Dacă la început de pandemie părea o nebunie absolută să angajezi un om remote și să îl integrezi în companie tot în acest mod, după aproape doi ani de criză sanitară, instrumentele digitale nu mai sunt deloc străine, nici pentru companii și nici pentru angajați. Din lipsă de opțiuni, angajatorii au adoptat la început în mod forțat aplicații noi prin care să comunice cu angajații nou veniți, în timp ce alții au accelerat adopția unor tehnologii și aplicații interne care existau deja. Cum s-au derulat procesele de onboarding în cadrul a trei mari companii: Bosch România, FAN Courier și Mondelez România, în toată această perioadă?

Ce înseamnă un proces de onboarding

Este de la sine înțeles faptul că noii angajați aduși într-o companie trebuie să fie integrați și ghidați în colectiv încă din prima zi de muncă. La acest aspect se rezumă și procesele de onboarding, un concept care presupune ca noii angajați să treacă printr-o perioadă de tranziție și de acomodare în noua companie, un timp în care aceștia beneficiază de tot sprijinul venit din partea colegilor, dar și a managerilor care le pun la dispoziție diverse instrumente utile de integrare. O acomodare corectă la locul de muncă a noilor angajați crește rata de retenție cu 82%, dar și productivitatea cu până la 70%, potrivit unui studiu realizat de Glassdoor.

Pandemia și colegul nou de pe ecran

După recrutarea și selecția oamenilor potriviți, adevărata provocare, odată ce un angajat pășește într-o companie este menținerea acestuia în interiorul respectivei companii. Dar ce au făcut diferit angajații în această perioadă și cum și-au adaptat procesele la o perioadă de criză sanitară în care tehnologia a permis o cunoaștere doar prin intermediul unui ecran?

Retail jobs

„A fost o adopție forțată a tehnologiei și pe repede înainte. Sigur că am făcut tot ce a ținut de noi și ne-am adaptat aplicațiile și tehnologia. Din punctul acesta de vedere, cred că ce aduce tehnologia în procesele de onboarding este că o parte din informație rămâne acolo și poate fi refolosită. Deci suntem, teoretic, mai productivi teoretic. Adopția de tehnologie în procesele de onboarding aduce claritate și introduce conversația. Noi punem destul de puține întrebări în general. Deja având o aplicație pentru onboarding, pot să vin cu niște întrebări și pot să clarific lucrurile (...) Cel mai important lucru pe care putem sa îl facem e sa clarificam lucrurile de ambele părți. E o vorbă: prieteniile pe termen lung se țin cu socoteli corecte. Cred ca la fel e și în procesele de onboarding”, a declarat Dan Berteanu, VP of Education la Bittnet Group, în cadrul Reshaping HR, eveniment organizat de Wall-Street.ro

Citeste si:
Future Banking # 4 | Cum a schimbat pandemia viața angajaților de...
Future Banking | Richard De...

Dan Berteanu (Bittnet Group)

Departamentele de resurse umane au jucat un rol esențial în această perioadă, în ciuda faptului că anterior erau catalogatu de mulți ca fiind unele total neproductive, spune Elena Anghel, Chief Human Resources Officer FAN Courier.

Cei care au avut un departament de resurse umane solid și bine pus la punct cu toate procesele au furat startul (...) Noi în onboarding am alocat o persoană de încredere din cadrul echipei, cu experiența, la care noul coleg poate apela oricând. Noi oricum avem echipele formate în felul următor: la 10 angajați există un team leader și acolo există și o persoană dedicată pentru procese de onboarding. Se pare că funcționează pentru cei care doresc să ia o recomandare. Eu aș recomanda în continuare să aibă contact cu o persoană, fie față în față, fie pe WhatsApp, la telefon, cum doresc ei. Conectarea cu oamenii rămâne o rețeta a succesului.

Citeste si:
Cum riscă România să rămână fără și mai mulți muncitori în construcții
De la alb la negru....

-Elena Anghel, Chief Human Resources Officer FAN Courier -

Elena Anghel (FAN Courier)

Cristina Ionescu, HR Lead în cadrul Mondelez România este, însă, de părere că nu există o „pastilă magică” în ceea ce privește integrarea unui membru nou într-o echipă și consideră că „magia se întâmplă în birou”.

„Pentru colegii din vânzări, aș putea spune că nu a fost o mare diferența, întâlniri mai sunt, se văd cu superviserii lor. Pentru partea de birou și noi avem o soluție digitală, însă magia se întâmpla în birou. Legat de cum aduci un membru nou să fie în coeziune cu echipa, n-aș putea să spun că avem o pastilă magică. În schimb, avem niște manageri și colegi care ne-au ajutat în acest proces cel mai mult.

Am avut colegi noi în birou și am acordat o atenție sporită, având în vedere că nu i-am cunoscut față în față. În schimb, colegii din departament au avut grijă ca persoana nou-venită să nu se simtă exclusă. Cred că acesta este cel mai important factor, partea colegială”, a declarat Cristina Ionescu, HR Lead în cadrul Mondelez România, în cadrul evenimentului.

Citeste si:
Cum vrea BeeFast să ia o felie cât mai mare din q-commerce-ul românesc
Va fi retailul tradițional...

Citește și: Reshaping HR: Bogdan Badea, eJobs: Salariile sunt un subiect tabu și nu ar trebui să fie

Integrarea noilor angajați nu se mai face ca la manual

Pentru Bosch România, digitalizarea a fost subiectul zilei încă de dinainte de momentul martie 2020, când toate procesele au fost mutate dintr-odată în online. Furnizorul de tehnologii și servicii a accelerat implementarea unei soluții de onboarding deja existentă pentru a menține claritatea proceselor de lucru și pentru a nu pierde interacțiunile cu noii colegi.

„Cred că toată partea de atragere de talente și de onboarding a venit cu un efort mai mare din partea colegilor noștri care fac recrutare pentru a asigura și a compensa lipsa interacțiunii umane. Din fericire, pe noi pandemia ne-a prins pregătiți pe partea de onboarding.

Noi am lansat o aplicație, `Welcome to Bosch` care își propune să ofere colegilor noștri noi informații. Din momentul în care noi agreăm că va lucra în cadrul organizației, până în prima zi de lucru, el deja se familiarizează cu locația, află ce o să se întâmple. Este practic o soluție digitalizată foarte ușor de folosit. Asta a ajutat în procesul de onboarding. În rest, lucrurile variază în funcție de profilul angajatului, de natura activității colegilor”, a declarat Dumitrița Ghenciu, Employer Branding Strategist în cadrul Bosch România.

Citeste si:
O clinică cu tehnologie germană s-a deschis în România
O clinică cu tehnologie...

Dumitrița Ghenciu, Bosch Romania

Bosch România este unul din cei mari angajatori din plan local, cu un număr de 3.954 de angajați în 2020, ultimul an pentru care au fost raportate date la Ministerul Finanțelor Publice.

Reshaping HR: Ce contează în lupta pentru atragerea și reținerea talentelor” a fost un eveniment realizat de wall-street.ro și sponsorizat de Lugera-The People Republic, Mondelēz România și Nespresso. Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri