Judecătoria Sectorului 1 București a decis, pe 9 februarie 2024 că menține dispozițiile procesului verbal de constatare a contravenției, pe care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) l-a emis către Procredit Bank SA și care a fost contestat de operatorul economic, în instanță.

În urma acțiunii de control desfășurată de ANPC, în luna aprilie 2023, la banca menționată, comisarii au constatat nereguli, care au impus aplicarea unei amenzi contravenționale în valoare de 50.000 lei.

“În urmă cu nu foarte mult timp, eram numiți analfabeți funcțional, culmea, de către oameni legați direct sau indirect de sistemul bancar. Ni se explica atunci cât de nepregătiți sunt colegii mei și eu personal, în raport cu creditele date consumatorilor. Iată că o primă instanță îmbrățișează punctul Autorității de vedere și dă dreptate consumatorilor. Povara financiară a unora este beneficiul altora, cei care au sponsorizat tirul afirmațiilor împotriva noastră. Există dreptate și pentru căței, chiar dacă dulăii nu vor!” - Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.

Echipa de control a solicitat trei contracte de credit pentru fiecare tip de produs acordat în perioada 2019-2022, care a înregistrat cel puțin o rambursare parțială în avans, și trei contracte de credit cu rambursare totală în avans.

După analizarea acestora, a fost identificată o practică comercială incorectă - respectiv, o acțiune înșelătoare, utilizând informații false sau inexacte și un mod de prezentare înșelător, de natură a induce în eroare sau susceptibile să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, fie îl determină, fie este susceptibil a-l determina să ia o decizie de tranzacționare pe care, altfel, nu ar fi luat-o, așa cum este aceasta definită de legiuitor.

Comisarii ANPC au propus, de asemenea, măsura de încetare a practicii comerciale incorecte de către operatorul economic financiar-bancar, prin care se impune emiterea unor noi grafice de rambursare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale pe întreaga perioada de creditare în raport cu dobânda aferentă creditului, astfel încât consumatatorii medii să poată beneficia de egalitatea dintre părţile contractului, dar şi pentru existenţa echilibrului contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacţionare în cunoştinţă de cauză şi de a anticipa orice cost sau metodă de calcul înşelător.

Ca urmare a contestării de către operatorului economic a actului administrativ aplicat de ANPC, fapt care a dus la suspendarea aplicării sancțiunilor pe care acesta le conține, instanța a respins plângerea contravenţională formulată, ca neîntemeiată și a menţinut dispoziţiile procesului verbal emis.

Decizia poate fi atacată cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare.

Prima luptă câștigată de ANPC cu o bancă

În urmă cu un an ANPC a amendat 11 bănci din România din cauza felului în care pun în practică contractele de creditare, adică, pentru modul în care instituțiile financiare calculează ratele lunare. Această acțiune, cu toate că a fost aplaudată de o parte dintre românii cu credite, a fost considerată una incorectă din punct de vedere economic, au declarat anterior unii economiști.

Drept urmare, băncile au contestat în instanță decizia ANPC, iar până acum Banca Transilvania, BRD, BCR, Alpha Bank și Raiffeisen au câștigat lupta juridică.

Sursa foto: Wallstreet.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri