De cand si-a declarat independenta pe 3 iunie 2006, Muntenegru, mica bijuterie a Europei ocolita de turisti si antreprenori, a devenit in ultimii ani un magnet pentru investitorii straini. Piesajele spectaculoase cu contraste perfecte, sistemul economic concentrat pe sustinerea si dezvoltarea business-urilor, sistemul accesibil de taxe si impozite au transformat Muntenegru intr-un centru turistic care atrage oameni de afaceri din intreaga lume.

Atunci cand un antreprenor vrea sa investeasca in afaceri, nu te gandesti ca tarile din Balcani ar putea reprezenta un punct de interes pentru el. Mai ales daca planul este sa dezvolte afaceri in industria turismului. In ultimii ani, insa, Guvernul din Muntenegru s-a implicat activ in atragerea investitorilor, a deschis economia catre companiile straine si a ridicat toate barierele care le-ar fi putut impedica sa isi desfasoare activitatea.

Petros Stathis este un om de afaceri grec, care conduce mai multe business-uri in industria de turism. I-a placut intotdeauna sa riste si sa investeasca acolo unde ceilalti oameni de afaceri refuzau sa se implice.

"Fiind din Grecia si avand mereu un interes in industria de turism, am exploatat mult zone cu potential turistic precum Corfu, Mykonos sau Santorini. Imi plac foarte multe aceste locuri, insa am fost mereu atras si de frumusetea tarile din Balcani si, in mod particular, de tara mea adoptiva, Muntenegru", a declarat Petros Stathis, pentru traveldailynews.com.

"Cu certitudine, afacerile infloresc in Balcani", a adaugat acesta.

Deschidere catre mediul de business

Turismul este responsabil pentru 25% din PIB-ul Muntenegru, iar investitiile straine reprezinta, in prezent, peste 130% din PIB-ul tarii, potrivit UNCTAD World Investment Report.

Guvernul din Muntenegru a contribuit la stimularea cresterii turismului prin deschiderea economiei catre investitorii straini si inlaturarea oricaror bariere de a face business. Potrivit unui raport al Bancii Mondiale din 2019, Muntenegru se afla pe locul 50 din 190 de tari atractive pentru a dezvolta o afacere.

"In cateva cuvinte, Muntenegru inseamna ape de cristal, peisaje montane spectaculoase, cetati medievale, iar lista continua. Nu este de mirare ca numarul turistilor creste de la an la an si ca antreprenorii straini profita de popularitatea in crestere a tarii pentru a-si investi resursele", a mai spus Petros Stathis.

Stathis vorbeste din experienta. Dupa ce a lansat mai multe business-uri de succes in ospitalitate si real estate, in 2008, acesta a intuit potentialul pe care il are Muntenegru si a inceput sa investeasca in cel mai ambitios proiect de la acea data: restaurarea statiunii Sveti Stefan. De atunci, portofoliul de afaceri in Muntenegru al lui Stathis s-a extins in domenii precum banking, media si industria alimentara.

"Oficial, Muntenegru este deschis catre investitorii straini", a spus Petros Stathis.

Statiunea Sveti Stefan, construita pe ruinele unui sat din secolul XVI, a fost restaurata si redeschisa in 2011. Odata cu relansarea resortului, piata turismului de lux a explodat, iar Muntenegru a inceput sa fie comparat cu mai celebrele statiuni Monaco si Riviera Franceza.

Consiliul Mondial al Turismului si Calatoriilor estimeaza ca Muntenegru va primi investitii de 10 miliarde de euro in urmatorul deceniu. In plus, pana in 2021, veniturile din turism vor ajunge la aproape 2 miliarde de euro, ceea ce inseamna ca ponderea turismului in PIB-ul tarii va creste de la 17% (2017), la 36%.

Un alt proiect turistic de amploare, care a fost dezvoltat dupa Sveti Stefan, este Porto Montenegro, un complex de lux situat in Golful Boka, cu yachturi cu peste 800 de locuri de cazare, un hotel de cinci stele, vile de lux, heliport si un muzeu. Investitia totala in aceasta zona de agrement se ridica la peste 450 de milioane de euro si reprezinta un stimulent urias pentru economia locala.

Extindere in Croatia

Muntenegru nu este singura tara balcanica ce a atras atentia investitorilor. Vecina sa, Croatia, se dezvolta uimitor datorita antreprenorilor straini si dupa ce Guvernul a inteles ca trebuie sa le creeze conditii pentru afaceri.

Foto: Pixabay.com

In Croatia, turismul este una dintre cele mai importante industrii. Nu doar ca reprezinta 20% din PIB-ul tarii, dar creeaza si cele mai multe locuri de munca. 2018 a fost un an record pentru industria de turism, cu aproape 20 de milioane de sosiri si 106 milioane de innoptari.

Una dintre cele mai mari investitii (50 de milioane de euro) urmeaza sa demareze la finalul acestui an, intr-un hotel din statiunea Dubrovnik.

Ministrul Turismului din Croatia a anuntat ca, in 2019, investitiile in acest domeniu se vor ridica la circa 1,5 miliarde de euro, in crestere fata de 2018, cand totalul de fost de 940 de milioane de euro. Anul acesta, investitorii privati precum Petros Stathis vor contribui cu circa 625 de milioane de euro la industria turismului, in timp ce finantarile autoritatilor locale se vor ridica la 425 de milioane de euro.

Sursa foto: Pixabay.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri