Loveste si fugi. Sau, daca nu poti lovi, īncearca macar sa tii pasul cu ceilalti. Īn linii mari, asa se defineste piata investitiilor serioase din Internetul modern. Īn lumea virtuala, proprietatea are o valoare discutabila. Iar modul in care se dobandeste faima īn Internet ramāne aproape un mister. Uneori este mult mai important sa tii pasul cu realizarile concurentei decāt sa ai idei geniale. Altfel, succesul īn e-commerce ramāne o himera.
Plictiseala utilizatorului de Internet arunca la cosul de gunoi, deopotriva, idei geniale si initiative norocoase. Termeni precum „blog“, „podcast“ (īnregistrare audio, accesibila online), „RSS“ (o modalitate facila de a prelua continut din anumite website-uri) vor fi īnvechiti īn cātiva ani. Utilizatorul modern are o foame impresionanta de noi provocari pe care uneori Internetul nu le mai poate oferi.

Timpul īn care un utilizator se plictiseste de o aplicatie web este probabil de cateva luni, cel mult doi ani. Si aceasta regula este valabila numai daca vorbim de idei geniale. Astazi este la moda conceptul de retea sociala („social networking“). Comunitati de oameni, unite de aceleasi pasiuni, de aceeasi profesie, precum si de multe alte interese comune se īntālnesc online, īntr-un spatiu care le este destinat. Schimba informatii, īncheie parteneriate, se casatoresc, cumpara diverse produse.

Classmates.com au īnceput

Primul website care a ridicat chiar de la īnceputuri pretentii de retea sociala a fost Classmates.com. Site-ul, inaugurat īn 1995, oferea posibilitatea tuturor celor interesati sa-si gaseasca fostii colegi de scoala. Primele comunitati virtuale de moda noua au aparut abia dupa anul 2000. Īn prezent, diverse fonduri de investitii de peste Ocean ofera sume importante unor initiative de social networking. Aproape ca nu exista zi īn care sa nu auzim de o noua retea.

Nici marile companii nu lasa tendintele sa treaca neobservate. Google are propria sa retea sociala: Orkut.com, lansat īn 2004. Yahoo! a lansat, īn martie 2005, reteaua Yahoo 360. Microsoft a anuntat la īnceputul acestei luni ca relanseaza, la vara, proiectul Wallop.com.

MySpace schimba regulile

Pāna la ei, conceptul de retea sociala nu era interesant pentru investitori. Tom An-derson si Chris DeWolfe au lansat MySpace.com la sfārsitul anului 2003. Cei doi parteneri s-au īntālnit initial ca angajati īn cadrul unui proiect care urma sa dea faliment īn scurt timp. Au ramas īnsa prieteni, iar ideea lor, de a lega online oameni care īmpart aceleasi pasiuni, a fost punctul de plecare pentru constructia unui website cu peste 43 de milioane de utilizatori īnregistrati (īn luna aprilie 2006). Īn acest moment, potrivit estimarilor MySpace.com, 16.000 de utilizatori se īnregistreaza īn fiecare zi īn website. Utilizatorii pot folosi MySpace.com pentru a-si gasi prieteni, parteneri de afaceri, chiar si parteneri de viata. Traficul de Internet a depasit asteptarile celor doi creatori. Īn prezent, MySpace īnregistreaza mai multe afisari ale paginilor decāt Google sau AOL.

Website de 580 milioane dolari

Īn iulie 2005, News Corp, compania detinuta de mogulul media Rupert Murdoch, a facut prima sa mare achizitie exclusiv īn Internet. A cumparat Intermix Media, proprietar al MySpace.com, la momentul la care acesta īnregistra un trafic care īl plasa pe locul 5 īn topul celor mai vizitate website-uri din SUA. Pretul achizitiei a fost de 580 de milioane de dolari. Achizitia News Corp. avea menirea de a directiona trafic spre website-urile Fox TV. News Corp. nu pare sa se fi oprit aici cu investitiile īn retele sociale. La jumatatea lunii aprilie 2006, a investit 3,5 milioane dolari īn SimplyHired.com, un website care contine peste 5 milioane de anunturi de joburi din SUA. Scopul investitiei News Corp. a fost acela de a completa serviciile MySpace prin cereri si oferte de joburi.

Īn fiecare zi apar noi retele care ataca nise din ce īn ce mai reduse, cum ar fi MeshTennis.com (dedicat celor care doresc sa-si gaseasca parteneri pentru partide de tenis de cāmp), Joga.com (o colaborare īntre Google.com si Nike.com, dedicat iubitorilor fotbalului), GolfSpinner.com (dedicat iubitorilor de golf), CarSpace (masini) sau Dogster.com (pentru detinatorii de cāini).

Polonia, Ungaria, Romānia

Grono.net e cel mai mare website bazat pe ideea de social networking, īn Polonia. Website-ul le permite utilizatorilor sa publice fotografii, sa identifice evenimente culturale, sa vānda proprietati ori sa-si gaseasca un job. Īn schimbul platii unui abonament modic, utilizatorii īsi pot deschide si modera propriul forum, pot participa la concursuri online, pot īncarca īn website fotografii de dimensiuni mari ori pot scapa de reclamele afisate īn paginile website-ului. Pentru a va putea īnregistra īn grono.net, e nevoie sa aveti o invitatie din partea unui membru al website-ului. Īn aprilie 2006, website-ul avea peste 800.000 de membri.
iWiW.net (abreviere pentru International Who is Who) este principala retea sociala din Ungaria. Īn aprilie 2006, avea peste 500.000 de membri īnregistrati si peste 15 milioane de convorbiri īntre membri. Īnregistrarea se face doar pe baza unor invitatii. Pentr cei interesati, website-ul are si o interfata īn limba romāna. Īn Romānia, Neogen este una dintre companiile care s-a orientat foarte clar spre construirea unor retele de social networking.

Compania ofera celor interesati un spatiu īn care sa publice si sa citeasca anunturi de mica publicitate, īn care sa īsi gaseasca joburi sau sa discute cu grupuri de prieteni. Un alt exemplu este www.colegi.ro, lansat īn 2000, care promite utilizatorilor ca īsi pot regasi colegii din liceu, facultate ori gimnaziu.

Adevarate mine de aur

Abonamente, anunturi de mica publicitate si publicitate online. Acestea sunt posibilitatile prin care o retea sociala poate īncasa bani de la utilizatorii sai. Abonamentele sunt, de obicei, modice ca valoare si reflecta sustinerea proiectului de catre membrii comunitatii. Anunturile privesc, īn special, piata imobiliara si piata fortei de munca. Dintre toate sursele de profit, publicitatea online pare ca va avea cea mai mare pondere. Acest lucru este posibil datorita modului īn care retelele sociale reusesc sa tinteasca utilizatorii cu mesaje publicitare adaptate nevoilor acestora.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Special »



Citeste si