In mijlocul unui reviriment economic, sute de magazine si centre comerciale trag obloanele. Motivul nu este Amazon cum multi s-ar gandi. In primele sase luni din acest an au avut loc mai multe falimente in retail decat tot anul trecut, retaileri importanti renuntand la peste 100 de magazine.

Din categoria numelor cunoscute care au inchis din magazine se numara J.C. Penney, Macy’s sau Sears. De asemenea, Ralph Lauren a anuntat ca inchide magazinul Polo de pe Fifth Avenue, unul din brandurile care renunta la aceasta artera comerciala importanta.

O criza economica ar putea explica aceasta situatie, insa PIB creste de opt ani consecutiv, pretul combustibililor este redus, somajul se situeaza sub 5% iar ultimele 18 luni au fost pozitive in privinta cresterilor salariale, in special pentru angajatii americani din clasa medie si de jos. Chiar daca in retail consumul continua sa creasca sustinut, o serie de tendinte – inclusiv avansul e-commerce-ului, numarul prea mare de mall-uri – au „conspirat” pentru a schimba fata retailului american.

  1. Oamenii cumpara mai mult online

Cea mai simpla explicatie pentru aceasta evolutie consta in faptul ca „Amazon mananca din retail”, scrie The Atlantic. Intre 2010 si 2016, vanzarile Amazon in America de Nord au sarit de la 16 miliarde de dolari la 80 de miliarde de dolari. Spre comparatie, vanzarile Sears au fost anul trecut de 22 miliarde de dolari. Mai mult, jumatate din locuintele din SUA sunt abonate la Amazon.

Insa perspectiva este mult mai ampla. Vanzarile online au crescut pe parcursul mai multor ani in special in categorii precum muzica sau carti. Insa politicile usoare de retur au transformat experienta retailului online intr-una ieftina, facila si lipsita de riscuri pentru cumparatorii de haine, care a devenit intre timp si cea mai mare categorie in e-commerce.

In plus, cumparaturile pe mobil, odata o experienta agonizanta, devin din ce in ce mai usoare datorita multiplelor aplicatii lansate. Incepand cu 2010 si pana acum, comertul pe mobil a crescut de la 2% din totalul cheltuielilor digitale la 20%.

Intotdeauna va exista un loc si pentru magazine intrucat oamenilor le place sa viziteze locatii stralucitoare si sa atinga materialele fine. Insa cresterea e-commerce-ului nu doar muta cumparaturile in online, ci construieste noi obiceiuri de consum, astfel incat clientii vor vedea canapeaua din sufragerie drept o alternativa mult mai comoda mersului la mall.

  1. Prea multe centre comerciale

In America exista in prezent circa 1.200 de centre comerciale. In urmatorii zece ani numarul acestora s-ar putea reduce la aproximativ 900. Si asta nu reprezinta chiar „moartea mall-urile”. Insa este un declin si este invevitabil.

Potrivit companiei de cercetare Cowen, numarul centrelor comerciale din SUA a crescut de doua ori mai repede decat populatia intre 1970 si 2015. Vorbim de o suprafata per capita cu 40% mai mare decat in Canada, de cinci ori mai mare decat in Marea Britanie sau de zece ori decat in Germania. Nimic suprinzator atunci cand recesiunea a redus cu jumatate numarul vizitelor in mall-uri intre 2010 si 2013, potrivit Cushman&Wakefield.

Pe de alta parte, inchiderea unui magazin mare dintr-un centru comercial poate atrage dupa sine chiar si inchiderea mall-ului respectiv.

  1. Mai putin materialism si mai multa socializare

Daca retailul online si numarul prea mare de centre comerciale au „conspirat” ducand la inchiderea mai multor magazine, de ce declinul are loc in momentul in care salariile pentru angajatii din clasa de jos cresc intr-un ritm accelerat din anii ’90?

Casierii si vanzatorii din magazine reprezinta cele mai mari categorii generatoare de job-uri la nivel national, cu peste opt milioane de angajati si un salariu mediu sub 25.000 de dolari pe an. Recent insa, legislatia privind salariul minm si o piata a muncii care s-a contractat au generat o crestere salariala in cazul acestor angajati.

In al doilea rand, retailerii de fashion au inregistrat scaderi ale business-ului in conditiile in care consumatorii au optat pentru a-si cheltui banii pe calatorii sau pentru a iesi in oras cu prietenii. Inainte de recesiune, oamenii alocau sume importante pentru achizitia de locuinte, mobila, masini sau haine, insa intre timp lucrurile s-au schimbat. Spre exemplu, vanzarile in retailul de fashion au scazut in ultimii zece ani cu 20%.

Turismul a explodat, la fel si gradul de ocupare a hotelurilor. In plus, liniile aeriene au transportat anual un numar tot mai mare de pasageri. Anul trecut, liniile aeriene americane au inregistrat un numar record de pasageri – 823 de milioane. Avansul afisat de restaurante este unul si mai mare, in conditiile in care din 2005 vanzarile din HoReCa au crescut de doua ori mai repede decat in orice alta forma de retail. In 2016, americanii au cheltuit in premiera mai multi bani in restaurante si baruri decat in magazinele din retailul alimentar.

Acolo unde magazinele cunoscute au esuat in a fi ancore pentru mall-uri, food-court-urile, spatiile de divertisment si chiar centrele de fitness au putut fi o solutie si au salvat centre comerciale de la faliment.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri