Catalin Buliga este unul dintre cei mai experimentati CTO din Romania – are 28 de ani de experienta exclusiv telecom, pornind de la “om de teren”, tehnic, si ocupand apoi, succesiv, diferite functii de management in cadrul Vodafone, dar si UPC Romania. In septembrie 2015, dupa sapte ani de UPC, Catalin s-a intors la Vodafone, companie unde mai lucrase (si chiar pusese bazele retelei la inceputuri) timp de zece ani.

“Am primit o oferta de la Vodafone pe care am considerat-o o oportunitate profesionala, asa cum arata piata in prezent”, spune el, zambind, intr-un interviu exclusiv pentru wall-street.ro.

Vodafone a lansat recent tehnologia 4G+, care promite viteze (deocamdata) de pana la 3 ori mai mari decat 4G, in toate resedintele de judet, Bucuresti, dar si alte cateva sute de localitati.

WALL-STREET.ro: Cat dureaza o astfel de lansare, ce efort este angrenat?
Catalin Buliga: Conceptul, design-ul, pregatirile s-au intins pe aproape doi ani, de prin 2014. Roll-out-ul masiv insa a avut loc in ultimele luni, chiar de cand am venit eu. Practic 80% din echipa mea a lucrat pentru acest proiect, plus parteneri, precum Huawei. Sunt o multime de activitati fizice in teren, simultane, care trebuie analizate atent. Sa spunem ca a fost o intreaga armata, sute de oameni tehnici, inarmati cu expertiza radio, de transmisiuni, de inginerie si constructii.

De fapt, de aceea isi fac din ce in ce mai multe multinationale centre in Romania – pentru ca oamenii sunt foarte bine pregatiti.

Daca da Dorel cu tarnacopul intr-un cablu, nu pica toata reteaua!

W-S.ro: Si sunt si motivati sa ramana in tara?
CB: Exact, au de unde alege si salariile sunt similare, la costuri mai mici. Din pacate, s-a ajuns in situatia in care cererea este mai mare decat oferta, asa ca nu este neaparat usor sa gasesti oameni. Pe langa oameni insa, elementul central in telecom a devenit si timpul – totul se succede mult mai rapid decat acum cativa ani.

Transformarea pe care am facut-o acum, pentru 4G+, a fost similara ca efort, dar si ca investitii, cu momentele de inceput ale Connex, cand construiam reteaua.

W-S.ro: Ca tot vorbeam de oameni – ce ai modifica in programele Universitatilor?
CB: (zambind cu subinteles) Este unul dintre subiectele mele preferate. M-am ocupat de astfel de programe care sa aduca plus valoare. Am implementat practici de vara intre anii 3 si 4 in facultati, internship-uri. Daca aceste internship-uri sunt facute cum trebuie, chiar aduce beneficii de ambele parti: studentii primesc o mult necesara pregatire practica, iar companiile care le intermediaza pot alege din cursanti pe cei mai promitatori. In fiecare an, fara exceptie, am identificat cel putin un student pe care l-am si angajat.

Deci, daca ar fi sa concluzionez, sistemul de invatamant din Romania ar trebui sa puna mai mult accent pe practic, dincolo de teorie. Totul se va reduce la video?

W-S.ro: Mark Zuckerberg, CEO Facebook, spunea recent ca reteaua sociala se va transforma, treptat, intr-o retea video. Va fi traficul 4G/4G+ folosit aproape exclusiv pentru video?
CB: In prezent, video a depasit 50% din totalul de trafic si in ultimii ani a crescut cu 25% aceasta pondere. In medie, clientii Vodafone petrec lunar 1,5 ore pe date urmarind clipuri – practic, un film. Acum, lumea nu va renunta la WhatsApp, mail-uri, chat, insa acestea consuma foarte putine date, comparat cu videoclipurile. Mai mult, calitatea clipurilor creste, vorbim de HD Video deja, de 1080p, ceea ce acum 2 ani era un vis.

Cumuland deci faptul ca debitul mail/chat va ramane relativ neschimbat, in schimb crescand calitatea si cantitatea continutului video, ne asteptam sa se ajunga si ca 80% din traficul de date sa fie video.

Cand va incepe sa scada evolutia 4G? Este una dintre intrebarile la care, sincer, nu ma asteptam la un raspuns atat de franc – niciodata.

W-S.ro: Never say never! Chiar niciodata?
CB: Sa ne amintim de perioada dial-up, cand trageam cu cativa kilobiti/secunda. Ne intrebam pe atunci ce am putea face cu 50 de mega?! Apoi au lansat companiile telecom, in urma cu ani buni, oferta de 100 Mbps – la fel, lumea ridica din sprancene si spunea ca este inutil, nimeni nu va avea nevoie de asa ceva. Si acum am mai adaugat un zero si tot asa.

Tot timpul vor aparea noi tehnologii care vor impinge limitele – acum avem realitatea virtuala si televiziunea UltraHD. Smart home-ul “mananca”, de asemenea, din ce in ce mai multa banda. Din 2020, vom vorbi deja de 5G.

W-S.ro: Apropo de 5G – ce va aduce nou?
CB: Aduce in plus delay de doar o milisecunda – practic, daca si acum este insesizabil, atunci tehnologia va fi extrem de performanta, vorbim de VR fara niciun fel de latenta. Intri in zona de machine to machine si tehnologii extrem de sofisticate. Pana in 2020 vom avea si primele orase 5G – si nu doar la nivel experimental. Din punct de vedere spectru, pot spune ca spectrul avut azi, licentiat, ne pozitioneaza bine pentru a fi pregatiti si pentru 5G. Terminalele vor tine pasul si vor aparea primele telefoane cu cinci frecvente – dupa infrastructura, vin si terminalele, sunt interdependente.

W-S.ro: In aceste conditii, care sunt cele mai mari provocari ale unui CTO in prezent?
CB: In trecut, tehnologia evolua mai lent, aveam intervale mult mai mari de pregatire. Acum este un efort mai mare, atat ca timp, cat si investitional…si piata este mult mai competitiva – CEA mai competitiva, de fapt. Secretul meu? O experienta telecom neintrerupta, timp de 28 de ani. Acest lucru aduce experienta, flexibilitate si eu, dupa cum spuneam, am luat-o foarte de jos.

Tinerii de acum vor sa arda etape. Sfatul meu pentru ei – daca esti pasionat de ceva, fa un job care sa iti permita sa iti manifesti aceasta pasiune! Nu-l fa doar de dragul banilor, sau pentru ca este safe. Mai devreme sau mai tarziu, pasiunea te va defini si “intoarce din drum”.

Ce se intampla in caz de cutremur

Este un subiect, din pacate, foarte actual – in ce masura suntem pregatiti in cazul unui cutremur? Arhitectura actuala, cladirile, strazile, sunt din pacate asa cum sunt – urmare a zeci de ani de guvernare iresponsabila.

Altfel stau insa lucrurile atunci cand vorbim de infrastructura telecom, spune Catalin Buliga. “Orice operator serios este pregatit pentru situatia asta – iar noi stam chiar mai bine decat alte companii despre care mai stiu cate ceva. Avem planuri de continuitate – adica daca da Dorel cu tarnacopul intr-un cablu, nu pica toata reteaua, sunt arhitecturi redundante pe mai multe ramuri. Mai mult, in caz de surpaturi sau avalanse mai grave, putem interveni oricand si rapid cu centrale pe roti care sunt pregatite sa preia altele fixe. Facem exercitii anuale, simulan picari de retele si le preluam, asta fara ca clientii sa realizeze ca se intampla ceva”, spune, mandru, CTO-ul Vodafone.

Oricat de avansate ar fi insa retelele, nevoia de oameni nu dispare, ci, din contra, va ramane si se va dezvolta. “Tehnologia este aproape la fel la toti operatorii. Difera insa felul in care construiesti reteaua, felul in care expertii nostri o gandesc. Deci, difera cunostintele ingineresti, acestea sunt nepretuite”, mai spune Catalin.

Principalele sale prioritati? Net promoter score-ul – adica scorul dat de clienti, zilnic sau punctual. Si, pentru a demonstra, Catalin scoate din buzunar smartphone-ul si imi arata aplicatia – Vodafone Pulse, pe care sunt afisate, foarte vizual, parerile clientilor privind reteaua. “Vezi, aici, pe cele negative, daca lasa si comentarii, le analizam in detaliu si le rezolvam”. Scrolleaza prin aplicatie – cateva sunt rosii, unele sunt portocalii cu note de 4-5, insa mare parte sunt verde aprins, note de 10 sau de 9. “Toti angajatii pe tehnic de la noi sunt obligati sa aiba aceasta aplicatie instalata. Reprezinta pulsul companiei”, incheie, zambind, Catalin Buliga.

Principalii concurenti ai Vodafone sunt Orange, Telekom, precum si RCS&RDS si UPC Romania.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri