Piața din România a fost martora unor insolvențe „celebre” în ultimii ani. De la cazurile Blue Air, Vivre Deco sau Elefant, am văzut cum, chiar și unele dintre cele mai mari companii din țară pot întâmpina probleme financiare și de gestionare a crizelor. Radu Tudor, managing partner în cadrul Infinexa, companie care s-a ocupat cu procedura de insolvență pentru companii precum Blue Air sau Vivre Deco, a explicat cum se poate face diagnosticul unei firme pentru a evita intrarea în insolvență, dar și cum se poate realiza procedura de restructurare a unei companii.

La fel ca în cazul oamenilor, chiar și companiile au nevoie de controale regulate pentru ca managerii să le poată determina starea de sănătate. Din păcate, se pare că delăsarea românilor în ceea ce privește prevenția se transferă și către firme: conform unei analize realizată de Banca Națională a României, una din patru companii din România se încadrează în categoria "zombie". Radu Tudor, practician în insolvență, explică cum se poate pune „stetoscopul” pe o firmă pentru a verifica cum este poziționată în economie.

„Pentru a evalua riscul de insolvență al unei companii, este extrem de importantă monitorizarea indicatorilor financiari, care sunt esențiali pentru înțelegerea sănătății financiare a afacerii și pentru identificarea semnalelor timpurii de avertizare ale potențialelor probleme. În contextul actual, caracterizat de volatilitate și incertitudine, companiile trebuie să devină tot mai agile și să se adapteze rapid la schimbări pentru a supraviețui. Indicatorii financiari sunt într-adevăr vitali pentru gestionarea unei afaceri, oferind managerilor o perspectivă asupra performanței trecute și prezente; totuși, este crucial să subliniem importanța planificării strategice pentru sustenabilitatea afacerii pe termen lung. Fără o planificare strategică bine fundamentată, care să ia în considerare evoluțiile pieței, evoluția concurenței actuale și viitoare, și fără identificarea unor avantaje competitive sustenabile care să asigure profitabilitatea pe termen lung, dificultățile sunt inevitabile în orice afacere”, explică Radu Tudor.

„Rețeta perfectă” a unei insolvențe: greu de definit, dar există indicatori pe care managerii pot să-i urmărească

Pentru a determina care este gradul de risc pentru ca o companie să intre în insolvență există niște indicatori financiari pe care administratorii trebuie să îi monitorizeze. Radu Tudor spune că cele mai importante componente care pot pune un diagnostic timpuriu unei potențiale insolvențe sunt indicatorul de lichiditate, solvabilitate și îndatorare, precum și gestionării cash-flow-ului curent.

„Deși nu există o „rețetă perfectă” pentru a prezice dificultățile unei companii, o atenție deosebită trebuie acordată indicatorilor de lichiditate, solvabilitate și îndatorare, precum și gestionării cash-flow-ului curent. Acești indicatori, deși nu oferă garanții absolute, pot furniza o imagine clară asupra stării afacerii când sunt analizați împreună. Realizarea unei analize periodice și monitorizarea evoluției acestor indicatori, coroborată cu o planificare bugetară și strategică riguroasă, ar trebui să constituie un sistem eficient de avertizare timpurie pentru orice probleme emergente”, explică reprezentantul Infinexa.

Specialistul în insolvențe spune că unele companii ajung în acest prag fiindcă refuză să facă restructurări la timp. Conform lui Radu Tudor, mulți antreprenori își tratează afacerea „ca pe propriul copil”, așa că închide ochii de multe ori când observă o neregulă.

„În nenumărate cazuri am asistat la situații în care antreprenorii au evitat să apeleze la un specialist care să-i asiste în caz de dificultate și au încercat să găsească soluții pe cont propriu fără succes. Este dificil să stabilim un nivel critic general valabil pentru indicatorii financiari, deoarece aceștia pot varia semnificativ de la o companie la alta și de la un sector la altul. Prin urmare, implementarea unor mecanisme de planificare strategică eficiente și o înțelegere clară a situației curente și viitoare a afacerii sunt esențiale pentru a preveni blocajele financiare sau operaționale și pentru a asigura continuitatea afacerii în condiții optime” menționează Radu Tudor.

Cum se face managementul de criză al companiilor în pragul insolvenței: „managerii care au contribuit la ajungerea companiei în această situație pot fi reticenți sau incapabili să facă alegerile dificile necesare”

Managementul de criză care trebuie efectuat companiilor în prag de insolvență diferă mult de la un tip de afacere la alta. Cu toate acestea, există un element comun care joacă un rol important în procedura de restructurare: atitudinea managerului. Conform lui Radu Tudor, managerii care au contribuit la ajungerea companiei în această situație pot fi reticenți sau incapabili să facă alegerile dificile necesare, cum ar fi reducerea anumitor linii de business sau activități pentru a opri pierderile financiare.

„Primul pas în abordarea unei situații de dificultate financiară este efectuarea unei evaluări detaliate a stării financiare curente și identificarea cauzelor problemelor. Această analiză trebuie să includă fluxurile de numerar, datoriile, obligațiile scadente și activele disponibile. CFO-ul, împreună cu echipa financiară, joacă un rol crucial în furnizarea de rapoarte precise și actualizate pentru a înțelege amploarea problemei”, spune practicianul în insolvență.

O altă componentă importantă în managementul de criză în cazul companiilor în situația iminentă de intrare în insolvență este gestionarea fluxului de numerar din companie. Reprezentantul Infinexa spune că, în aceste situații, managerii trebuie să evite plățile neesențiale și să se hotărască cu privire la vânzarea activelor companiei.

„În paralel cu analiza financiară, managerul de criză trebuie să gestioneze eficient cash-flow-ul companiei, prioritizând plățile vitale pentru supraviețuire și amânând sau eliminând cele neesențiale. Deciziile de restructurare pot include reduceri de personal acolo unde este excesiv, renegocierea contractelor cu furnizorii, sau chiar vânzarea unor active non-esențiale sau anumite segmente de business care sunt neprofitabile sau deși profitabile necesită finanțări substanțiale pentru a fi susținute”, explică Radu Tudor.

După stabilizarea situației imediate și obținerea unei înțelegeri clare a situației financiare, compania ar trebui să încerce renegocierea termenilor datoriilor cu creditorii. Aceasta poate include amânarea plăților, restructurarea datoriilor sau chiar obținerea de finanțare de urgență pentru a asigura lichiditățile necesare supraviețuirii pe termen scurt.

Cum se poate radia o firmă din România: depinde de datoriile pe care le are compania

Radu Tudor explică procesul prin care o companie prezentă pe piața din România poate să ceară radiera. Conform expertului în insolvență, procesul este diferit în funcție de existența creanțelor companiei. Pentru firmele fără datorii, societatea parcurge etapele procedurale, sunt valorificate toate activele și apoi este radiată.

„Dacă firma nu are datorii, asociații pot dispune radierea acesteia de la Registrul Comerțului prin simpla îndeplinire a unor formalități. Lucrurile se schimbă dacă societatea are datorii și trece printr-un proces de insolvență. Într-o asemenea situație, un document care se numește “Raportul asupra cauzelor și împrejurărilor care au dus la starea de insolvență” ajută. administratorul judiciar să stabilească dacă societatea a ajuns în stare de insolvență din cauza unor factori obiectivi sau dacă au existat elemente care să conducă la atragerea răspunderii patrimoniale a unor persoane”, declară Radu Tudor.

Pentru ipoteza în care se impune atragerea răspunderii personale a administratorilor, procesul este mai îndelungat, administratorul / lichidatorului judiciar având sarcina să recupereze în numele și pentru creditori prejudiciile cauzate de fapte ilicite.

Sursa foto: Facebook/ Blue Air

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Luminița Mîndrilă
 Luminița Mîndrilă a lucrat anterior la Hotnews.ro și Aleph News, iar în prezent acoperă domeniul finanțe-bănci în cadrul Wall-Street.ro.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri