Corina Preoteasa are 26 de ani si este absolventa a Facultatii de Jurnalism la Universitatea din Bucuresti. Nu a fost, deci, un vis sa devina insotitoare de zbor ci mai mult o intamplare, o dorinta de a incerca ceva nou, dar si o oportunitate venita exact cand avea nevoie. Am stat de vorba cu tanara romanca pentru a afla cateva dintre lucrurile mai putin vazute din aceasta meserie, cum sunt romanii comparat cu alti calatori de pe liniile aeriene, dar si cat de mult iti afecteaza viata aceasta meserie.

WALL-STREET.ro: Care au fost, initial, provocarile? Ce teste sau/si examene a trebuit sa treci si cum ti s-au parut?

Corina Preoteasa: Prima provocare a fost faptul ca nu stiam mai nimic despre aceasta meserie deoarece ca pasager vezi doar 20% din ce se intampla pe un zbor de fapt. Insa echipa VreausafiuStewardesa m-a ajutat foarte mult cu informatii si pregatirea pentru interviu, care este destul de lung si solicitant. Dupa obtinerea jobului urmeaza un training intens de 6 saptamani unde inveti primul ajutor, proceduri de urgenta, stingerea de incendii la bord, echipamentele de siguranta ale avionului, simulari de situatii si multe altele. In cadrul acestui training ai mai multe examene a caror nota de trecere este 8.

W-S.ro: Cat de greu este sa devii insotitor de zbor? Cat de des faci training-uri si pe ce anume?

CP: N-as putea spune ca este usor sau greu sa devii insotitor de bord, important este sa fii ceea ce cauta ei la un moment dat. Este important sa vorbesti fluent engleza, sa ai experienta cu publicul sau in comunicare si sa fii un om care se adapteaza usor. Increderea in sine este importanta, de asemenea si deschiderea catre oameni, catre nou.

Citeste si:
Franta, Germania si Spania vor sa construiasca un avion "invizibil"
Franta, Germania si Spania...

Dupa trainingul initial trebuie sa promovam din nou toate examenele la fiecare 6 luni pentru a ne pastra licenta de zbor, ulterior aparand alte traininguri pentru diverse aeronave care nu sunt incluse in trainingul initial sau traininguri pentru service, pentru a ne pune la punct cu schimbarile din companie etc.

W-S.ro: Care sunt partile POZITIVE ale acestei meserii?

CP: Partea amuzanta este ca la aceasta meserie partile pozitive si cele negative sunt de multe ori aceleasi, depinde de tine si de cum iti echilibrezi timpul liber, cum stii sa ai grija de tine si daca esti facut pentru un stil de viata putin haotic, putin pe repede-inainte. Partea cea mai frumoasa este ca ajungi pe fiecare continent, ca azi esti in Sydney, maine in Seul si apoi in New York, ca reusesti sa vezi locuri pe care le urmareai in filme si intalnesti multi oameni interesanti. Viata in Abu Dhabi este foarte relaxanta si fara griji, deoarece compania iti ofera cazare, transport, reduceri la restaurante, saloane, deci depinde doar de tine sa faci din zilele libere o experienta faina.

Bineinteles, si salariul este o parte pozitiva, pentru ca multi aleg aceasta meserie si din considerente financiare, pentru a economisi sau a-si face un imprumut care, aici, se poate achita in cativa ani, spre deosebire de Romania.

W-S.ro: Care sunt provocarile pe care trebuie sa le intampini in anumite zboruri? Povesteste 1-2 incidente care au trebuit rezolvate si cum ai facut-o?

Citeste si:
Doi oficiali TAROM au fost in SUA sa vada doua Boeing 787 Dreamliner
Doi oficiali TAROM au fost in...

CP: Pe zboruri mereu se intampla cate ceva, provocarile sunt diverse si neasteptate uneori, de la plangeri ale pasagerilor ca e prea frig, prea cald, ca mancarea nu e cum se asteptau, ca nu sunt asezati impreuna, pana la probleme medicale, alarme de incendiu provocate de cei care se incapataneaza sa fumeze in baie in ciuda semnului clar No Smoking de pe usa si de peste tot, probleme de comunicare atunci cand pasagerul nu vorbeste nicio limba pe care tu sau colegii tai o stiti etc.

Mereu m-am intrebat cum o sa reactionez la prima mea alarma de incendiu. Trebuie sa mentionez ca un incendiu la bord este mult mai periculos decat unul la sol, deoarece cam tot ce este la bordul avionului poate constitui combustibil pentru intretinerea focului, iar orice incendiu care nu este stins in maximum doua minute nu mai poate fi stins. Am reactionant mai bine decat ma asteptam cand am auzit sunetul alarmei, am luat imediat extinctorul si m-am indreptat spre zona respectiva. Din fericire, era doar o alarma falsa declansata de deodorant, insa emotiile au fost aceleasi. In principiu orice tine de siguranta sau de medical trebuie rezolvat conform cu trainingul si procedurile invatate, nu prea e loc de deviere. Ce este important e sa fii vigilent, calm, rapid si sa te lasi condus de acea parte din tine care actioneaza oarecum automat, desi tu simti ca nu stii ce sa faci.

O situatie delicata de care imi amintesc acum este cand am avut o pasagera cu o fobie grava de zbor care calatorea singura si ajunsese chiar sa planga de teama. Aici nu exista o regula cu ce ai de facut, totul tine de latura ta umana, de personalitate. Am inceput sa discut cu ea, sa-i distrag atentia povestindu-i despre viata de insotitor de bord pana s-a mai linistit. I-am gasit mai multe locuri alaturate unde sa se poata intinde si relaxa si m-am oferit sa stau langa ea la decolare, desi a refuzat politicos, nevrand sa deranjeze. Am avut grija sa aiba constant ceva de baut si de mancare si cred ca din 5 in 5 minute eu sau alt coleg mergeam sa vedem cum se mai simte, daca e in regula, mai stateam de vorba cu ea. Dupa atata atentie, a ajuns sa aterizeze zambind si sa ne multumeasca pentru grija speciala pe care i-am acordat-o.

W-S.ro: Cum ai compara pasagerii, in functie de continente, dar si cei din Europa de Est vs. Europa de Vest? Cum/unde i-ai clasa pe pasagerii romani?

Citeste si:
BIAS 2018: programul show-ului aviatic de la Romaero
BIAS 2018: peste 100 de...

CP: Desi oamenii sunt diferiti, nu ai cum sa nu observi anumite similaritati pe zborurile de pe un continent sau dintr-o tara anume. De asta chiar avem o discutie la inceputul zborului, un briefing, in cadrul caruia vorbim si despre ‘profilul pasagerilor’. Detalii la care sa fim atenti, provocari care s-au observat de-a lungul timpului, generalitati care ne vor ajuta sa prevenim anumite situatii. In general, zborurile de Europa sunt cautate de toti colegii. Sunt linistite, aproape toti vorbesc engleza si sunt obisnuiti cu low cost-urile din Europa, asa ca nu cer prea multe. La final, avionul arata bine, parca nici nu mai e nevoie de echipa de curatenie.

Zborurile de Asia, cu mici exceptii, sunt foarte linistite. La ei politetea este sport national, nu vor sa deranjeze si de cele mai multe ori nu vorbesc engleza, asa ca oricum ar fi dificil sa comunice. Pasagerii din Orientul Mijlociu si Subcontinentul Indian tind sa fie mai pretentiosi, calatoresc cu familii mari si devine dificil sa-i asezam impreuna.

As spune ca dupa experienta de aproape 4 ani si sutele de mii de pasageri cu care am zburat, romanii stau foarte bine. Vorbesc engleza, respecta regulile si sunt politicosi, desi tind sa isi piarda si cumpatul daca apar intarzieri sau alte probleme. In orice caz, isi merita statutul de pasageri europeni.

In general, cel mai dificil este cand ai multi copii sau varstnici care nu au mai zburat si nu sunt familiarizati cu regulile, iar cand intervine si problema limbii, devine putin haotic totul. Oamenii trebuie sa inteleaga ca intr-un avion trebuie sa respecti orice regula si instructiune venita de la echipaj, pentru ca ele exista tocmai pentru siguranta tuturor, pentru a ajunge cu bine la destinatie si exista pedepse prin lege pentru nerespectarea lor. Un alt lucru care e de clarificat este ca un avion are resurse limitate si nu te poti astepta sa primesti orice fruct exotic sau cafea sofisticata, iar produsele de la First, Economy si Business class nu se amesteca.

W-S.ro: Care este procedura in cazul pasagerilor recalcitranti? In ce situatii se poate dispune aterizarea de urgenta a avionului?

CP: Aterizarea de urgenta a avionului va fi intotdeauna ultimul resort si se va initia doar in caz de defectiune tehnica majora sau in cazuri medicale extreme care se pot solda cu deces si nu pot fi tratate la bord. In cazul pasagerilor recalcitranti incercam mereu sa calmam situatia, sa-i ajutam cu ce au nevoie, sa fim fermi cand este cazul. Daca situatia se inrautateste va interveni managerul zborului sau chiar capitanul printr-o avertizare scrisa. In cazuri extreme avem autoritatea sa retinem un pasager, sa-l imobilizam cu ajutorul resurselor de la bord si sa ne asiguram ca va fi preluat de politie la aterizare.

W-S.ro: Exista discrepante intre sexe, intre insotitorii de zbor? De exemplu, doamnele insarcinate isi pot relua meseria fara probleme dupa nastere?

CP: Discrepantele intre sexe din aviatie au fost mereu un subiect aprins si multe companii incep sa faca schimbari. Diferentele ar fi machiajul obligatoriu, purtatul de pantofi cu toc si fusta pana la incurajarea de a zambi si de a te ocupa de familiile cu copii. Se pune un accent mai puternic pe aspectul exterior in cazul femeilor. Putem observa diferente si din atitudinea pasagerilor, care uneori sunt mai predispusi sa asculte instructiuni venite de la un barbat. Insa diferente pe plan salarial sau de acces la joburi/ promovari nu sunt, iar femeile care doresc sa se intoarca la zbor dupa sarcina sunt binevenite.
W-S.ro: In ce fel afecteaza viata personala meseria aceasta?

CP: Din pacate, viata personala este cea mai afectata de acest job. O sa te vezi mai rar cu prietenii si familia de acasa, o sa ratezi sarbatori, nunti, zile de nastere si o sa te simti singur de multe ori. Dar daca reusesti sa iti faci prieteni in Abu Dhabi viata se poate schimba radical. Sunt foarte multi romani aici si este usor sa creezi legaturi puternice pentru ca aveti multe in comun, iar traiul ‘intre straini’ mereu a apropiat oamenii. Pot sa spun ca in ultimii doi ani nu am avut de suferit la capitolul viata personala, important este sa fii deschis, sa iesi si oamenii potriviti te vor gasi.

Recomand oricui simte nevoia de schimbare si aventura sa incerce acest drum, este o experienta nepretuita, care te imbogateste si te scoate din zona de confort, te invata multe despre oameni si despre tine si iti ofera amintiri de neuitat.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Lifestyle »



Citeste si
Tarom va schimba toata flota veche de ATR cu avioane noi