Mediatizarea conceptului de familie, mai ales in preajma Craciunului, sindromul rezolutiilor de Anul Nou si oboseala psihica de la sfarsitul verii, cand multe persoane ating pragul de burnout, ii trimit pe romani cel mai adesea in cabinetele psihologilor. Antreprenorul Sorin Nicolau, cofondatorul clinicii Oana Nicolau si Iulia Baltaretu, psihoterapeut, au vorbit intr-un interviu acordat wall-street.ro despre piata serviciilor de psihologie din Romania si despre deschiderea romanilor de a apela la terapie.

Te invitam la Future Healthcare, eveniment wall-street.ro dedicat domeniului farmaceutic si serviciilor medicale, pentru a afla mai multe despre industria de sanatate. Inscrie-te gratuit la conferinta aici!

Clinica de psihologie Oana Nicolau, prezenta de 11 ani pe piata din Romania, estimeaza ca va inregistra in 2020 o crestere de 30% a cifrei de afaceri fata de anul trecut, cand a fost de aproximativ 3,6 milioane lei. Peste 9.600 de clienti au apelat in 2019 la serviciile oferite de clinica, in timp ce numarul terapiilor s-a ridicat la peste 20.000, o crestere de 44% fata de 2018.

Totodata, pentru 2020, compania are in plan sa deschida al treilea sediu in Bucuresti si al doilea in Cluj-Napoca, urmand sa se extinda si in alte orase din tara.

Vezi si: A fost lansat depreHUB, primul hub antidepresie din Romania, care ne invata sa recunoastem starile de depresie si anxietate

Mersul la psiholog, o tendinta printre corporatisti

Piata serviciilor de psihologie din Romania este in crestere, cu toate ca poate fi descrisa ca fiind fragmentata, cu multi freelanceri si putine clinici. Totodata, exista o cerere din ce in ce mai mare din partea pacientilor, asa ca, in urma unui research, piata de mental health din Romania ajunsese la 120 de milioane de euro, la nivelul anului 2019, spune Sorin Nicolau, cofondatorul clinicii Oana Nicolau.

Citeste si:
Epuizarea prin muncă a angajaților, piatră de mormânt pentru companii
Epuizarea prin muncă a...

Cu toate ca mersul la psiholog este considerat de unii un subiect tabu, se observa o deschidere mai mare a oamenilor de a apela la terapie, de a nu mai vedea acest proces ca pe ceva care denota un defect sau o problema.

“Este vorba de persoanele tinere. Chiar as spune ca a devenit un 'trend' pentru cei care lucreaza in multinationale sa mearga sa vorbeasca cu un specialist, ceea ce inseamna ca ne aliniem cu standardele din afara. Cu toate acestea, inca observ la anumite persoane faptul ca se feresc sa spuna ca merg la terapie sau ca nu se simt confortabil cand se intalnesc in clinica cu urmatorul pacient, dar nu la fel de mult ca in ultimii ani”, este de parere Iulia Baltaretu (foto jos), psihoterapeut in cadrul clinicii Oana Nicolau.

Mersul la psiholog nu mai este “ultima varianta posibila”

Spre deosebire de acum cativa ani, oamenii nu mai asteapta sa atinga un punct critic pentru a merge la psiholog, adica sa ajunga la depresie sau atacuri de panica si sa nu mai poata munci sau sa ajunga in pragul divortului. Mai mult, romanii au inceput sa mearga preventiv la psiholog si sa apeleze la servicii de specialitate.

Citeste si:
Atentie la anumite persoane: De cine sa te feresti la locul de munca
Atentie la anumite persoane:...

Citeste si: Problema epuizarii profesionale. Cat de afectati sunt medicii de sindromul burnout in functie de specialitate

Intrebata despre motivele pentru care romanii decid sa mearga preventiv la cabinet, Iulia Baltaretu aduce in discutia nevoia fireasca a oamenilor de a se cunoaste mai bine pe sine, de a se intelege, de a face schimbari care sa le usureze relatiile la locul de munca sau in cuplu.

“Acum lucrurile s-au mai schimbat si oamenii vin mai din timp pentru ca observa ca au anumite dificultati si se gandesc ca nu are sens sa astepte. Le este clar ca lucrurile se vor inrautati”, explica psihoterapeutul.

Piata in Romania inca este la inceput si nu a ajuns in punctul in care sa inteleaga beneficiile unui astfel de serviciu de sanatate emotionala, mai ales in zona corporate, de B2B, explica Sorin Nicolau. Exista cativa „early adopters” care s-au aratat interesati de a le plati angajatilor un abonament la psiholog – majoritatea fiind firme mari, lideri de piata in industriile lor – dar inca exista o reticenta la acest capitol.

Citeste si:
Caz grav de infectare coronavirus: bărbat de 56 de ani la terapie...
Caz grav de infectare...

Cele mai cautate servicii sunt terapiile individuale, dar prezinta interes si terapiile de cuplu, insa aici se discuta deja despre doua persoane care trebuie sa fie de acord. “Daca doar unul isi doreste sa mearga la terapie, iar celalalt nu, fie merg doar de cateva ori si renunta, fie nici nu mai ajung in cabinetul nostru, din cauza partenerului care refuza vehement”, spune Iulia Baltaretu.

Principalele probleme ale secolului, precum depresia, atacurile de panica, anxietatea, stima de sine scazuta, ii aduc pe romani in cabinetele psihologilor. “Acesta ar fi un punct pe care l-am observat in aproape toate terapiile, persoane care spun ca nu au suficienta incredere in sine, desi in afara arata exact contrariul. Chiar daca sunt persoane realizate si se descurca foarte bine, inauntrul lor simt ca ceva nu este in regula”, spune Iulia Baltaretu.

Stresul de la job ii impinge pe tineri spre terapie

Tinerii apeleaza foarte mult la terapie, explica Iulia Baltaretu, pentru ca au un mediu stresant de lucru, incep sa se confrunte cu diferite probleme aparute la trecerea de la perioada facultatii la a fi adult, a avea un loc de munca, incep sa se gandeasca la viitor, atat pe plan personal, cat si profesional, si acest lucru duce la multa anxietate.

Vezi: Despre depresie. Cum sa evitam depresia in viata personala si la locul de munca

La terapie apeleaza si cei mai in varsta, care vin la cabinet la sugestia membrilor mai tineri ai familiei, copii sau nepoti. “Familia le spune faptul ca exista un om care ii poate ajuta mai mult decat o poate face un prieten. Desi tendinta este sa ne imaginam ca psihologul este echivalentul unui prieten, de fapt, diferenta dintre cei doi este majora”, mai spune psihoterapeutul.

Cand decid romanii sa mearga la psiholog?

Cele mai aglomerate luni din an sunt ianuarie si august, spune Sorin Nicolau. In ianuarie exista o mediatizare excesiva a conceptului de familie, iar importanta acestuia in perioada sarbatorilor face ca multe persoane sa intre in noul an cu o stare de singuratate si depresie foarte accentuata. Totodata, romanii se confrunta cu sindromul New Year's Resolutions, cand exista si o crestere a cererilor pentru zona de dezvoltare personala si perfectionarea abilitatilor soft.

In ceea ce priveste luna august, in aceasta perioada se contureaza profilul persoanelor care din diferite motive ating pragul de burnout (epuizare) la locul de munca si fie nu au posibilitatea financiara, fie au prea mult de munca pentru a-si putea lua concediu, asa ca simt nevoia sa faca ceva pentru ei si vor sa beneficieze de un ajutor avizat.

Ce solutii au companiile care se preocupa de sanatatea mintala a angajatilor

Strategia companiei se bazeaza pe doua directii. In primul rand este vorba de cresterea numarului de pacienti si de terapii, atat pe segmentul B2C, cat si B2B – angajatori care vor sa le ofere angajatilor beneficii precum accesul la psihologi si psihoterapeuti pentru a fi cat mai echilibrati din punct de vedere emotional.

In al doilea rand, Clinica Oana Nicolau vrea sa creeze o constientizare (awareness) in jurul importantei sanatatii emotionale ale oamenilor, fie ca motivele problemelor vin de la locul de munca sau nu. In tarile dezvoltate, companiile au inceput sa investeasca din ce in ce mai mult in sanatatea emotionala a angajatilor, pentru ca numarul celor care sufera de depresie si anxietate este in crestere.

"Ne-am propus sa punem umarul la educatia si la transformarea mentalitatilor in randul pacientilor si al companiilor cu privire la mersul la terapie. Este vremea ca angajatorii sa inteleaga ca angajatii nu sunt simple resurse", explica Sorin Nicolau (foto jos).

In acest scop, clinica a lansat trei tipuri de solutii adresate companiilor care se preocupa de sanatatea mintala a angajatilor. Sub umbrela ByeStress, angajatorii au posibilitatea de a aduce un terapeut la birou, de a organiza workshop-uri active si de a masura starea de sanatate emotionala a angajatilor pentru a lua masuri si a ajunge la obiectivele dorite.

"Beneficiile companiilor care au grija de angajatii lor sunt multiple: cresterea productivitatii si satisfactiei angajatilor, scaderea ratei de absenteism si crearea unui mediu de lucru mai placut; in acest mod, companiile vor putea atrage noi angajati si vor creste rata de retentie a celor deja existenti", explica cofondatorul clinicii.

Sursa foto: Photo by Natasha Spencer on Unsplash

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »



Citește și
Patru lucruri pe care sa si le propuna liderii organizationali in 2016
Setari Cookie-uri