Piața birourilor din Capitală se împarte între o austeritate de proiecte noi de clădiri de birouri, ca un efect al scăderii cererii din ultimii ani, și provocarea firmelor de ai convinge pe angajați să vină mai multe zile pe săptămână la birou.

Potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Colliers România, una dintre companiile care intermediază închirierea marile spații de birouri din clădirile moderne din Capitală și din România, în prezent, în clădirile mari, care se laudă cu dotări superioare, rata de ocupare a spațiilor este de peste 90%, dar când vine vorba de rata de utilizare lucrurile stau altfel.

Dacă în urmă cu un an, după calcule aproximative, rata de utilizare era undeva la 30-35% din totalul spațiilor închiriate într-un birou, în acest an, procentajul a crescut undeva la între 40-45%.

rebuia menționat că aceste cifre sunt mai mult niște aproximări, deoarece companiile nu urmăresc aceiași parametri după care evaluează rata de utilizare a biroului pe care-l au închiriat.

Iar aceste rate mici de utilizare în raport cu gradul de ocupare este dat de faptul că românii s-au obișnuit cu munca hibrid, fie că o fac de acasă, ori dintr-un alt spațiu decât sediul companiei.

Munca de acasă nu mai este chiar munca de acasă”, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă Victor Coșconel, Head of Leasing Office & Industrial în cadrul Colliers România. „Munca de acasă poate însemna și din altă parte, cum ar fi un spațiu de coworking, într-o altă clădire decât cea în care se află sediul companiei”.

În aceste condiții, zona închirierilor începe să sufere la capitolul cerere nouă. Luate cu totul, tranzacții pe zona de închirieri încă au loc, dar cele mai multe sunt renegocieri și relocări. Cererea nouă, adică aceea generată de companiile care caută spații noi în clădirile moderne este mică.

Potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară, aproximativ 160.000 metri pătrați de spații de birouri moderne au fost închiriate în București în primele șase luni ale anului, în creștere comparativ cu circa 130.000 de metri pătrați în aceeași perioada din 2022.

Totuși, așa cum menționam, cererea nouă a fost redusă, la doar 45.000 metri pătrați, ceea ce reprezintă o scădere de 40% față de 2022.

Deși sunt și companii care caută să se extindă, mulți chiriași și-au dat seama că nu mai au nevoie de spațiile mari pe care le închiriau înainte.

„M-am întâlnit recent cu cineva, dintr-o companie cu câteva sute de angajați, care a spus că obiectivul lui este să revină colegii lui la birou. Într-o altă întâlnire, un reprezentant dintr-o altă companie, care avea înainte închiriați undeva la 2.000 de mp, mi-a spus că le sunt mai mult decât suficienți 600 de mp, pentru că firma are angajați și în Singapore, și la Iași și așa mai departe”, a explicat Laurențiu Lazăr, Managing Partner & Head of Investment în cadrul Colliers România.

O revenire se vede, dar nu va mai fi niciodată cum fost

spatiu de birou(Sursa foto: Shutterstock)

Laurențiu Lazăr consideră că o revenire la birou este destul de vizibilă, dar angajatorii nu vor putea spera ca toți angajații lor să revină la moda venitului cinci zile pe săptămână la birou.

„Lumea revine la birou. Asta este clar. Îi vedem cu toții în trafic. Acum un an, traficul din București era mult mai lejer decât acum. Dar ca angajații să mai vină cu toții 5 zile pe săptămână la birou este deja utopic”, a mai spus coordonatorul diviziei locale a Colliers.

Sunt categorii de angajați care vin destul de multe zile pe săptămână, alții care nu au nevoie să fie prezenți la birou, în funcție de specificul activității lor.

„Putem da exemplul a ceea ce facem noi. Le-am transmis colegilor să încerce să vină măcar două zile pe săptămână la birou. Avem colegii de la cercetare, care nu au nevoie neapărat să fie prezenți la birou, pentru că au acces la date și pot lucra și de acasă. De cealaltă parte, îi avem pe colegii care se ocupă de tranzacții și vin cam 4 zile pe săptămână, fără să le ceară nimeni asta”, a mai explicat Laurențiu Lazăr.

Toată lumea se înghesuie la birou în doar trei zile din săptămână

Sunt companii care iau măsuri mai clare, solicitând venirea la birou pentru mai multe zile. Unele chiar pentru 4 zile pe săptămână, ceea ce este un pas curajos, afirmă Victor Coșconel.

Totuși, acestea sunt cazuri rare, iar în cele mai multe companii angajații au libertatea de a alege zilele în care să fie prezenți la birou, ceea ce creează și situații inedite, potrivit lui Laurențiu Lazăr.

Am discutat cu mai multe companii și este o reală problemă. Se lucrează de acasă, dar toată lumea vrea să lucreze lunea și vinerea de acasă. Când companiile le-au spus să vină 2-3 zile pe săptămână la birou, cu toții au decis să vină marțea, miercurea și joia. Vin buluc și nu au loc cu toții în birou. Și mai este un aspect, ceva mai amuzat, dacă plouă, angajatul nu mai vine la birou”, a mai spus coordonatorul Colliers România.

Nu se va mai reveni niciodată ca înainte, dar nici nu se va renunța complet la biroul

Cladire de birouri

(Sursa foto: Shutterstock)

Silviu Pop, Director CEE & Romania Research la Colliers, spune că nu se va putea renunța niciodată la venitul la birou, pentru că sunt unele aspecte din viața unei companii care nu pot fi rezolvate de acasă.

Potrivit lui, sunt companii care încearcă să evalueze productivitatea angajaților, dar un angajat poate spune că este cu 50% mai productiv acasă, însă nu este o garanție că, la nivelul întregii companii, productivitatea s-a păstrat la un nivel ridicat.

Mai mult, consideră Silviu Pop, sunt situații inevitabile, cum ar fi integrarea unor noi colegi, care au nevoie de instruire, de supravegherea unui angajat cu mai multă experiență, de familiarizare cu echipa, iar acest lucru nu se poate prin lucrul de acasă. Totodată, mai sunt activități precum cele de creație, care funcționează mai bine din interacțiunea cu întreaga echipă și care este mai eficientă la birou.

Într-adevăr, lucrul de acasă poate aduce un avantaj și pentru companii, cum ar fi reducerea costurilor cu chiriile, dar, de cealaltă parte, nu mai ai o echipă atât de închegată. Care poate duce la o scădere a productivității. Sunt lucruri care nu pot fi rezolvate niciodată prin online, de acasă”, a mai spus Silviu Pop.

În ceea ce privește situația pieței de birouri, Silviu Pop există ceva semne de încetinire a apetitului de închiriere de birouri din partea firmelor, dar în condițiile în care vor încetini livrările de clădiri noi vor apărea și presiuni pe chirii.

Pentru anul viitor, reprezentanții Colliers estimează că vor fi livrați doar 30.000 de mp de spații noi de birouri, o cifră mică față de anii în care se livrau chiar și 250.000 de mp.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri