Dintre toate segmentele pieței imobiliare, zona de retail a fost și va rămâne cea mai afectată în urma pandemiei de Covid-19, în contextul măsurilor de distanțare socială care vor fi impuse, odată cu redeschiderea centrelor comerciale. Însă, impactul pe termen mediu și lung al noului coronavirus ar putea fi chiar mai nociv pentru veniturile proprietarilor și dezvoltatorilor de mall-uri decât a fost ascensiunea comerțului online din ultimii ani, spun consultanții imobiliari.

Oamenii nu mai veneau la mall neapărat să cumpere, ci mai degrabă să probeze și comandau ulterior online

Silviana Petre Badea - JLL România

"Odată sporită anvergura vânzărilor online și a adaptării consumatorului la acest gen de experiență de cumpărare, deja existau centre comerciale aflate în suferință, în special în vestul Europei și Statele Unite. Astfel, din punct de vedere structural, aveau deja din perioada 2017-2018 anumite probleme de reinventare. Oamenii nu mai veneau la mall neapărat să cumpere, ci mai degrabă să probeze și comandau ulterior online, lucru despre care s-a vorbit destul de mult de-a lungul anilor", a spus Silviana Petre Badea (foto), managing director, JLL România, într-o conferință online cu tema: Fundamentele pieței imobiliare 2019/2020 vs 2008/2009.

Astfel, în opinia sa, mall-urile deveniseră mai degrabă un spațiu pentru socializare cu zone de "family și entertainment" foare mari. "Deja mall-urile vechi, de prima generație, începuseră să se reinventeze în această direcție. Dar, acum, din păcate, fix direcția în care voiau să se reinventeze va trebui regândită, în conditille acestor măsuri de distanțare socială".

Citeste si:
VIDEO Digitalizare în retail: Unde este nevoie de transformare...
VIDEO Digitalizare în retail:...

Atractivitatea activelor imobiliare de retail din România, în scădere

Contextul de piață emergența a făcut însă ca în România, sectorul de retail tradițional, de tip brick-and-mortar, să crească și să se dezvolte, în ultimii zece ani, simultan cu comerțul online, astfel încât, de exemplu, stocul modern de retail a urcat de la 455.000 mp în 2008, la peste 1,16 milioane mp în 2019. În același timp, odată cu dezvoltarea a avut loc și stabilizare a chiriilor de la 115 euro / mp / lună (2008), la 75 euro / mp / lună, iar livrările de la un volum anual de circa 200.000 mp, la circa 30.000 mp, potrivit datelor JLL România.

Citește și: Măsurile de distanțare socială pe care le iau mall-urile pentru redeschidere

Dar, "dacă în România, cifrele de vânzări din mall-uri au crescut în ultimii ani susținute de creșterea foarte puternică a vânzărilor de retail, în general, adică a fost suficient de mult loc să crească și comerțul online cu cifre semnificative și să rămână și creștere pentru zona de brick & mortar, pe segmentul de investiții, în schimb, lucrurile au înclinat spre evoluția pieței din vest, iar, ca urmare, interesul pentru retail a fost în scădere, față de anii precedenți", a spus Andrei Văcaru, head of capital markets, JLL România, prezent la eveniment.

Silviana Petre Badea a completat că evoluția menționată a fost cauzată de faptul că investitorii care caută, de regulă, cash-flow deja nu se mai simțeau confortabil cu previziunile de creștere pe termen mediu și lung a încasărilor din chirii în cazul centrelor comerciale din România.

Citeste si:
Arafat: Mall-urile nu se redeschid pe 1 iunie. Este greu de avansat...
Raed Arafat: Mall-urile nu se...

"Evident, segmentul imobiliar de retail nu se mai afla în boom-ul din 2008, iar acum jocul va fi legat de cum se vor reinventa proprietarii de centre comerciale în următoare perioadă. Auzim din alte țări, că dezvoltatorii și proprietarii de mall-uri fac eforturi să își securizeze vânzările pentru următoarele 18 luni în centrele comericale pe care le dețin, prin parteneriate cu platforme online, care să ofere chiriașilor din mall-uri posibilitatea de intra în contact direct cu potențiali cumpărători. Dar, acest lucru se bate cap în cap cu platformele online ale chiriașilor de retail în sine", a arătat Silviana Petre Badea.

În unele țări a dispărut apetitul pentru a merge la mall după Covid-19

Impactul pe termen mediu al noului coronavirus ar putea fi însă chiar mai nociv pentru veniturile proprietarilor și dezvoltatorilor de mall-uri decât a fost ascensiunea comerțului online din ultimii ani, spun consultanții JLL România.

Citește și: Mall-urile vor avea impozite mai reduse, dacă au tăiat chiriile proporțional

Astfel, "în China și Germania, de exemplu, s-a constatat că, odată cu relaxarea restricțiilor și deschiderea mall-urilor, comportamentul consumatorului a fost afectat. S-a observat că fluxul de vizitatori în mall-urile deja deschise după carantină a fost undeva intre 50% și 65% din ce era înainte și nu din cauza măsurilor de distanțare socială, ci pur și simplu din cauza că a dispărut apetitul pentru a merge la mall", a arătat Silviana Petre Badea.

Citeste si:
Cum ai putea sa investesti in cladiri de birouri cu doar 1.000 euro
Ce sunt REIT-urile si cum ar...


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »



Citește și
Italia şi Spania, sub 200 de noi cazuri de COVID-19 în ultimele 24 de ore
Setari Cookie-uri