Ovidiu Pinghioiu a inceput nu mai putin de PATRU facultati, terminand una. Si nu pentru ca nu ar fi putut, ci pentru ca dorea sa performeze, sa munceasca, sa vanda servicii - inca din liceu. In prezent, Ovidiu are o echipa de 90 de oameni in cadrul Cegeka, intr-o divizie formata de el, si lucreaza cu clienti din Romania pe zona de dezvoltare software.

“Terminasem liceul si inca nu stiam ce facultate doresc sa fac. Le-am zis alor mei ca plec la Bucuresti si mi-au zis sa ma duc. Mi-am depus in prima faza diploma la Chimie Industriala, in Politehnica, dar asta doar pentru a-mi ocupa un loc de camin in Regie. Ah, de-a lungul timpului am stat si in Grozavesti, si in Agronomie… Oricum, inca de pe atunci voiam sa fac business, sa fiu de succes! Cautam solutii inclusiv in liceu”, povesteste el.

Ne aflam la etajul 6 al unei cladiri de langa Piata Victoriei, intr-o sala tipica de intalniri. In timpul interviului, telefonul lui Ovidiu mai suna din cand in cand si, fiind in esenta atat manager dar si om de vanzari, trebuie sa si raspunda. Imi plac companiile care ofera Internet fara parole pentru invitati, am ce sa fac.

“Dupa un timp, am depus diploma si la Relatii Economice Internationale, la ASE. Am intrat, am stat un an, dar nu mi-a placut. Am inceput si Finante-Banci, dupa ce am inghetat la REI. Am facut doi ani de Finante Banci si, bineinteles, lucram in paralel. Vindeam spatiu publicitar pentru o revista, Vacante si calatorii”, isi aminteste, zambind, Ovidiu.


Apoi el a avut sansa sa intalneasca o persoana care i-a spus un adevar dupa care s-a ghidat: “Intai cauta ce iti place sa faci, si abia apoi fa o facultate!”. Asa ca a inghetat si Finante Banci si s-a concentrat pe cariera. In final, a terminat Facultatea de Stiinte Economice, cu licenta pe HR si Piata de IT.



Cegeka are in prezent 550 de oameni, dintre care 490 la Bucuresti, si restul la Iasi, apartinand unui grup puternic, cu afaceri de circa 560 de milioane de euro.

“Suntem deschisi sa cumparam companii locale, insa trebuie sa aiba pretul corect pentru ceea ce ofera. Multe companii de outsourcing din Romania au preturi fanteziste. Ne intereseaza companii de outsourcing mai mici, care nu pot sa creasca, neavand multe proiecte in afara”, spune Ovidiu.

Evaluarea pe zona de outsourcing este destul de riscanta, fiind serivcii dinamice si dependente de clienti, deci exista riscuri mari, considera specialistul IT. “De exemplu exista riscul ca circa 30% dintre clientii companiei achizitionate sa nu doreasca sa se transfere la noi si, similar, parte din angajatii lor sa nu doreasca sa vina”, explica Ovidiu Pinghioiu. Pana in prezent Cegeka a avut discutii, dar nu s-au concretizat. Compania cauta in special companii care dezvolta software, fiind interesati foarte mult de oameni. “Avem nevoie de forta de munca. Ca intreaga piata, de fapt”.

Angajatii din IT nu se mai uita la salarii

Tendinta care a inceput in urma cu cativa ani a continuat si in 2019; dezvoltatorii software sunt destul de greu de gasit si acestia nu mai sunt interesati atat de mult de salarii, cat de beneficii complementare si, la fel de important, de cultura companiei, de viziunea ei pe termen mediu si lung.

“Angajatii nu pleaca intr-un loc sau altul pentru 1.000-2.000 de lei in plus; se uita mai ales daca viziunea companiei “se pupa” cu a lor si, important, daca compania are o cultura compatibila cu a lor, daca se identifica cu ea”, spune Ovidiu.

Vrem sa ne raspunda la o singura intrebare

Cegeka are un set de 7 valori. Prima, si cea mai importanta, este ca, desi are sute de angajati in Romania si apartine de un grup masiv international, este o companie antreprenoriala, cu autonomie totala pe diviziile sale, atata timp cat la inceput de an se agreeaza un buget cu ownerii.

“Vrem acum sa identificam valorile oamenilor, fiecarui angajat. Nu ne mai concentram doar pe cele ale companiei, per total, ci pe ale angajatilor”.

Asa ca, in prezent, Cegeka discuta cu angajatii si ii roaga sa le raspunda la o singura intrebare: “Ce te face sa te trezesti si sa vii la munca?”.

Evident, ii intorc intrebarea lui Ovidiu si, pentru cateva secunde, zambeste si spune ca, intr-adevar, e o intrebare complexa – simpla aparent, dar dificil de raspuns.

“Eu sunt un om al rezultatului. De fiecare data cand am rezultate, sunt fericit, implinit. Simt nevoia sa am succes. Nu, nu bani, am incetat de ceva vreme sa ma gandesc la partea financiara, era un setback pentru mine. Acum ma construiesc spre a construi lucruri de la zero si sa le fac sa creasca si sunt convins ca daca reusesc, vor veni si recompensele”.

In tineretea lui (desi nu este in varsta – n.r.) avea asteptari ca pentru fiecare lucru bun, reusit, sa primeasca recompense. “Este o greseala mare pentru vanzatori!”, avertizeaza specialistul Cegeka.

“Ma intereseaza interactiunea cu oamenii, imi face o deosebita placere sa ii ajut. Si faptul ca pot sa fac asta, imi da satisfactii. Inca ceva – intotdeauna oamenii cumpara de la oameni, nu de la companii. Este un lucru foarte important”.

O divizie de la zero la 90

Si da, Ovidiu a reusit sa construiasca de la zero o intreaga divizie, aceea de Profesional Services Romania, infiintata in 2017, si ajungand in prezent la 90 de oameni. Practic, divizia deserveste clienti din tara (inainte Cegeka se axa aproape exclusiv pe otusourcing pentru clienti internationali), trimitand specialisti care sa lucreze IN CADRUL companiilor, full time.

La doi ani de la lansarea diviziei, Cegeka are deja 12 clienti majori pe piata locala.

Cum angajeaza oameni pentru divizia lui?

Pentru rapiditate si eficienta, compania a concentrat procesele de selectie. “Ne uitam la calitatea oamenilor, dorinta de a invata, dar si cat de autonomi sunt. Toti clientii cauta oameni autonomi, sa nu trebuiasca sa ii tina de mana si sa ii indrume constant. Apoi, pe langa softskills-urile ATAT de importante, le dam si teste online tehnice. Avem un prag minim de rezolvare de 70%. Rezultatele le trimitem apoi catre client si acesta decide sa intervieveze si el persoana care ar urma sa lucreze in cadrul companiei sale pentru proiect(e)”.

Pana la urma, softskill-urile sunt cele mai importante; si nu doar in IT, ci in orice industrie, considera Ovidiu. “Deseori am angajat oameni doar pentru ca au atitudinea potrivita si facem uitat faptul ca nu are un anumit skill. Acesta poate fi invatat. Si invers, am refuzat sa angajam oameni foarte buni la nivel tehnic, dar infumurati, zicand ca deja stiu tot. In IT, lucrurile se schimba de la o zi la alta. Acum se cauta specialisti pe JAVA, mult pe React, Dotnet…”.

Academie Java

Oficialul Cegeka spune ca au lansat recent si Java Academy, un program de internship adresat absolventilor de facultati tehnice. Lansat in aprilie anul acesta, programul a avut succes instant – Cegeka a selectat din 50 de studenti un numar de 15 si, apropiindu-se de final, 6 dintre ei, cei mai buni, vor fi prezentati clientilor.

Nu este exclus ca Cegeka sa importe si un alt program, activ in Belgia acum, unul de reconversie profesionala. In acest program, pe langa studenti, sunt primite orice fel de persoane care au un minim background tehnic, o baza de programare, si ii convertesc timp de 7-8 luni de zile. “In Belgia, clientul suporta costurile reconversiei, acesta investind chiar si 15.000 de euro, pentru ca mai apoi oamenii sa se duca sa lucreze la ei pe anumite proiecte. Trebuie sa vedem cat de palpabil este si la noi un astfel de proiect”.

Cegeka are constant programe de training si, mai mult, fiecare angajat are un buget de 500 de euro anual pe care il poate investi in orice program de training doreste el.

“Bugetul este flexibil, a ajuns si la mii de euro atunci cand a fost necesar. Avem facturi pe carti tehnice de nu mi-a venit sa cred cand le-am vazut!”, rade specialistul Cegeka.

Citeste si:

    Cu cat (mai) sunt platiti specialistii software?

    Un junior fara experienta primeste 3-4.000 de lei. Salariul mediu in IT in Romania este de circa 7.000 de lei dar, bineinteles, exista varfuri care castiga multe mii de euro.

    “Fiecare companie este dependenta de aceste varfuri foarte foarte bune, deoarece fara ei nu au cum sa ii cresti pe cei care vin din spate. De asemenea, in cadrul Cegeka circa 40% dintre angajati sunt fete – foarte bune, de altfel, cel putin egale cu baietii”, puncteaza specialistul Cegeka.

    La final de an, fiecare angajat este evaluat si, daca esti o persoana buna si dornica de a invata, cresti usor in cadrul companiei. “Am oferit mariri salariale anual – inclusiv la final de 2017, cand Guvernul a lovit in piata IT, am suportat inclusiv trecerea contributiilor catre angajator”, subliniaza Ovidiu Pinghioiu.

    Pe langa aceste mariri anuale, angajatii beneficiaza si de asigurari medicale, in curand flexi benefits, masaj, cafea si fructe proaspete, deal-uri cu anumite cabinete stomatologice, bonuri de masa dar si acel buget pentru training-uri.

    Citeste si:

      Servicii profesionale – o piata cu mare potential si putina concurenta. Inca

      Potentialul pe zona de professional services este foarte mare, cu putini concurenti, “asa ca trebuie sa profitam de acest lucru. Cegeka castiga din subcontractare. Mi s-a intamplat ca un client sa ma sune si sa-mi spuna ca a ramas descoperit pe zona de Java, de exemplu, si are nevoie cat mai urgent de un programator”.

      “M-a sunat marti, joi omul nostru a fost la interviu si luni a inceput munca, la client!”.

      Visul lui Ovidiu? Sa digitalizeze tot acest proces. Cegeka sa devina pionier pe zona de subcontractari “prin cat mai putine click-uri. Este o idee pe care vreau sa o pun in practica!”.

      Si, avand in vedere mindset-ul sau, nu este deloc exclus ca acest lucru sa se intample.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Alex Goaga
      Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea IT & C »



      Setari Cookie-uri