Apa plata a inregistrat o crestere in rindul preferintelor romanilor in ultimii 16 ani. Daca inainte de 1990 nu se imbutelia deloc, in 2000 a ajuns la 2,3% din totalul de 738 milioane de litri de apa minerala consumati. Iar in 2005, procentul ei a crescut la 6 si se estimeaza ca va urca incet, dar sigur.
Romanii nu au o cultura pentru apa plata. Inainte de 90, ei consumau apa minerala sau sifon sub forma de sprit. Moda apei plate am mostenit-o de la occidentali, apreciaza Mihail Ianas, directorul executiv al Patronatului Apelor Minerale (APEMIN). Tendinta e buna pentru imbuteliatorii de apa necarbogazoasa, dar e totusi slaba, avind in vedere ca proportia in Vest este inversa. Astfel, consumul de apa plata in Occident este de aproximativ 75% din consumul total de ape minerale. In plus, la noi, anul 2005 a fost un an ploios, ceea ce a determinat scaderea vinzarilor.
Vinzari in scadere
Daca in 2004 volumul de apa raportat de Societatea Nationala a Apelor Minerale a fost de 912 milioane de litri, in 2005 a coborit la 876 milioane de litri. Totusi, pentru acest an, Ianas este optimist: Speram sa ajungem la un miliard de litri vinduti intr-un an bun.
Pe piata romaneasca, jucatorii importanti sint Borsec (Romaqua Group) cu 195 milioane de litri vinduti in 2005, European Drinks cu 160 milioane litri, Dorna (Coca-Cola) cu 109, Perla Harghitei cu 78, Bucovina cu 56 si Carpatina cu 41 de milioane. Aceasta inseamna 73-75% din piata, luind in considerare cantitatea vinduta. Cu exceptia apei minerale vindute de APEMIN, mai exista si apa imbuteliata din import. Aceasta reprezinta doar 1% din totalul apei consumate in Romania si in mare parte este vinduta in hoteluri sau localuri de lux. Motivul: costurile de transport ridicate care rezulta in preturi cu 20-30% mai mari decit ale apei autohtone. In plus, dupa cum spune Ianas, calitativ nu exista nici o diferenta.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: