Dupa aproape 30 de ani de economie libera, piata de asigurari din Romania pare sa aiba in continuare un singur motor: politele obligatorii RCA. In ceea ce priveste asigurarile facultative, acestea raman cu acelasi "potential", mentionat insistent. Pornind de la aceasta stare de fapt, l-am intrebat pe Francois Coste, CEO al Groupama Asigurari, unul dintre cei mai importanti jucatori din piata de profil, despre "cum reuseste sa justifice, in continuare, in fata actionarilor din Franta, dupa 10 ani de prezenta in Romania, "beneficiile" sau "motivele" de a miza si in viitor pe tara noastra.

"Intr-adevar, primele brute subscrise pe segmentul RCA continua sa domine piata de asigurari, reprezentand 32% din totalul primelor brute subscrise de asiguratori in primul semestru al anului 2019 si inregistrand o crestere de circa 4%, comparativ cu perioada similara a anului trecut, conform datelor ASF. Totusi, sa nu uitam ca piata de asigurari din Romania a crescut in ansamblul sau, cu 4,5% in anul 2018 si 7,8% in primul semestru din acest an si ar fi eronat sa credem ca aceste cresteri deriva doar din segmentul RCA, avand in vedere evolutia pozitiva consemnata de asigurarile de viata si sanatate in ultimii doi ani. Astfel, suntem increzatori ca piata asigurarilor isi va continua trendul de crestere intr-o maniera sanatoasa", apreciaza Francois Coste (foto).

In plus, "serviciile din piata au o calitate ridicata si s-au dezvoltat in mod sustinut in cei 10 ani de cand operam pe piata sub brandul Groupama Asigurari. Fara indoiala, aceasta calitate reprezinta un motor al pietei si baza unei competitii sanatoase". Dar, "cum justificam beneficiile de a miza pe Romania? Prin cifrele de piata precum cele amintite, calitatea serviciilor, precum si prin rezultatele Groupama Asigurari".

Astfel, "la 10 ani de la lansarea brandului Groupama Asigurari, avem peste un milion de clienti individuali si 90.000 de clienti persoane juridice. In ultimii doi ani, am avut avansuri de doua cifre pe liniile de asigurari facultative non-viata precum CASCO, asigurarile de locuinte, raspundere a transportatorului si de calatorie sau sanatate, in linie cu obiectivele noastre".

Actionarii nostri sunt bine informati cu privire la piata de asigurari din Romania. Ei stiu ca aceasta nu a ajuns la nivelul de maturitate al pietelor occidentale si sunt in masura sa ii recunoasca potentialul amintit. (Francois Coste)

"Din experienta noastra, vedem ca romanii sunt din ce in ce mai interesati de produse de asigurare si suntem de parere ca tendinta va fi de alinere treptata la structura pietei europene, dominata de asigurarile de viata si cu un grad mai mare de penetrare in PIB - care a fost pe plan local la nivelul de 1,13% in 2017, comparativ cu cel de 8,1% inregistrat de Germania si de peste 12% in Franta", mai spune CEO-ul Groupama Asigurari.

El subliniaza insa faptul ca "este nevoie de o legislatie predictibila si care sa permita si incurajeze dezvoltarea asiguratorilor din piata. Altfel, beneficiile amintite raman intr-un vid, intrucat investitorii mereu se vor uita si la stabilitatea cadrului legislativ si de reglementare, pentru a putea preconiza evolutia business-ului".

Poate industria de asigurari sa sustina cresterea economiei Romaniei?

"Piata de asigurari continua sa se dezvolte. Volumul primelor brute subscrise in Romania a crescut cu 4,5% in anul 2018 fata de anul precedent si, dupa cum am spus, cred ca tendinta de crestere se va mentine. Evolutia depinde, totusi, nu doar de eforturile actorilor din piata, ci si de factori circumstantiali, precum stabilitatea cadrului fiscal si legislativ si nivelul de constientizare a populatiei cu privire la riscurile asociate activitatilor de zi cu zi si beneficiile produselor de asigurare", arata Francois Coste.

Cu toate acestea, "nu cred ca un sector singular, cum este cel al asigurarilor, ar putea sustine cresterea economiei pentru ca o economie sanatoasa este un mozaic de sectoare, complementare in contributia lor fata de cresterea economica. Insa, o crestere sustenabila si solida a sectorului de asigurari contribuie categoric la avansul economic al tarii, asigurand continuitatea activitatii clientilor si favorizand investitiile. Dezvoltarea sectorului ar indica adoptarea unor atitudini mai prevazatoare din partea populatiei, dar si un nivel mai ridicat de bunastare a acesteia", adauga CEO-ul Groupama Asigurari.

In aceeasi masura, "industria de asigurari are un rol de sustinere a fortei de munca, nu doar prin faptul ca ajuta la prevenirea si vindecarea problemelor de sanatate ale acesteia, dar si prin faptul ca este o sursa importanta de locuri de munca". De altfel, Groupama constituie "cel mai mare angajator din piata, cu aproximativ 1.500 de angajati si 700 de agenti".

Romania incepe sa se maturizeze. (Francois Coste)

"Revenind la tendintele de piata recente, am observat o evolutie pozitiva, care ne da sperante ca piata din Romania incepe sa se maturizeze - aceea a asigurarilor de persoane fizice, precum cele de sanatate, locuinta sau calatorie, unde noi am inregistrat cresteri semnificative in ultimii ani. Evolutia este peste cea a pietei, insa este important de retinut ca si piata, in ansamblul sau, evolueaza in aceasta directie, ceea ce semnaleaza un interes crescut fata de produsele de asigurare", mai spune CEO-ul Groupama Asigurari.

In opinia sa, o alta tendinta de piata este aceea de a incorpora cele mai moderne tehnologii in produse. De exemplu, "tehnologia telematica introdusa de Groupama Asigurari pe piata de asigurari in urma cu doi ani s-a extins cu succes si credem ca va fi tot mai relevanta pentru o dezvoltare durabila a pietei, in armonie cu interesul crescut al clientilor fata de solutii cu impact asupra comportamentului lor. Digitalizarea din serviciul cu clientii sau din procesele interne castiga, la randul sau, tot mai mult teren", conchide Francois Coste.

Groupama Asigurari a lansat recent clauza Fleet Control, adresata clientilor persoane juridice care achizitioneaza polita CASCO pentru parcuri auto. Clauza mentionata presupune instalarea unui dispozitiv telematic pe fiecare masina din flota clientului, care inregistreaza date despre trafic si stilul de condus al soferilor, avand rolul de a-i motiva sa fie prudenti si atenti la volan.

Pe baza informatiilor furnizate, soferii flotei isi ajusteaza comportamentul in trafic, iar in functie de acesta, clientii pot beneficia de reduceri la pretul CASCO de pana la 40%. Astfel, clientii Groupama obtin nu doar control asupra costului politei, dar si asupra costurilor de utilizare a autovehiculelor din flota.

Groupama Asigurari dispune de un portofoliu de peste 1 milion de clienti individuali si peste 80,000 de companii in Romania. Compania este parte a unui grup international de asigurari si servicii financiare, mutualist si cu o istorie de peste 100 de ani, 32.600 de angajati si peste 13 milioane de clienti, global.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri