Locul de muncă al persoanelor care solicită un credit a devenit un element mult mai important pentru băncile românești în ultimul an, existând cazuri în care consultanții bancari refuză din start o solicitare de creditare dacă persoana în cauză lucrează în sectoare de activitate precum HoReCa, presă sau în industria jocurilor de noroc.

Unui client al Raiffeisen Bank, intervievat de wall-street.ro săptămâna trecută, i-a fost refuzată din start solicitarea de contractare a unui credit de nevoi personale, deși acesta avea contract de muncă. Reprezentantul bancar care a refuzat solicitarea a menționat că banca nu acordă credite persoanelor care lucrează în presă, dar nici celor care lucrează în HoReCa și construcții.

Contactați de wall-street.ro, reprezentanții Raiffeisen Bank au declarat că nu există o astfel de politică la nivelul băncii.

„Nu am implementat o astfel de abordare la nivelul Raiffeisen Bank. Banca a urmărit dinainte de pandemie și continuă să urmărească evoluția indicatorilor companiilor și informațiile care ne permit identificarea timpurie a unor posibile reduceri semnificative de activitate cu impact asupra angajaților”, au declarat oficialii Raiffeisen.

Ulterior solicitării oficiale făcute de wall-street.ro, clientul refuzat inițial a fost sunat de reprezentanții băncii care au menționat că a fost refuzat din greșeală, și că de fapt doar PFA-urile din respectivele domenii sunt ”sărite” de la creditare.

În alte două sucursale Raiffeisen în care reporterii wall-street.ro au solicitat informații despre creditele de nevoi personale, reprezentanții băncii au declarat fie că doar domeniul HoReCa este cel vizat de acest tratement, fie că atât HoReCa, dar și sectorul jocurilor de noroc primește refuzuri la creditare.

Cât de mult contează în ce domeniu lucrezi pentru celelalte mari bănci din România

Wall-Street.ro a solicitat răspunsuri oficiale cu privire la acest subiect și din partea reprezentanților ING, Unicredit, BRD, BCR și Banca Transilvania. În unele cazuri, răspunsurile oficiale oferite de bănci au contrazis realitatea ”din teren”, acolo unde consultanții din agenții sau operatorii din call-center-uri păreau că nu sunt mereu la curent cu politica generală a băncilor privind creditarea clienților.

ING: Fiecare client este analizat punctual. Domeniul de activitate al clientului este doar un factor

Puterea de achitare a datoriei este principalul lucru pe care ING îl are în vedere atunci când decide dacă să acorde sau nu un credit de nevoie personale unei persoane fizice, spun oficialii ING.

„Fiecare cerere de creditare a unui client se analizează punctual, iar domeniul de activitate al angajatorului este doar unul din multitudinea de factori pe care o bancă îi ia în considerare atunci când analizează nevoia de finanțare și puterea de achitare a datoriei. ING Bank România a fost întotdeauna o bancă prudentă, care încurajează creditarea responsabilă. Menținem o politică ce pune echilibrul financiar al clientului pe primul loc și, în consecință, ne adaptăm condițiile de creditare la contextul economic pentru ca relația de creditare să fie protejată pe ambele părți. După criza financiară din 2009, una dintre principalele lecții atât pentru ING, cât și pentru clienții din România, a fost să evităm supra îndatorarea”, spun reprezentanții băncii olandeze.

În unitățile ING vizitate de wall-street.ro, consultanții băncii au confirmat în bună parte spusele managerilor, declarând că scoring-ul se face pe baza istoricului financiar al clientului.

UniCredit: Nu comentăm situații punctuale

„Nu comentăm situații punctuale, iar ca regulă generală, analiză relației contractuale cu clienții se face particularizat, ținând cont de toate elementele specifice ale activității”, au răspuns oficialii UniCredit Bank unei solicitări wall-street.ro.

În schimb, ca urmare a două apeluri în call-center-ul UniCredit, wall-street.ro a obținut două răspunsuri diferite. Astfel, un prim operator a menționat că angajații din HoReCa sunt singurii refuzați la creditare, în vreme ce un alt operator a afirmat că domeniul de activitate nu contează atât timp cât persoana care solicită creditul lucrează de 3 luni la respectivul angajator și are o experiență de cel puțin un an în câmpul muncii.

Banca Transilvania: Fără restricții în funcție de job-ul solicitantului de credit

Reprezentanții Băncii Transilvania, cea mai mare instituție de creditare din România, au spus că nu au schimbat criteriile pentru acordarea de credite în contextul pandemiei.

„Principiile generale de analiză pentru acordarea de credite persoanelor fizice nu sunt modificate. Ca și până acum, eligibilitatea este stabilită punctual, în funcție de analiza tuturor veniturilor și a situației prezentate de un client sau viitor client”, au răspuns reprezentanții Banca Transilvania.

În sucursalele Banca Transilvania în care am fost ni s-a spus, de asemenea, că nu s-au introdus condiții noi pentru oferirea de împrumuturi pentru nevoi personale, iar operatorii din centrala BT au confirmat acest lucru.

BCR și BRD, niciun răspuns oficial

Contactați de wall-street.ro, reprezentanții oficiali ai BCR și BRD nu au oferit un răspuns până la ora publicării acestui articol.

În schimb, operatorii call-center BRD ne-au spus că dacă dorim astfel de informații, le putem afla doar printr-o programare în sucursală, cu simulare prin apel la ANAF și la Biroul de Credit. De asemenea, în sucursale, consultanții BRD au refuzat să facă o simulare de credit reporterului Wall-Street.ro

Operatorii din call-center-ul BCR s-au arătat mai receptivi solicitării wall-street.ro și au menționat că nu există limitări în funcție de domeniul de activitate. Aceștia au subliniat totuși principalii factori luați în calcul înaintea acordării unui credit către persoanele fizice: vechime minimă de șase luni la actualul loc de muncă, contract pe perioadă nedeterminată și salariu net de cel puțin 1.260 de lei. Cu privire la angajator – aceștia ne-au spus că nu trebuie să fie în insolvență pentru ca salariatul să poată primi creditarea.

Circumstanțe atenuante?

Pandemia de COVID-19 a lovit greu economia țărilor de pe întregul mapamond. Numai în România și-au pierdut sau le-au fost suspendate, până la mijlocul anului 2020, locurile de muncă a peste un milion de persoane, sectorul HoReCa fiind unul dintre cele mai afectate de restricțiile de distanțare socială impuse de autorități.

În aceste condiții, o parte din bănci au preferat să se protejeze de riscuri evitând creditarea persoanelor care lucrează în sectoarele economice considerate riscante, în special după startul pandemiei COVID-19.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Filip Bodoc
Filip este preocupat de feluritele tipuri de limbaj și de modul în care acestea însoțesc și determină legăturile indivizilor și ale comunităților și obișnuiește să își finalizeze observațiile scriind. Absolvent al Facultății de Istorie a Universității din București și specializat pe Relații Internaționale, el consideră că instituțiile de pe teritoriul unui stat – și mai cu seamă cele economice – sunt într-o strânsă întrepătrundere cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri