Procedurile operaționale sunt o componentă esențială în orice companie, indiferent dacă este vorba despre o firmă de dimensiuni mici sau o companie cu o structură mai complexă.

Cu ajutorul procedurilor operaționale, companiile economisesc timp și resurse, au angajați mai bine pregătiți și mai eficienți, și se pot concentra mai ușor pe dezvoltarea afacerii.

Ce sunt procedurile operaționale?

Procedurile operaționale sunt seturi de instrucțiuni prin care o companie definește pașii ce trebuie urmați pentru a realiza diferite activități. Procedurile trebuie să fie detaliate și clare, pentru că sunt menite să ghideze angajații să acționeze într-un mod consecvent cu politicile, principiile și obiectivele companiei.

Pentru crearea și gestionarea procedurilor operaționale, precum și pentru comunicarea acestora către angajați, companiile angajează personal specializat sau utilizează instrumente special concepute în acest sens.

Procedurile operaționale facilitează implementarea politicilor companiei

Companiile care nu utilizează proceduri operaționale se confruntă cu diferite situații neplăcute, neproductive, care consumă timp și resurse, și care produc stres:

  • confuzie generală legată de rezolvarea unor probleme;
  • angajații nu pot cădea de acord asupra unei soluții;
  • aceeași problemă este rezolvată în diferite moduri, iar soluțiile utilizate nu oferă rezultatele dorite;
  • procesul de rezolvare a unei probleme durează mult timp și greșelile făcute costă financiar compania;
  • modul aleatoriu de rezolvare a unor probleme generează frustrare în rândul angajaților și neîncredere în companie.

Spre exemplu, să ne gândim la evaluarea periodică a angajaților. O procedură în acest sens va detalia pași și sub-activități concrete precum criteriile de evaluare, modul de desfășurare a evaluării, frecvența evaluărilor, etc.

Prin intermediul unei proceduri operaționale, aceste detalii concrete sunt cunoscute atât de către manageri cât și de către angajați, ceea ce înseamnă că:

  • ambele părți au timpul necesar să se pregătească pentru a-și oferi feedback reciproc într-un mod constructiv;
  • procesul de evaluare este mai eficient, deoarece se concentrează pe obiective clare;
  • se elimină stresul și confuzia generate într-o situație în care evaluările se desfășoară aleatoriu, cu puțină planificare în prealabil.

Procedurile operaționale ajută companiile să promoveze cele mai bune practici

Utilizând procedurile operaționale, companiile se asigură că angajații aderă la cele mai bune practici în toate procesele ce au loc în organizație. Cunoscând modul optim de desfășurare a activităților din companie, angajații pot acționa eficient și vor face mai puține greșeli. Implicit, compania va consuma mai puține resurse pentru a obține cele mai bune rezultate.

De asemenea, companiile pot promova cele mai bune practici în relația cu angajații prin:

  • comunicare clară și concisă în privința practicilor, sarcinilor, obiectivelor și așteptărilor;
  • transparență;
  • consecvența acțiunilor;
  • delegarea clară a activităților;
  • focusarea eforturilor într-o direcție clară.

Să luăm în considerare, de asemenea, modul de transmitere a cunoștințelor într-o organizație. Într-o firmă de dimensiuni mici putem presupune că angajații cunosc deja modul optim de desfășurare a activităților, ceea ce ar putea sugera că firma nu are nevoie de proceduri operaționale.

Însă, în mod realist, o firmă nu va avea aceiași angajați pentru totdeauna. Atunci când angajații pleacă, se pensionează, sunt promovați etc., orice companie trebuie să se asigure că păstrează cunoștințele acestora în interiorul organizației. Crearea de proceduri operaționale va permite păstrarea și transmiterea facilă a cunoștințelor organizaționale către noii angajați.

Procedurile operaționale reprezintă un plan clar de acțiune

Ghidându-se după pașii unei proceduri, angajații înțeleg mai bine cum trebuie să acționeze în diferite situații, ceea ce îi ajută să evite confuzia și greșelile și să își atingă mai ușor obiectivele.

Spre exemplu, să ne imaginăm că unui angajat nou i se solicită să obțină feedback din partea unui client. Urmând o procedură clară, angajatul va putea acționa rapid, utilizând metodele testate și preferate de companie, și nu va face erori de comunicare care ar fi putut afecta relația cu clientul.

Un alt beneficiu al procedurilor operaționale este că permit managerilor să se concentreze pe diferite operațiuni fără să se preocupe constant de modul în care angajații își desfășoară activitatea.

Având drept ghid procedurile operaționale, angajații lucrează independent, iar managerul va evita controlul excesiv (micromanagement), o practică cu efecte dăunătoare demonstrate precum scăderea motivației și a productivității, reducerea receptivității la feedback și a creativității și, în consecință, fluctuația mare de personal.

Putem întâlni dificultăți atunci când lucrăm cu proceduri operaționale?

Procedurile operaționale trebuie să fie concepute într-un mod cât mai ușor de înțeles și urmărit, care să țină cont de alte proceduri interne și, în cazul anumitor procese, de legislația aplicabilă.

Pentru crearea și gestionarea procedurilor operaționale, companiile pot angaja o persoană specializată pe proceduri, iar comunicarea procedurilor către angajați se poate realiza prin training-uri periodice.

Însă aceste două abordări nu sunt imune la dificultăți, pentru că implică investirea de timp și resurse pe o perioadă îndelungată. Angajarea unei persoane specializate pe proceduri implică costuri lunare, iar training-urile trebuie repetate odată cu angajarea de personal nou. În plus, practica ne arată că training-urile nu sunt suficiente și că, adesea, angajații nu pot ține pasul cu schimbările din interiorul unei companii. O soluție eficientă pentru aceste probleme este utilizarea unui sistem de management al procedurilor.

Având la îndemână proceduri clare și detaliate, o companie va avea mai mult control asupra afacerii, iar angajații vor putea face față cu brio situațiilor întâlnite.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri