Confruntarea actuală dezvoltatori imobiliari - administrație este dificil de înțeles la o primă vedere. Actuala dispută are însă cauze cât se poate de logice, mai ales dacă este analizată situația de la începutul confruntării, adică cea din anii 2000, când a fost elaborat actualul Plan Urbanistic General, și evoluția conflictului de-a lungul anilor.

Astfel, actuala situație de la nivelul orașului București își are rădăcinile în perioada 1998-2000, când a fost realizat Planul Urbanistic General al Capitalei, cunoscut sub numele de PUG 2000.

Apariția Planurilor Urbanistice Zonale

PUG 2000 este foarte important pentru o localitate, pentru că dă strategia de dezvoltare spațială a orașului, creează oportunități de business, are rol de a fluidiza traficul și de a crește calitatea locuirii în acel oraș, explică, pentru wall-street.ro, președintele comisiei de urbanism din cadrul Consiliului General al Municipiului București, Constantin Hazarian.

De asemenea, arată acesta, PUG 2000 trebuia să aibă o perioadă de valabilitate de 10 ani conform legii 350, dar primarii și Primăria Capitalei nu au fost însă în stare până la sfârșitul anului 2010 să realizeze un nou PUG, așa că, succesiv, perioada de valabilitate a fost prelungită.

Pe măsură ce timpul a trecut, însă, multe instituții, cât și dezvoltatori imobiliari, au început să realizeze Planuri Urbanistice Zonale (PUZ), pentru că funcțiunile pe care le aveau terenurile înainte nu mai corespundeau necesităților momentului respectiv.

Astfel unele Planuri Urbanistice Zonale erau bune și favorabile dezvoltării orașului, altele, însă, erau Planuri Urbanistice Zonale derogatorii, prin care dezvoltatorii încercau să-și crească coeficienții, menționează Hazarin.

De exemplu, te poți lovi în București de zone unde ai locuințe cu subsol, parter, poate și un etaj sau două și în mijlocul lor te trezești cu un bloc P+6, pentru că respectivul și-a făcut un PUZ și a considerat că are nevoie să-și crească coeficienții.

Constantin Hazarian, consilier general PNL

Primul PUZ a fost cel al sectorului 6

Apariția primului Plan Urbanistic s-a petrecut în momentul în care Primăria Sectorului 6 a realizat primul PUZ în 2013, acesta reușind, conform lui Constantin Hazarian, să preia multe lucruri utile, inclusiv strategia de mobilitate urbană.

Acesta explică faptul că ulterior și celelalte primării de sector au încercat să-și facă niște PUZ-uri, acestea cuprinzând atât partea de reglementări pentru zona privată, cât și investiții publice.

Aceste PUZ-uri, însă, subliniază consilierul general PNL, au apărut ca un eșec al Primăriei Capitalei de a genera un nou PUG.

Eu nu sunt un mare adept al acestor PUZ-uri de sectoare, pentru că nu poți să împarți capitala unei țări ca pe o pizza și să spui că o felie este cu ceva și o alta cu altceva. Nu poți, de exemplu, să gândești un spital municipal, sau un spital de urgență în cadrul unui proiect de urbanism zonal, pentru că toate celelalte sectoare vor aduce pacienți la acel spital.

Constantin Hazarian, consilier general PNL

Consilierul general PNL mai adaugă de asemenea un amănunt important și anume că, din poziția sa de specialist în urbanism și membru al Ordinului arhitecților, nu a văzut niciodată un proiect de urbanism la scară mare fără defecte.

Mai mult, spune acesta, inclusiv Planul Urbanistic General 2000 a fost anulat pe anumite UTR-uri (unități teritoriale de referință, n.r.) unde existau greșeli.

Cum s-a ajuns la suspendarea PUZ-urilor

Dacă până acum am înțeles când și de ce au apărut Planurile Urbanistice Zonale, acest măr al discordiei dintre dezvoltatori și administrației, să vedem cum s-a ajuns la suspendarea lor.

Astfel, explică Constantin Hazarian, s-a dovedit că unele dintre aceste PUZ-uri care au fost adoptate în mandatul trecut (al Gabrielei Firea, n.r.) aveau erori, așa că Primarul General a venit la începutul anului 2021 către Consiliul General și în special către alianța PNL-USR-PMP și a făcut propunerea ca acestea să fie suspendate.

Cu promisiunea, însă, specifică consilierul general PNL, că aparatul de specialitate va face o analiză a acelor PUZ-uri și va trimite solicitări către primăriile sectoarelor să inițieze PUZ-uri de remediere a acelor probleme.

În cele din urmă, după propunerea acestuia și a colegilor săi de a suspenda PUZ-urile sectoriale pentru o perioadă mai scurtă, de analiză, în care să existe discuții inclusiv cu cetățenii referitor la aceste proiecte, până la urmă s-a ajuns la o perioadă de un an pentru a fi corectate erorile care existau.

Am susținut ca această suspendare să nu se aplice investițiilor publice: spitale, pasaje, drumuri, poduri etc., pentru că acelea trebuie să se facă. Colegii de la USR nu au fost de acord, spunând că discriminăm privatul de public și că favorizăm investițiile publice în detrimentul investițiilor private.

Constantin Hazarian, consilier general PNL

Până la urmă, însă, spune președintele comisiei de urbanism din cadrul Consiliului General, s-a ajuns la suspendarea în integralitate a PUZ-urilor, inclusiv pe investițiile publice. Dar asta numai până la momentul la care ministrul Justiției de la acea vreme, Stelian Ion, a solicitat să fie dat un alt proiect de modificare, în care să fie exceptate de la suspendare instituțiile publice, în special cele cu fonduri europene, pentru că își dorea foarte mult să se realizeze proiectul Cartierul Justiției.

Astfel, Constantin Hazarian a luat decizia de a da acest proiect de hotărâre, exceptând de la suspendare investițiile publice, în special pentru ca primăriile să poată să realizeze proiectele de care aveau nevoie și să nu piardă fondurile europene prinse în eventualele investiții.

Suspendarea PUZ-urilor, înaintea vacanței

Abia din acest moment, însă, explică Constantin Hazarian, lucrurile devin interesante.

Astfel în decembrie 2021, văzând că nu s-a făcut o analiză foarte aplicată pe acele PUZ-uri, Consiliul General a luat în discuție dacă în februarie 2022 va mai vota încă o suspendare a acelor proiecte.

Consilierul general PNL admite, de altfel, că el nu ar mai fi votat încă o suspendare, cel puțin în ce privește partea de investiții publice.

Prin urmare, explică specialistul în urbanism, știind Primarul General părerea celor din Consiliul General, pe 27 decembrie 2021, când toată lumea era în concediu, un ONG a acționat în judecată Primăria Capitalei fără să acționeze și Consiliul General și primăriile de sectoare, cerând suspendarea și anularea PUZ-urilor.

Apoi, povestește acesta, în luna ianuarie a anului 2022, Primarul General a achiesat la pretențiile reclamantului.

Dar ideea care este, dau un exemplu banal: dacă dvs. mă acuzați de ceva și îmi intentați proces când știți că eu plec în vacanță o lună, iar la următorul termen eu nu sunt în țară să mă apăr, bineînțeles că o să aveți câștig de cauză, că o să considere instanța că nu există apărare.

Constantin Hazarian, consilier general PNL

Pe de altă parte, consilierul general PNL nu neagă faptul că PUZ-urile sectoarelor au mai avut probleme. Cât despre situația lor juridică, Constantin Hazarian spune că în momentul acesta o parte sunt anulate în instanță și o altă parte, cum ar fi PUZ sector 2, se judecă în continuare.

Acesta mai adaugă însă un detaliu esențial și anume faptul că, în momentul în care Consiliul General a votat suspendarea PUZ-urilor, el i-a atras atenția Primarului General asupra unei alte probleme, mai precis faptul că Planul Urbanistic General 2000 prevede anumite zone industriale destul de centrale.

Investițiile publice suferă de pe urma suspendării PUZ-urilor

Prin urmare, explică Constantin Hazarian, PUZ-urile sectoarelor veneau și schimbau acest lucru, în sensul că scoteau această funcțiune industrială și o transformau în locuințe, servicii, birouri etc., tocmai pentru a încerca să împingă spațiile industriale în afara orașului.

Noi suspendând PUZ-urile, practic ne-am întors la PUG 2000, care prevedea în acele zone spații industriale. L-am întrebat în sedință publică pe Primarul General despre acest lucru și mi-a spus că îi va încuraja pe deținătorii acelor proiecte să facă PUZ-uri în care să schimbe caracterul industrial al acelor zone.

Constantin Hazarian, consilier general PNL

Pe de altă parte, felul în care a înțeles Nicușor Dan să își respecte promisiunea, spune Consilierul General PNL, este acela că, în acest moment, toate proiectele de urbanism sunt blocate, inclusiv cele publice.

Astfel, arată Constantin Hazarian, la ora actuală, în trei ani și ceva de mandat, în Consiliul General s-a votat un singur PUZ realizat de Metroul S.A. pentru extinderea magistralei M4.

Cu alte cuvinte, adaugă acesta, ce povestea Primarul General, că va încuraja proprietarii de spații de zone industriale să schimbe caracterul acestora, nu s-a întâmplat, ba mai mult, spune el, "i-a încurajat de i-a blocat".

Consilierul general PNL concluzionează expicând faptul că sunt blocate de fapt la ora actuală inclusiv investițiile spitalului C.C.Iliescu și cele de la Fundeni, dar Consiliul General a reușit, totuși, cu greu, să dea o hotărâre pentru deblocarea investițiilor de la Spitalul Universitar.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Luca Dinulescu
Luca Dinulescu este jurnalist, activând anterior pentru publicații precum Digi 24, Adevărul sau Academia Cațavencu. A desfășurat de asemenea o activitate publicistică constând în patru volume publicate, între acestea numărându-se proză, nuvele și benzi desenate. Este absolvent de Regie Film și a fost de asemenea posesor al bursei J.W.Fulbright pe scenaristică și regie de film.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri