Peste 2.000 de angajati ai companiilor de cale ferata protesteaza vineri in Capitala, acuzand dezinteresul Guvernului fata de sectorul Transporturilor. De asemenea, acestia critica practica obisnuita a alesilor, care realizeaza economii bugetare pe seama subfinantarii caii ferate, scrie Digi24.

Peste 2.000 de angajati ai companiilor de cale ferata s-au strans vineri in fata Ministerului Transporturilor solicitand salarii mai mari dar si o finantare corespunzatoare a companiilor de cale ferata din Romania, dupa modelul tarilor din Uniunea Europeana.

Ce solicita protestatarii

”Conditiile de trai, de munca, vrem salarii mai bune, conditii de munca mai bune, mai civilizate”, explica un sindicalist motivul protestelor. Cea mai mare nemultumire insa este starea jalnica in care se afla calea ferata.

Starea caii ferate de degradeaza an de an in mod, constant consecinta a faptului ca Guvernul acorda subventii mult mai mici decat practica tarilor UE. Fara bani, calea ferata nu poate fi reparata si nu poate ajunge sa faca concurenta corecta transportului rutier poluant. In mod constant politicile Ministerului Transporturilor sunt de incurajare a transporturilor rutiere chiar daca in UE tendintele si recomandarile sunt de incurajare a transportului feroviar.

Foto: Romania a obtinut anul trecut, alaturi de Bulgaria, cel mai mic punctaj european la capitolul performanta a sistemului feroviar.

Dan Costescu: E necesara echilibrarea sistemului de transport

Fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu, considera ca este necesara o decizie politica, ”de echilibrare a modului de transport”. Redam opinia sa privind reechilibrarea sistemului. ”Aceasta inseamna, de fapt, o regandire a sistemului de subventii, pentru ca, in acest moment, este subventionat puternic sectorul rutier si sectorul feroviar nu. Asta inseamna ca rovigneta, de exemplu - taxele pentru intretinerea si dezvoltarea infrastructurii intr-o tara- este foarte mica la rutier, pe cand costurile la feroviar sunt foarte mari. Ele se regasesc la clientul final, orice lucru se regaseste la compania de infrastructura, reparatii, la operatori, apoi la calatori, la clientul industrial care transporta marfa pe calea ferata.

La rutier nu se intampla acest lucru. La rutier, costul accesului la infrastructura este exclusiv costul rovignetei, undeva la 1 la suta din costul total. La feroviar, el este 20 la suta sau la calatori chiar 25 la suta.

Este clar un dezechilibru si o denaturare a competitiei intre operatorii feroviari si cei rutieri si , daca ne intrebam cu ce ne afecteaza pe noi, cetatenii acest lucru, ne afecteaza pentru ca statul, nerecuperandu-si banii pentru aceste investitii rutiere de la operatori - operatorii comerciali, nu de la persoane individuale, ei trebuie sa circule liber, cum se circula acum, cu aceste taxe, nu trebuie marite - deci statul nerecuperandu-si acei bani de la cei care fac bani, la randul lor, din operare, practic distribuie aceste costuri prin impozite catre noi toti. Si noi, avand sau neavand o facere pe calea ferata sau pe rutier, practic nu facem decat prin impozite sa sustinem un anumit mod de transport.

Asta inseamna ca se incurajeaza un mod de transport care organic este mai scump, cum este cel rutier si mai poluant, si cu toate dezavantajele si ca statul da bani pentru a sustine acest mijloc de transport, pe cand, daca s-ar echilibra si ar lasa piata sa se dirijeze fara sa modifice artificial pretul final la utilizator, oamenii s-ar duce natural spre cel mai ieftin, statul ar cheltui mai putin pentru subventii neeficiente si toti acesti bani, dupa calculul nostru un 10 la suta din volumul de transport care s-ar disloca de la rutier spre feroviar, ar genera o economie de 1 la suta din PIB, 20 la suta si ajunge la 2 la suta din PIB, vestita cifra, pe care si-o doreste de ani de zile Ministerul Transporturilor si nu o are”.

Sursa foto: Agerpres Foto

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri