FMCG-ul romanesc a fost caracterizat anul trecut de tranzactii importante ce au avut loc in piata de lactate, panificatie sau in cea a bauturilor. De departe, cele mai rasunatoare miscari au fost achizionarea Covalact si Albact de catre compania franceza Lactalis, preluarea marcilor detinute de SABMiller, Ursus in Romania, de catre producatorul japonez de bere Asahi Group sau vanzarea Alpin Lux 57 catre grupul letonian Union Food.

Anul trecut, valoarea pietei de fuziuni si achizitii din Romania a fost 3,54 miliarde dolari, in scadere cu 3% fata de 2015, iar numarul tranzactiilor a fost 113, in scadere cu 8% fata de 2015. In schimb, s-a inregistrat o crestere a tranzactiilor interne, cumuland 41% din numarul total, fata de 35% in 2015. Valoarea medie a tranzactiilor de sub 100 milioane dolari a fost 24 milioane dolari.

Dupa numarul de tranzactii, cele mai atractive sectoare au fost cel de productie (cu 20 de tranzactii), sectorul serviciilor (cu 12 tranzactii), urmate de IT si cel alimentar si de bauturi (cu cate 11 tranzactii fiecare), se arata intr-un raport EY.

Albalact si Covalact - Lactalis

Anul trecut, producatorul francez Lactalis a realizat doua dintre cele mai importante tranzactii din FMCG-ul romanesc: a cumparat liderul pietei de lactate, Albalact, iar ulterior s-a reorientat catre un alt jucator important din piata, Covalact. Cele doua tranzactii, de peste 115 milioane de euro, i-au asigurat gigantului francez pozitia de lider pe piata romaneasca, cu un business de 184 milioane de euro, in conditiile in care piata totala este estimata la peste 800 milioane euro.

Compania franceza, fondata in 1933 si detinuta de familia Besnier, a intrat pe piata romaneasca in 2008, cand a achizitionat de la omul de afaceri Jean Valvis compania romaneasca LaDorna pentru o suma estimata la 80-90 milioane euro. De atunci, miscarile strategice ale producatorului francez au inclinat spre cucerirea pietei romanesti, de unde si tranzactiile majore efectuate anul trecut.

Citeste si:
Cumpara 1 bilet la retailArena si primesti inca 1 bilet GRATUIT!
Cumpara 1 bilet la...

La inceputul anului trecut, Grupul Albalact – care inseamna Albalact S.A, Albalact Logistic SRL si Raraul S.A – a fost preluat de Lactalis. Grupul francez Lactalis a ajuns sa detina indirect peste 90% din Albalact si a delistat compania de pe Bursa de Valori Bucuresti, dupa 20 ani in care actiunile producatorului roman de lactate s-au tranzactionat in piata locala.

Tranzactia Albalact a fost estimata la 73 milioane euro (324,9 milioane lei), dupa ce compania BSA International, societatea mama a grupului francez Lactalis, a achizitionat in oferta publica 94,8% din actiunile Albalact. 2,5% din actiuni mai sunt detinute in prezent de Albalact S.A, iar restul titlurilor se afla in continuare in posesia micilor actionari.

Dupa cum a inceput anul, asa l-a incheiat: urmatoarea miscare pentru grupul Lactalis pe piata romaneasca a fost sa achizitioneze un alt producator important, Covalact, detinut de fondul de investitii american SigmaBleyzer.

Exit-ul fondului american SigmaBleyzer din actionariatul Covalact dupa mai bine de noua ani a avut loc pe fondul preluarii producatorului de catre gigantul Lactalis. Achizitia Covalact a fost estimata la 40 de milioane de euro si a adus in portofoliul Lactalis branduri si sortimente precum Branzica de Casa, singurul produs de tip cottage cheese fabricat in Romania, branza Fagaras, branza proaspata de vaci, cascaval, iaurt si lapte praf.

Citeste si:
Cel mai "vanat" job in 2019: mii de romani si-l doresc
Cel mai dorit job in 2019:...

Ursus (SABMiller) - Asahi Group

Producatorul japonez de bere Asahi Group a anuntat oficial, pe data de 13 decembrie 2016, ca a ajuns la un acord cu SABMiller pentru preluarea a cinci marci de bere din tari est-europene, intr-o tranzactie evaluata la 7,8 miliarde de dolari (circa 7,3 miliarde euro), potrivit Reuters.

In aprilie, Ursus Breweries, unul dintre brandurile detinute de SABMiller, a anuntat ca Asahi Group a finalizat preluarea operatiunilor si a marcilor detinute de SABMiller in Europa Centrala si de Est, care include afacerile din Cehia, Slovacia, Polonia, Ungaria si Romania.

Alpin Lux 57 - Union Foods

Despre preluarea producatorului roman de inghetata Alpin Lux 57, detinut de familia Istrate, nu se stiu foarte multe detalii. Tranzactia a avut loc in aprilie anul trecut si a constat in preluarea unui pachet majoritar de actiuni de catre grupul letonian Union Foods. Ioan Istrate, fondatorul Alpin Lux 57, a ramas in continuare la conducerea companiei, detinand in acelasi timp un procent minoritar de actiuni.

Alpin Lux 57 este unul dintre cei mai producatori de inghetata de pe piata romaneasca. Infiintat in 1994 de Ioan Istrate, Alpin Lux 57 detine o fabrica in Sebes, judetul Alba, unde produce aproximativ 100 de sortimente de inghetata, dar si produse de patiserie si legume congelate. In 2015, Alpin Lux 57 avea afaceri de aproximativ 20 milioane euro si obtinuse un profit de peste 2,5 milioane euro.

La Fantana - Oresa Ventures

O alta tranzactie care a avut loc anul trecut in FMCG-ul romanesc a fost preluarea companiei La Fantana de catre Oresa Ventures de la Innova Capital. Fondata de Cristian Amza, La Fantana este una dintre cele mai mari companii pe piata solutiilor de vanzare si livrare a apei pentru consumatori si companii din Europa Centrala si de Sud-Est.

Achizitia a avut loc in aprilie anul trecut, a fost autorizata de Consiliul Concurentei in iulie si s-a ridicat la valoarea de 26 milioane dolari, potrivit datelor EY. Tranzactia La Fantana se deruleaza la doi ani de cand La Fantana a preluat distributia cafelei Lavazza in Romania, prin intermediul careia a castigat un portofoliu de 9.500 de aparate de cafea, care s-au adaugat celor 110.000 de watercoolere deservite la acea data.

Oresa este activa in Romania din 1997 si a investit pana in prezent mai mult de 100 de milioane de euro pe aceasta piata, in companii precum LaFantana, Medicover, Credisson, Brewery Holdings sau Flanco. Oresa, o afacere de familie cu origini suedeze, a avut initial activitati in mai multe tari din Europa Centrala si de Est, dar in 2013 a decis sa intre si in Romania.

Sursa foto: Shutterstock


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
(P) Vino la EXPO SHOP - Future Retail Solution 2019