Pandemia de coronavirus a avut consecințe severe asupra industriei de retail, implicit în ceea ce privește operatorii de centre comerciale, în contextul în care zeci de mii de magazine, restaurante, cinematografe s.a.m.d. au fost închise câteva luni în perioada restricțiilor impuse la nivel național. Cu toate acestea, criza sanitară, care continuă și în prezent, a susținut, în același timp, o accelerare a dinamicii unor tendințe care existau deja în industria de retail, printre care: expansiunea comerțului electronic, modificarea comportamentelor de consum și evoluția destinațiilor de retail.

Un studiu realizat de McKinsey subliniază faptul că majoritatea executivilor de sectorul de retail (comerț cu amănuntul) se așteaptă ca traficul magazinelor să revină în cele din urmă la nivelurile de dinaintea crizei cauzată de pandemia de coronavirus, dar abia după câteva luni ulterioare redeschiderii.

Aceasta, deoarece, pe termen scurt, companiile de retail și proprietarii de centre comerciale se confruntă cu cerințele legate de igienă și distanțare socială, în contextul pandemiei, pentru a asigura siguranța publică, fiind, în același timp, nevoite să țină pasul cu expansiunea accelerată a comerțului electronic și cu modificările structurale ale modelelor și proceselor de operare a magazinelor.

În contextul pandemiei de coronavirus, strategia noastră de business a fost adaptată în funcție de două priorități cheie: să garantăm siguranța și confortul vizitatorilor și să oferim chiriașilor ocazia de a-și reporni afacerile și de a se redresa. Pentru a reuși, consider că a trebuit să învățăm lecția flexibilității și a agilității. Adaptarea rapidă a fost și rămâne cheia.

Cătălin Cucian, manager ParkLake Shopping Center

De asemenea, reprezentantul ParkLake Shopping Center apreciază că proprietarii de mall-uri au trebuit să dezvolte relații mai strânse cu clienții, pentru a-i ajuta să se adapteze cât mai ușor la situația actuală, prin noi instrumente și concepte moderne, care îmbunătățesc serviciile și facilitează accesul la cumpărături și experiențe adaptate noii realități.

În opinia sa, în această abordare centrată pe client, post pandemie, digitalizarea joacă un rol foarte important, astfel încât conectarea spațiului comercial fizic cu mediul digital într-o singură experiență de tip omnichannel a devenit esențială.

Comerțul online și digitalizarea economiei reprezintă o realitate care nu mai poate fi ignorată, astfel încât să existe multe soluții care îmbină beneficiile online-ului cu experiența cumpărăturilor fizice.

Cătălin Cucian

Drept exemplu, reprezentantul ParkLake spune că Sonae Sierra a dezvoltat în pandemie o soluție digitală pentru a-i informa pe vizitatori cu privire la traficul în timp real din centrul comercial, denumită Shopping Center Traffic Control. Informații sunt încadrate în trei categorii - verde - trafic scăzut/ galben - trafic moderat/ roșu - vă rugăm reveniți mai târziu.

Trebuie să continuăm să promovăm noi soluții omnichannel care pot îmbina experiența fizică cu beneficiile mediului digital. Showroom-uri, servicii, activități de petrecere a timpului liber, restaurante - toate trebuie să creeze un concept unic de divertisment, actual și accesibil. Când vom reuși să îmbinăm confortul oferit de mediul digital cu oferta din magazinele fizice, vom oferi acces la spații cu adevărat unice și sigure.

Cătălin Cucian

ParkLake: Redresarea poate fi mai rapidă dacă nu te cerți cu chiriașii

O importantă considerabilă în strategia centrelor comerciale pe timp de pandemie a fost reprezentată de atenția sporită acordată operațiunilor dedicate igienei: curățare, verificări, activități dedicate de marketing și informare clienți, soluții noi, adaptarea echipamentelor și monitorizare.

Dincolo de aceste aspecte, Cătălin Cucian subliniază că obiectivul operatorilor de mall-uri a fost, în mod prioritar, să mențînă un parteneriat pe termen lung cu chiriașii și să păstreze rate ridicate de ocupare în centrele comerciale.

Experiența acumulată în timpul crizei financiare din 2008 ne-a arătat că menținerea unei rate ridicate de ocupare și a unor relații strânse de sprijin reciproc sunt esențiale pentru impulsionarea redresării economice. Așadar, redresarea poate fi mai rapidă și mai puternică dacă proprietarii păstrează perspective favorabile cu chiriașii.

Cătălin Cucian

El adaugă faptul că pandemia a adus multe provocări, dar schimbările apărute în obiceiurile de consum ale vizitatorilor români au fost probabil cele mai vizibile. De exemplu, în comparație cu Italia și Spania, s-a observat o revenire prudentă și graduală a vizitatorilor în centrele comerciale din România.

De asemenea, mai spune Cătălin Cucian sistemul de monitorizare a traficului zilnic arată că românii se orientează către perioade mai puțin aglomerate, iar utilizarea crescută a mașinilor personale indică faptul că aceștia evită mijloacele de transport public.

"O altă provocare, de data această la o scară mai mare, este să ne asigurăm că reconstruim o economie incluzivă și durabilă. Din perspectiva noastră, pentru a face acest lucru, acțiunile climatice ar trebui așezate în centrul planurilor de redresare, iar pe viitor companiile ar trebui să își consolideze angajamentul și planurile de acțiune privind sustenabilitatea", conchide reprezentantul ParkLake.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri