Berea autohtona dispare incet, dar sigur, de pe piata de profil din Romania, cel putin asa sustin reprezentantii Patronatului Societatilor Independente Producatoare de Bere din Romania (PSIPBR). In momentul de fata, doar circa 20% din totalul pietei berii din tara noastra apartine cu adevarat producatorilor autohtoni, restul de 80% fiind reprezentat de companii internationale. Speranta de viata a fabricilor de bere autentic romanesti (a celor care au mai ramas) este minima. "In anul 1995, in Romania, existau 125 de fabrici de bere; acum nu mai sunt decat 26. Restul s-au inchis, unul dintre motivele fenomenului fiind necorelarea legislatiei cu cea din Uniunea Europeana", ne-a spus Vifor Versescu, presedintele PSIPBR.

Berea se va scumpi

Se pare ca motivatia de mai sus este doar o pietricica in calea micilor producatori de bere, bolovanul fiind reprezentat de alte considerente. "Practic, aparitia marilor producatori de bere ne-a eclipsat. Participarea marilor producatori la dezvoltarea pietei de bere autohtone este zero. Investitorul care vine nu deschide piata; au venit si ne-au dat la o parte", este de parere Gabriel Nicolau, asistent manager in cadrul PSIPBR. Efectele acestei situatii se vor reflecta, spun berarii, in pretul ravnitei bauturi. Aceasta in conditiile in care strategia de piata a marilor producatori da pe fata intentia acestora de a ridica pretul berii. Ramane de vazut doar cand se va intampla acest lucru.

"Prezenta companiei pe segmentul de bere mai ieftina nu este decat o decizie tactica, acesta nefiind un segment in care sa se vizeze investitii viitoare", declara anul trecut, intr-un cotidian central, Mihai Albu, directorul general al unei mari companii de bere din Romania. Fabricile mici vor fi dispersate, iar berea se va scumpi daca nu se iau masuri ca piata sa nu fie distorsionata, a reiesit din declaratiile lui Versescu.

"Ei fac berea pe calculator"

Totodata, reprezentantii Patronatului sustin ca excluderea fabricilor de tip IMM din domeniul berii are mai multe aspecte negative. "De exemplu, angajatii din acest domeniu. In timp ce fabricile mici de bere dau de lucru la mii de romani, marile companii au doar cateva sute de angajati. Raportul este semnificativ - de 1 la 10. E logic. Ei fac berea pe calculator", a precizat Vifor Versescu. Acesta a tinut sa dea cateva exemple vizavi de situatia fabricilor din alte tari. Astfel, la aceasta ora, in Germania activeaza 1.250 de fabrici in timp ce Belgia bea bere de la 430 de producatori autohtoni. Ungaria nu sta prea bine la acest capitol, maghiarii detinand doar patru fabrici de bere... aceiasi patru mari jucatori de pe piata berii din Romania.

Consumam 70 de litri de bere pe an

Intr-o alta ordine de idei, volumul pietei berii, anul acesta, a fost destul de redus, fata de anul trecut consumandu-se cu doar 3,7 procente mai multa bere. Astfel, productia totala de bere la finele anului se preconizeaza sa atinga 15 milioane de hectolitri. Consumul relativ scazut de bere este explicat, potrivit berarilor, de anul precar din punct de vedere meteorologic, vremea frumoasa si calduroasa jucand un rol important in ceea ce priveste consumul de bere. Puterea mica de cumparare si situatia meteorologica au creat un segment de consumatori relativ nou. "Caracteristica acestui an este ponderea cresterii consumului de bere la PET (43% din totalul consumului), numarul celor care consuma bere acasa fiind in continua crestere (acest segment reprezinta 70% din totalul consumatorilor)", a incheiat Versescu. Romanii consuma anual 67 - 70 de litri de bere, in timp ce germanii si cehii beau 160 de litri. Specialistii berari apreciaza ca in urmatorii ani, consumul berii in Romania va spori cu 10 - 15 litri pe cap de locuitor.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri