In termeni de profitabilitate, 2010 este mult mai greu pentru asiguratori, chiar daca vanzarile ar putea avansa cu cateva procente fata de anul trecut, a declarat Mesut Yetiskul, general manager al Credit Europe Asigurari intr-un interviu acordat Wall-Street.
Wall-Street: Cum a fost anul 2009 pentru Credit Europe Asigurari, dar pentru industria asigurarilor generale?

Mesut Yetiskul
: La nivelul pietei romanesti de asigurari sunt doar cateva companii pentru care anul trecut a fost unul bun. Noi suntem insa o companie tanara, care face parte dintr-un grup financiar mare (Credit Europe Group n.red.), pentru noi este usor sa crestem, dar pentru societatile de asigurari mari 2009 a fost un an foarte dificil.

Este mai usor, pentru o companie la inceput de drum sa managerieze portofoliile mai mici, asa cum il avem noi. Ne-am folosit de acest avantaj pentru a ne atinge obiectivele in ceea ce priveste vanzarile si pentru a fi profitabili. Suntem cam a 14-a companie pe piata de asigurari generale si cea mai mare companie dintre cele tinere de pe piata locala.

Am incheiat 2009 cu afaceri de 42, 340 milioane de lei (9,99 milioane de euro), o crestere de 30,8% fata de 2008, cand am avut afaceri de 32,376 milioane de lei. Si profitul a crescut de 5 ori comparativ cu 2008 (659.699 lei), pana la 4,078 milioane de lei (aproape un milion de euro), insa asa cum spuneam este mai usor sa cresti repede, cand esti o companie tanara.

In 2009, cel mai mult am crescut pe segmentul auto, unde am avut o crestere a primelor brute subscrise de 157,5%, astfel ca de la subscrieri de 6,663 milioane de lei lei in 2008 am ajuns la prime de 17,154 milioane de lei in 2009.

Numarul total al politelor din portofoliu a crescut cu 55,26% anul trecut pana la 118.055 de la 76.035, in 2008. Numarul de polite noi subscrise anul trecut a crescut, de asemenea, cu 51,6%, pana la 113.156 de la un total de vanzari noi in 2008 de 74.648 polite.

Wall-Street: Care este situatia daunelor? Nu va preocupa faptul ca cel mai mult ati crescut pe segmentul auto despre care se stie ca aduce pierderi considerabile asiguratorilor?

Mesut Yetiskul
: Eu cred ca intregul segment auto aduce pierderi asiguratorilor, nu numai cel RCA, ci si despre segmentul casco cred acelasi lucru. Personal cred ca, RCA-ul, din punctul de vedere al daunelor sta mai bine decat casco. Din experineta mea de pe alte piete casco este cel mai dificil segment. Desigur ca in Romania se vorbeste mai mult despre RCA, dar experienta din Turcia imi arata ca segmentul casco aduce mai multe pierderi.

De exemplu, fraudele cred ca sunt mai mari pe casco decat pe segmentul RCA. Ma preocupa faptul ca ne dezvoltam pe casco, pentru ca trebuie luate in considerare si eventualele daune si fraude, de aceea nici nu crestem intr-un ritm mai alert.

Pe casco, puteam subscrie de 10 ori mai multe polite decat am subscris in 2009 (compania a subscris 5.309 polite casco anul trecut de la 2.214 in 2008 n.r.), dar nu este strategia noastra, nu vrem sa ne dezvoltam agresiv, insa vrem sa fim o companie profitabila. Daca credem ca nu vom castiga bani, nu subscriem polita respectiva. Mai ales pe timp de criza, profitul este prioritatea numarul unu.

Astfel, daunele platite anul trecut au crescut cu 74,4%, comparativ cu 2008, de la 9,27 milioane de lei in 2008 la 16,167 milioane de lei (3,81 milioane de euro) in 2009. Din totalul daunelor platite in 2009, circa jumatate - respectiv 7,905 milioane de lei (1,86 milioane de euro) - au fost despagubirile platite pe segmentul auto.

Wall-Street: Cum credeti ca va evolua piata de asigurari in 2010? Dar compania pe care o conduceti?

Mesut Yetiskul:
In ceea ce priveste profitabilitatea, anul 2010 va fi mai greu decat 2009, pentru ca despagubirile pe care trebuie sa le platesti se vad la o anumita perioada dupa ce subscrii polita. In medie, despagubirile vin cam la 8 luni de la subscrierea politei.

Anul trecut a fost un an greu pentru asiguratori, iar efectele le vom vedem abia in 2010 din punctul de vedere al profitabilitatii. Privind prin prisma vanzarilor, este posibil sa fim deasupra nivelului din 2009, dar nu astept nicio imbunatatire majora.

De aceea, cred ca, in 2010, vom vedea schimbari mari pe piata, pentru ca actionarii nu vor accepta prea usor pierderile, astfel ca este posibil sa asistam la fuziuni si achizitii pe piata locala de asigurari. Acestea sunt consecintele normale intr-un astfel context financiar-economic.

Pentru ca nu este usor sa aduci capital nou ca actionar este posibil sa asistam la achizitii sau sa vedem 2-3 companii fuzionand. Totodata, este posibil sa vedem si manageri de companii inlocuiti, pentru ca actionarilor nu le pasa de criza, ci de nivelul de profitabilitate al unei companii.

In acelasi timp, multe companii vor fi nevoite sa faca injectii de capital (noi nu vom face asta pentru ca suntem deja peste nivelul legal de solvabilitate, suntem profitabili), dar adaugam profitul facut anul trecut la capital, nu vom plati dividende actionarilor nici anul acesta, nici in 2011. Este o hotarare luata de grup, sa nu platim dividende, ci sa adaugam profitul la capitalul social.

Wall-Street: Totusi, ce asteptati pentru piata in 2010 si ce profit va asteptati sa inregistrati?

Mesut Yetiskul
: Pe partea de vanzari este posibil sa vedem o crestere mica, de cateva procente, asa cum CSA (presedintele CSA a estimat o crestere de maxim 5% a industriei asigurarilor in 2010 n.red.) a estimat pentru 2010, dar in termeni de profitabilitate ma astept sa fie pierderi mai mari decat in 2009.

Am bugetat o crestere de 30-35% a afacerilor Credit Europe Asigurari pentru 2010. Suntem o companie mica, tanara, trebuie sa avansam mai rapid decat piata. Dupa un anumit punct trebuie sa cresti mai repede decat piata, dupa care, cand ajungi la dimensiuni mai mari poti creste in ritmul industriei.

Cat despre Credit Europe Asigurari asteptam un nivel al profitului similar cu 2009, poate chiar usor mai mic, pana la un nivel de 800.000 de euro, in actualul context economic.

Wall-Street: Cum a evoluat compania in primele 3 luni din 2010?

Mesut Yetiskul
: Numarul total de polite din portofoliu a scazut, in primul trimestru la 144.505, de la 118.055 la sfarsitul lui 2009, dar vom vedea ce se mai intampla pe parcursul anului. Scaderea se datoreaza diminuarii numarului de subscrieri pe segmentul asigurarilor de risc financiar atasate creditelor (tip de asigurari reinnoite anual n.r.). Cum banca nu mai vinde la fel de multe credite ca in trecut si subscrierile noastre legate de acest segment au scazut semnificativ.

Numarul total de polite active (polite in derulare n.red) din portofoliu a crescut insa in timestrul intai din 2010 fata de trimestrul intai de anul trecut cu 25,3% de la 91.367 in 2009 la 144.505 la finele primelor trei luni ale accestui an.

Wall-Street: Ce credeti ca se va intampla anul acesta cu preturile, tarifele practicate de asiguratori?

Mesut Yetiskul
: Nu pot spune exact cat, dar cred ca preturile vor creste si in 2010. Preturile cresc treptat, este un trend, care cred ca va continua si anul acesta.

Pentru Credit Europe Asigurari nu pot spune ca asigurarea RCA sau casco a crescut cu 5%. Pe casco, statisticile sunt foarte detaliate, iar pe unele branduri auto am scazut pretul asigurarii cu 20% in 2009, iar pentru altele le-am crescut cu 30%.

Nu avem un singur tarif pentru casco, pentru fiecare an, brand auto si judet avem un alt sistem de tarifare. De asemenea, preturile sunt altele pentru Bucuresti, pentru ca soferii conduc destul de periculos.

Wall-Street: Care este strategia pentru 2010? Intentionati sa lansati noi produse?

Mesut Yetiskul
: Participam la PAID (Poolul de Asigurare Impotriva Dezastrelor Naturale), de aceea polita de asigurare obligatorie a locuintei va fi o noutate, dar suntem in total 14 asiguratori care vom oferi un astfel de produs.

In rest, incercam sa ne optimizam actualul protofoliu de produse. De exemplu, pe casco avem asistenta rutiera si nu mai percepem taxe aditionale pentru acest serviciu. Clientii pot apela la acest serviciu 24 de ore din 24 prin call-center-ul nostru. In trecut era la alegere daca cumpara acest serviciu odata cu polita casco, acum este un serviciu inclus.

Apoi, pornind de la PAID am imbunatatit produsul de asigurare facultativa a locuintei pe care il avem deja pe piata, incercam sa ne pozitionam mai bine pe piata de property, de aceea si pentru acestea am adaugat asistenta de specialitate in cazul in care clientul are probleme cu instalatiile sanitare din locuinta.

Este, de asemenea, posibil sa avem niste proiecte noi cu banca in ceea ce priveste asigurarile de somaj. Acesta ar fi un produs nou, pe care la aceasta data nu-l avem pentru posesorii de carduri de credit. Clientii vor acest produs, in cazul in care isi pierd locul de munca vor sa-si poata plati in continuare ratele pentru cardul de credit.

Wall-Street: Deci, asteptati ca vanzarile noi de asigurari facultative a locuintei sa creasca stimulate de politele obligatorii emise prin PAID?

Mesut Yetiskul
: Din partea PAID asteptam lucruri bune. Cred ca majoritatea romanilor vor cumpara asigurarea obligatorie pentru locuinte.

In plus, fiind obligatorii, romanii vor respecta legea si acum, asa cum se intampla de obicei. Desigur, nicaieri legea nu se respecta in proportie de 100%, dar cu reglementarile Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), de monitorizare a celor care-si asigura si a celor care nu-si asigura locuinta prin PAID, la care se adauga si eventualele amenzi, cred ca legea va fi respectata. Romanii isi vor asigura casele.

Wall-Street: Aveti planuri noi in ceea ce priveste canalele de distributie?

Mesut Yetiskul
: Ne distribuim produsele prin banca (dar includem aici la bancassurance si sucursalele societatii de leasing) in proportie de peste 50%, dar nu merge atat de bine pe cat ne asteptam la inceput, pentru ca bancile nu dau prea multe credite. Dar ma astept sa reinceapa creditarea mai devreme sau mai tarziu, iar odata cu aceasta va creste numarul subscrierilor noi de asigurare a riscului financiar.

Asteptam ca brokerii, care momentan reprezinta 25% din portofoliul nostru, sa aiba o pondere de 35% la finele anului in curs. Acesta este un canal de distributie pe care crestem rapid.

Totodata, circa 12% din portofoliul nostru de produse este reprezentat de afacerea grupului, ceea ce inseamna ca asiguram operatiunile locale ale grupului din care facem si noi parte. Pentru ei nu asiguram numai cladirile in caz de incendiu, ci este vorba si de asigurari mai complexe, de raspundere civila, de exemplu.

Wall-Street: Ce cota de piata aveati la sfarsitul lui 2009 si unde asteptati sa va pozitionati in urmatorii 3-5 ani?

Mesut Yetiskul
: In prezent, avem o cota de piata de 0,61%, dar in 3-5 ani obiectivul este sa avem o cota de piata de 4%. Nu este mult, dar cu aceasta cota de piata am fi in top 10 jucatori (in a doua jumatate a clasamentului) pe segmentul romanesc de asigurari generale.

Wall-Street: Cum ati caracteriza piata si clientii din Romania prin comparatie cu alte tari?

Mesut Yetiskul:
Am lucrat in Turcia si Statele Unite, dar in SUA am lucrat pe segmentul de asigurari de viata, de aceea imi este greu sa compar cu piata de aici, insa pot compara cu usurinta piata locala de asigurari generale cu cea din Turcia.

Astfel, piata din Romania nu este foarte dezvoltata, dar este in mod cert in curs de dezvoltare, iar in urmatorii 5 ani piata va fi la un cu totul alt nivel decat in prezent, cand dezvoltarea a fost intarziata de criza. Apoi, potentialii clienti de aici sunt mai educati decat in Turcia, ceea ce este un atuu important.

Pentru a vinde asigurari, oamenii trebuie sa fie educati si avem acest avantaj in Romania, insa nivelul veniturilor romanilor este destul de scazut. Este necesara mai multa activitate economica in Romania, iar oameni sa aiba mai multe masini si locuinte personale, sa fie proprietarii acestor tipuri de bunuri pentru a le asigura. Daca vor fi proprietari de casa si masina, romanii vor cumpara mai multe asigurari pentru acestea.

Totusi, exista o lipsa de informare in ceea ce priveste asigurarile in mod cert. Tot ce trebuie sa faca asiguratorii este sa-i informeze mai bine, insa este mai usor sa faci un client de aici sa inteleaga un produs de asigurare decat se intampla in Turcia, de aceea cred ca educatia romanilor poate fi fructificata de industria asigurarilor.

Wall-Street: Va ganditi ca pe termen lung sa vindeti si asigurari de viata?

Mesut Yetiskul
: Ne gandim ca pe termen lung sa vindem si asigurari de viata, dar deocamdata nu planuim nimic. Facusem in 2008 niste pasi in acest sens, dar exact atunci au inceput sa se faca simtite efectele negative ale crizei si am oprit orice plan. Cu toate acestea, pe termen mediu planuim sa punem bazele unei companii de asigurari de viata, insa depinde de cat de repede se va termina criza.

Wall-Street: Planuiti sa vindeti asigurari si in afara granitelor Romaniei?

Mesut Yetiskul
: In acest moment, avem autorizatie sa vindem produse in Germania, Olanda si Belgia pentru ca acolo are grupul afaceri prin banca. In aceste trei tari vrem sa dezvoltam afacerea de bancassurance pentru ca exista potential prin clientii pe care ii are deja banca.

Vrem sa vindem produse simple, asigurari de accidente pentru persoane fizice si asigurari cargo, in cazul persoanelor juridice, in Olanda.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri