Black Friday se apropie, iar FAN Courier e in mijlocul evenimentelor. La noua noastra emisune, "Ziua Zero", am aflat care sunt planurile companiei.

"Ziua Zero" e emisiunea realizata de Vlad Andriescu in fiecare luni, de la 12.30 pe wall-street.ro, in care va discuta cu antreprenorii romani cu experienta, dar si cu cei la inceput de drum despre primele momente ale business-ului si evolutia sa prezenta.

Primul invitat a fost Adrian Mihai, managing partner la FAN Courier, compania de care depind mare parte din livrarile de Black Friday. Am vorbit cu el despre evolutia acestei sarbatori a comertului, dar si despre investitiile facute de FAN Courier in flota (10 milioane de euro) si in noul hub din Brasov.

Citeste mai mult despre antreprenoriat pe start-up.ro.

Inceputurile si Black Friday

Cand le povestesc oamenilor mei de vanzari cum era cand am inceput curieratul, nu le vine a crede. Incercam sa-i fac pe oameni sa inteleaga ce e curieratul. Ei imi ziceau ca sunt un fel de posta si apoi imi ceream sa le fac abonament la ziare. Imi raceam gura degeaba. Atunci eram pe o piata virgina. A fost si norocul nostru, pentru ca piata s-a dezvoltat.

Cand a aparut internetul, specialistii timpului spuneau ca piata de curierat va decadea, pentru ca nu se vor mai trimite plicuri. Intr-adevar ca a cazut piata plicurilor. Dar scaderea plicurilor a dus la explozia coletelor. Nu a prevazut nimeni ca internetul va duce la acest fenomen.

Black Friday, provocarea oricarei companii de curierat

Anul asta e al cincilea Black Friday. Primul l-am facut din entuziasm. Credeam ca livram in 24 de ore. Nu am fost in stare sa livram in 24 de ore, iar clientii au fost destul de nemultumiti. Volumul e foarte mare in perioada respectiva. Am inceput sa planificam si anuntam clientii in cate zile putem sa le livram.

Vom livra si in 6-7 zile, mai ales ultimele comenzi. Aceasta planificare ne va ajuta sa avem predictibilitate.

Anul trecut, prima parte, primele 3-4 zile au mers conform planului, apoi s-a intamplat ceva ce nu prevazusem. Clientii mici si multi, mii de clienti, cei care dadeau 10 expeditii pe zi, au dat 40-50 de expeditii. Fiind multi, au creat un volum pe care noi nu-l preconizasem. A trebuit sa-l ducem, dar au venit intarzieri.

Deschiderea unui hub la Brasov

Noi am gandit firma cu un hub principal la Bucuresti. El si-a atins anumite limite. Am ales sa avem mai multe hub-uri in tara - Brasov, Cluj, Bacau, Targu Mures, Craiova, pentru a degreva Bucurestiul si a scurta timpul de expeditie. Aveam de ales intre Brasov si Sibiu si am ales Brasov. Din august, cand am deschis, avem curse directe de la Brasov, fara a mai trece prin Bucuresti. Am castigat timp si livram din ce in ce mai mult in 24 de ore.

Ce inseamna sa construiesti un hub? Avem nevoie sa intre marfa si in 30 de minute sa plece. Avem 60-70 de porti, cate au fost fizic posibil sa punem. Nu ar construi nimeni un depozit asa, ca ar fi foarte scump, dar noua ne trebuie fix asa ceva. Ne-am hotarat sa-l facem noi si am vazut cat de mult a imbunatatit situatia in Brasov. Vom dezvolta si in alte zone. Suntem proprietari doar in Bucuresti si Brasov. Nu vom face o politica sa avem oriunde in tara spatiile noastre, ar fi si greu, ar fi o investitie prea mare.

Brasovul a preluat cam 5% din Bucuresti si e pe crestere.

Cresterea din 2016

Noi preconizasem o crestere de 10-15%. A fost depasita aceasta crestere. Nu am intalnit niciun un client care sa spuna ca va avea un an de stagnare. Toti aveau ca obiectiv minim doua cifre.

Romania traieste o perioada buna. Creste consumul. Vom fi din Europa tara cu cresterea printre cele mai mari.

Daca imi spunea la inceputul anului cineva ca vom investi 10 milioane de euro in flota auto, nu credeam. Cererea a cerut-o. Am investit de la camionete, pana la camioane de 20 de tone. A trebuit sa investim si sa crestem numarul de masini. Ele sunt pline, asa ca am facut o investitie buna.

Citeste si
De la produsele altora la startup-uri interne