Plafonarea tarifelor RCA adresate transportatorilor rutieri pentru sase luni si instituirea ulterior a unui pret de referinta, printr-o Ordonanta de Urgenta si o noua Lege RCA, au fost luate ca urmare a presiunii de strada a unor agenti economici, adica aceiasi transportatori rutieri, asupra altor agenti economici, asiguratori si a autoritatilor. Situatia reprezinta insa mai degraba o cerere de subventionare a transportatorilor rutieri de catre cei din urma. Totusi, obligativitatea RCA este pentru protectia tertilor, a victimelor, nu a celui care cumpara polita de asigurare.

Ceea ce solicita transportatorii rutieri de la Guvern, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) si implicit societatile de asigurari s-ar traduce simplu prin indemnul: sa fie ieftin RCA-ul, domne', ca sa-l ia toata lumea! Si de ce nu? Doar asa era la Astra Asigurari, fosta companie de asigurari a lui Dan Adamescu, despre care se stie ca incheia polite RCA pentru mai mult de jumatate dintre transportatorii rutieri inregistrati in Romania acum cativa ani, la preturi care nu depaseau 4-5.000 de lei. De altfel, aceasta suma reprezinta valoarea maxima la care transportatorii doresc sa cumpere politele RCA.

Patronatele din transportul rutier UNTRR, FORT, APULUM, APTE 2002 si COTAR cer inghetarea tarifului RCA pentru autovehicule peste 16 tone la valoarea de 4.907 lei pe an, in care ar intra, spun acestea, cheltuieli de achizitie-administrare, daune intamplate si neavizate, coeficient de abatere statistica sau chiar si eventuala cheltuiala de reasigurare. Nu conteaza calcule actuarile actuale si riscurile asumate, pentru ca desi este o piata obligatorie, dimnesiunea riscului creeaza pretul, nu conteaza Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind accesul la activitate si desfasurarea activitatii de asigurare si de reasigurare (Solvabilitate II) sau alte elemente legate de concurenta, ci doar vocea transportatorilor rutieri, care indiferent de frecventa daunelor pe care le produc, vor tarif subventionat.

A mai iesit la suprafata o buba RCA din "mostenirea" Astra Asigurari

Dupa falimentul Astra Asigurari, alte companii precum Carpatica Asigurari, Asirom sau Uniqa Asigurari s-au grabit sa preia protofoliul urias de transportatori de la fost firma a lui Dan Adamescu. Intre timp, Uniqa Asigurari s-a fript repede si a renuntat, Asirom majoreaza constant preturile la RCA in ultima vreme, iar Carpatica Asigurari se ia de mana cu Astra. Uniqa Asigurari arata ca societatile de transport rutier genereaza pierderi importante pe segmentul de asigurari RCA in portofoliul sau, un numar de 37 din 100 de vehicule asigurate fiind implicate intr-o dauna pe parcursul unui an, iar (atentie, vom reveni la acest aspect la discutia despre cabotaj) 78% dintre evenimente au loc in afara Romaniei. Spre comparatie, in cazul persoanelor fizice procentul daunelor in afara tarii este de numai 5% si doar 6 din 100 de autovehicule asigurate detinute de persoane fizice genereaza o dauna pe an.

Cum reuseau sa vanda asiguratorii, precum Astra Asigurari, RCA ieftin? Simplu, fara rezerve de daune, care oricum nu se plateau. O pondere "90% din plangerile noastre se refera la plati partiale sau neplata despagubirilor in urma unor accidente, majoritatea pe RCA (70% vin din zona de RCA, 20% din CASCO, dar restul tipurilor de petitii - 10-15% - intra in categoria celorlalte (asigurari de viata, asigurari de locuinte), dar presiunea maxima este pe asigurarile venite din accidentele auto", a explicat Calin Rangu, director pentru protectia consumatorului in cadrul ASF pentru wall-street.ro.

El a adaugat ca "statistica este constanta. Problemele se muta din pacate dintr-o parte in alta. Si in anii trecuti si in 2015, 2016, indicatorii sunt destul de constanti. Chiar daca au iesit doi jucatori (Astra Asigurari si Carpatica Asigurari - n.r.), daca ne uitam acum la numarul de petitii, o sa vedem ca sunt alte companii care sunt pe primul loc, iar practicile (de neplata) mai sunt pe piata". De asemenea, dintotdeauna RCA-ul a fost neprofitabil pentru asiguratorii din Romania, dar a reprezentat un instrument extrem de eficace, cu pierderi asumate, in goana dupa cota de piata a catorva companii.

Astra Asigurari s-a dovedit de fapt, pana la urma, doar un urias cu picioare de lut, pe minus la lichiditate si solvabilitate, la o rata combinata de peste 100% pe RCA. Coeficientul de lichiditate al Astra Asigurari era de 0,12 pentru asigurari generale in 2013, fata de 1% cat era obligatoriu.

"S-a ajuns aici pentru ca nu s-au luat masurile care trebuiau in urma cu 5-7 ani, pen­tru ca o parte dintre societatile de asigurari au practicat preturi de dumping la RCA. Este o avalansa ca urmare a rostogolirii bulgerului. Altfel, nu erau preturile de dumping si nici competitia, acerba. Consecinta este ca daunalitatea se afla in continua crestere, in lipsa predicitibilitate in ceea ce priveste platile societatilor de asigurari pentru vatamari corporale si daune morale", a declarat Florentina Almajanu, director general in cadrul Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare (UNSAR), pentru wall-street.ro.

Transportatorii vor de fapt "subventii" RCA

La momentul venirii la conducerea ASF, bancherul Misu Negritoiu probabil ca se vedea drept un Mugur Isarescu al pietelor financiare nebancare de asigurari, pensii private si de capital. Nu anticipa insa ca sistemul clientelar nu-i va ierta falimentele de renume din asigurari. Aceste schimbari au pus pe jar transportatorii rutieri, care in termen scurt s-au vazut obligati sa achite tarife de prima mult mai mari decat au fost obisnuiti. Acestia, sustinuti de diversi oameni politici, si grupuri parlamentare, si-au manifestat constant nemultumirea in strada fata de cresterea primelor RCA cu "peste 300% in industria transporturilor rutiere". Diferentele vin din faptul ca in ultimii ani unele societati au practicat preturi de dumping.

Asiguratorii subliniaza mereu ca in stabilirea ratelor de prima la RCA sunt esentiali doi factori: rata daunei si frecventa. La 30 septembrie 2015 conform datelor raportate la ASF de catre toti asiguratorii care practica RCA (mai putin Astra Asigurari) dauna medie pentru despagubiri pentru vatamari corporale si deces produse in afara Romaniei era si de 4,5 ori mai mare comparativ cu cele produse pe teritoriul Romaniei. In acelasi timp, frecventa daunelor la transportatorii rutieri, conform raportului Milliman, pe care acestia il citeaza frecvent, era de 18,22%, pe total piata, pentru autovehiculele mai mari de 16 tone la categoria persoane juridice, fata de media in functie de grupa de masa autovehiculului la aceeasi categorie de 13,46%. Spre comparatie, frecventa medie la autoturisme a fost de 4,94%, pentru persoane fizice.

Am subliniat mai sus referirile la transporturile rutiere internationale, deoarece asiguratorii fac apel insistent la acest aspect. In ultimii ani, au venit foarte multe companii de transport in Romania, care si-au facut sedii aici, atrase de costurile mai reduse decat in tarile de origine, inclusiv cu asigurarile si au dezvoltat o activitate, exclusiv de transport international, care se numeste si cabotaj. Adica, practic vehiculele nu mai opereaza in Romania, ci se duc si liciteaza activitati de transport in Franta sau in Germania. De asemenea, un raport la INSSE, cu privire la vehicule inmatriculate si accidente de circulatie rutiera in anul 2015, arata ca din 856.257 de autovehicule de transport marfuri inamtriculate in Romania, 573.308 au o varsta mai mare de 10 ani, iar 202.515 au intre 5 si 10 ani, aspect important care contribuie la stabilirea tairfului de prima RCA, precum si la incidenta accidentelor din motive tehnice.

"Acesta este business-ul. Numai asa se intampla. 90% din transport are loc sub forma de cabotaj, desi este interzis de legislatia UE. Mai exact, nu ai voie sa faci un transport intre Germania si Franta. Trebuie sa ai capat de linie tot timpul Romania. Dar ei stau doar pe teritoriul UE. Aici sunt asigurari mai ieftine, sunt soferi mai ieftini. In statele din vest, soferii sunt platiti pe carte de munca cu pana la 4.000 euro pe luna. La noi, le dau salariul minim de baza si diferenta cu contract de comodat", a declarat, pentru wall-street.ro, reprezentantul unui broker de asigurari care a dorit sa isi pastreze anonimatul.

In opinia sa, nu se cauta o solutie, ci vinovati. "Vinovat este ASF, sunt asiguratorii, oricine in afara de transportatorii rutieri. De ce este frecventa mare? Pentru ca nu isi fac polite RCA. Umbla cu asigurari aranjate. Fac o copie dupa un original, il trag in pdf si schimba datele. Daca au dauna fug repede si fac polita RCA. Trebuie sa incercam sa eradicam aceasta practica. Si cum putem face acest lucru? Se poate compara bazele de date din cadrul Politiei, CNADNR si CEDAM", a mai spus brokerul de asigurari citat.

El mai adauga ca "un pret de 7.500 de lei, pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0, plus incarcari pentru profit si marja comerciala, ar fi unul corect. Important nu este neaparat acest pret, ci se se intampla cu restul preturilor. Se incearca rezolvarea unei probleme punctuale la o categorie si nenorocesti toate celelalte categorii de clienti, care vor plati in plus".

Astfel, daca limitarea tarifelor pentru transportatori va avea loc, pentru urmatoarele sase luni, si va fi fixat si un pret de referinta dupa aceasta perioada, costurile neacoperite cu riscurile generate de evolutia daunelor, se vor regasi in primele tuturor celorlalti participanti la piata de asigurari RCA, ceea ce va crea indirect un sistem de subventionare cu ajutorul Statului a transportatorilor rutieri de catre asiguratori si implicit persoane fizice. Pe de alta parte, riscul daunalitatii poate fi redus de catre participantii la trafic, iar aici intra in discutie inclusiv transportatorii rutieri.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri