A fi lider este o pozitie si un rol privilegiat. Este una dintre cele mai mari provocari pe care le poate intampina un om in cariera sa. Insa ceea ganditi, ce spuneti si cum o spuneti va avea un impact hotarator in vietile oamenilor pe care ii conduceti.

Mentalitatea orientata spre talent

Marea majoritate a firmelor de consultanta internationala si a corporatiilor sustin ca pentru succesul corporatist trebuie sa ai o “mentalitate orientata spre talent”. Ei sustin ca, la fel cum exista talente innascute in sport, exista talente si in afaceri. La fel cum echipele sportive ofera cecuri imense pentru a contracta talente extraordinare, la fel ar trebui si corporatiile sa nu faca economie in recrutarea talentelor, deoarece aceasta este arma secreta, cheia cu care poti invinge competitia.

Companiile recruteaza mari talente, de cele mai multe ori persoane cu diplome importante, lucru care, in sine, nu este rau. Insa, punandu-si increderea totala in abiliatile lor, companiile comit doua erori esentiale. Prima – odata ce o persoana este catalogata drept ‘geniu’ incepem sa ne amagim referitor la deficientele respectivei persoane. Iar a doua – crearea unei culturi care venereaza talentul, fortam angajatii sa arate si sa actioneze ca si cum ar avea talente extraordinare. De fapt, ii ajutam sa adopte o mentalitate rigida. Si cunoastem din studiile noastre ca oamenii cu o mentalitate rigida nu-si recunosc si nu-si corecteaza deficientele. Ei devin atat de ingrijorati de aparitia deficientelor incat refuza sa isi asume imbunatatirea abilitatilor. Oamenii care traiesc intr-un mediu care ii agreaza pentru talentul lor innascut, au dificultati grave cand imaginea lor este amenintata si nu vor tine piept managerilor sau clientilor admitand ca au gresit.

Majoritatea liderilor sunt incremeniti in sisteme care promoveaza recompense si nu progresul. Sistemele organizationale sunt construite pe persupunerea gresita ca oamenii trebuie revigorati, rasplatiti sau indemnati sa isi atinga obiectivele cu mijloace externe. In fapt, aceste stimulente externe creeaza doar dependenta.

Astfel submineaza nevoile fundamentale ale oamenilor de a creste, de a prospera, de a se dezvolta intr-un mediu profesional unde oameni independenti se autoresponsabilizeaza, unde relatiile pline de substanta in cadrul echipelor, duc la excelenta, procese simplificate si inovatie.

Citeste si:
In cautarea liderului perfect
In cautarea liderului perfect

Liderii cu mentalitatea rigida, traiesc in general intr-o lume in care unii sunt superiori si altii inferiori. Trebuie sa-si confirme in mod repetat faptul ca sunt superiori, iar compania este doar o platforma pentru acest lucru. Sunt preocupati de “reputatia si maretia lor” incat de cele mai multe ori duc compania fie la esec, fie la un nivel mediocru.

Mentalitate lor este atat de inabusitoare, lumea lor este atat de mica si restransa – deoarece mintile lor sunt mereu axate pe un singur lucru: Validati-ma. Sunt un Star!

Mentalitatea orientata spre invatare

Cand intri in lumea liderilor cu mentalitatea flexibila, totul se schimba. Totul se lumineaza, se extinde, se umple de energie si de posibilitati.

Jim Collins si echipa sa au condus un studiu pentru a identifica “Ce anume faciliteaza saltul unor companii spre extraordinar si mentinerea lor acolo, in timp ce alte companii comparabile cu ele nu reusesc sa treaca de bine?”

Citeste si:
Interviu cu Niki Lauda: Cum trebuie sa gandeasca managerii
Niki Lauda: Managerii de...

Dupa cinci ani de studiu, el afirma in cartea sa “Excelenta in afaceri” ca sunt mai multi factori importanti. Iar unul dintre acestia, care a fost factorul inconfundabil, e tipul de lider care a condus in fiecare caz compania spre extraordinar.

Nu e vorba despre un tip legendar, carismatic, care debordeaza de orgoliu si talent autoproclamat, ci de oameni modesti care au pus in mod constant intrebari si au avut abilitatea de a infrunta cele mai brutale raspunsuri – adica a privi esecul in fata, chiar si propriile esecuri – pastrandu-si totodata credinta ca in final vor reusi.

Este vorba de lideri cu o mentalitate flexibila, care cred in dezvoltarea personala. Iar un semn distintiv e ca nu incearca sa demonstreze constant ca sunt mai buni decat altii. De exemplu, nu scot in evidenta ierarhia cu ei in varf, nu-si asuma merite pentru contributiile altora si nu ii submineaza pe altii pentru a se simti ei puternici.

In schimb incearca mereu sa imbunatateasca lucrurile. Se inconjoara de cei mai capabili oameni pe care ii pot gasi, isi vad propriile greseli sau deficiente si intreaba frecvent franc care sunt abilitatile de care ei si compania vor avea nevoie in viitor. Si tocmai datorita acestor lucruri pot merge inainte cu increderea bazata pe fapte, nu pe fantezii referitoare la talentul lor.

Citeste si:
Cat de diferite sunt Generatiile X, Y, Z? Ce asteptari au de la job?
Cat de diferite sunt...

Ca lideri cu mentalitate flexibila, acesti oameni incep prin a crede in potentialul uman si in dezvoltare – atat a lor, cat si a a celorlalti. In loc sa utilizeze compania ca pe un vehicul pentru maretia lor, ei o folosesc ca pe un motor pentru crestere – pentru ei insisi, pentru angajati si pentru companie, ca intreg. Apoi, accentul cade pe munca in echipa, nu pe lux. Intr-un astfel de mediu - autentic, calm si plin de semnificatie - energia, vitalitatea si starea de bine sunt de cea mai buna calitate.

Un lider situational cu o mentalitate flexibila va sustine conversatii aliniate cu oamenii din echipa sa pentru a-i ajuta sa realizeze conexiunea cu ceea ce ii face sa vina zilnic la serviciu.

Leadershipul cu mentalitatea flexibila se poate antrena

Mii de studii dedicate intelegerii mentalitatii, motivatiei si dezvoltarii umane scot in evidenta beneficiile impresionante care apar cand ne antrenam pentru o mentalitate flexibila, cum ar fi: sanatate fizica si mintala mai buna, generarea de rezultate mai semnificative, capacitate de concentrare mai mare, creativitate crescuta, mai multa implicare si mai multa satisfactie in munca, productivitate ridicata, relatii cu mai mult sens.

Succesul unei companii se datoreaza unei culturi a apartenetei, in care oamenii sunt multumiti de munca lor, se simt in siguranta si genereaza un val de energie pozitiva, in loc sa o cheltuiasca pe conflicte si nemultumiri inutile.

Iar clientii simt aceasta diferenta de cultura, simt pasiunea si faptul ca primesc servicii excelente si devin loiali companiei.

Sentimentul relationarii printr-o cultura a apartentei, reflecta echilibrul dintre o minte sanatoasa si o inima linistita si calma. Intr-un astfel de mediu, oamenii devin din ce in ce mai competenti, concentrandu-se asupra invatamintelor care ii incurajeaza sa incerce ceva din nou, sa ceara sprijin si sa invete din propria experienta.

Cred cu tarie in dialogurile autentice, unu-la-unu dintre lideri si angajati, purtate cu regularitate pe tema perspectivelor implicarii acestora ca modalitate eficienta de imbunatatire a performantelor si competentelor oamenilor.

Datoria unui lider este sa creeze mediu propice care sa le faciliteze angajatilor sa devina in fiecare zi o versiune mai buna a lor insisi. Importanta realizarii conexiunii cu sinele superior si reflectarea acestuia in exterior, revelarea frumusetii interioare – sa scoata la lumina tot ce au mai bun si sa-i faca sa exprime acest lucru – sunt elemente care fac parte din formula speciala pentru o conducere sanatoasa si maiestria unui lider cu o mentalitate flexibila.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Leadership in zilele noastre: care sunt noile competente ale liderilor