în minte a fost creat în România The IMMUNE Building Standard, un set de reguli şi criterii standardizate pentru a diminua riscurile pentru sănătate la locul de muncă în lumea actuală, dar și în cea post-COVID.

Şi, pentru că telemunca are toate şansele să rămână multă vreme printre noi, e cazul să vedem ce înseamnă şi care sunt beneficiile ei.

Ce este telemunca. Legea ce reglementează telemunca în 2021

În România, telemunca a fost reglementată în urmă cu trei ani, prin legea 81 din 2018. Pentru ca o activitate să poată fi încadrată în această categorie, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii, simultan:

  • angajatul trebuie să lucreze cel puţin o zi pe lună din altă parte decât de la birou;
  • activitatea se desfăşoară cu ajutorul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor.

Cu alte cuvinte, salariatul poate să lucreze de la domiciliu, dintr-o cafenea sau de pe o bancă în parc și trebuie să folosească internetul, telefonul, laptopul, computerul sau o tabletă.

Condiţii importante stabilite prin contract de muncă sau act adiţional

  • programul de lucru e stabilit de comun acord, de angajat şi angajator, însă trebuie să respecte prevederile contractului individual de muncă sau pe cele ale celui colectiv;
  • angajatorul are dreptul de a verifica activitatea salariatului, pentru a se asigura că acesta îşi îndeplineşte atribuţiile;
  • tot angajatorul este cel care trebuie să pună la dispoziţia salariatului echipamentele de lucru - telefon mobil, laptop, tabletă -, în afara cazului în care cele două părţi stabilesc altceva.

Ce beneficii oferă telemunca

Avantajele telemuncii sunt multe, dar ceea ce e foarte important: ambele părţi implicate au de câştigat. Iată ce beneficii majore oferă telemunca angajatorilor:

  • Cheltuieli reduse atunci când vine vorba de mentenanţa sediului şi a birourilor;
  • Ocazia de a aduce în companie specialişti din alte oraşe, care altfel nu ar fi acceptat o relocare;
  • Un grad ridicat de satisfacţie pentru angajaţi şi, aşa cum arată un studiu realizat printre angajaţii agenţiilor federale fiscale din SUA, o productivitate sporită.

Pentru angajaţi, telemunca înseamnă:

  • Cheltuieli reduse cu drumul, indiferent că e vorba despre combustibil sau abonamente la mijloacele de transport în comun;
  • Eliminarea nevoii de a se muta în alt oraş, în căutarea jobului perfect;
  • Mai mult timp liber, un echilibru mai bun între serviciu şi viaţa de zi cu zi şi mai puţin stres.

Care sunt dezavantajele telemuncii

Multe dintre beneficiile prezentate mai sus pot fi văzute drept dezavantaje de către unii angajaţi sau angajatori. Sunt mulţi cei care nu au un spaţiu optim de lucru la domiciliu. Alţii se simt izolaţi de restul colegilor, suferă de singurătate, sunt mai stresaţi sau, pur şi simplu, nu au cu cine să se consulte în legătură cu unele probleme întâmpinate în activitatea lor.

De altfel, impactul psihologic negativ al activităţii în regim de telemuncă era cunoscut încă dinainte de pandemie. Un studiu realizat în 2017, de o fundaţie europeană, a stabilit că 41% dintre telesalariaţi se simt mai stresaţi, spre deosebire de 25% dintre cei care lucrează de la birou. Pe lângă stres, sunt destui cei care nu se pot concentra suficient în alt mediu decât cel office, iar marea teamă a angajatorilor e lipsa de productivitate a unora dintre salariaţii lor.

În concluzie, telemunca este o soluţie de viitor, pentru domeniile care se bazează pe tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, însă rămâne viabilă doar dacă este combinată în mod optim şi cu activitatea la birou. În acest fel, angajatorii şi angajaţii beneficiază de cele mai multe dintre avantaje şi elimină majoritatea neplăcerilor, într-o lume marcată de pandemia de coronavirus.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri