Executivii si mobilitatea

Executivii si mobilitateaWall-Street.ro a identificat 16 executivi romani care, in perioada ianuarie 2010 – martie 2011, au obtinut joburi de top in afara Romaniei.

Liliana Solomon (foto)
, fosta sefa a operatorului de telefonie mobile Vodafone Romania, a devenit in toamna anului trecut cel mai puternic executiv roman la nivel mondial, dupa ce a preluat conducerea Vodafone Europa, un business anual de 33 de miliarde de euro.

Totodata, Emilia Bunea, directorul general al ING Pensii, unul dintre cei mai mari administratori de fonduri private din Romania, a plecat in primavara anului trecut la Amsterdam pentru a coordona finantele a zece companii de asigurari si pensii subsidiare ale grupului olandez ING din regiune, din postura de CFO (director financiar) la ING Central Europe.

Recent, Angela Cretu, vicepresedinte business model innovation in cadrul biroului din New York al companiei americane de vanzari directe de produse cosmetice Avon, a fost numita in functia de director general al subsidiarei din Rusia.

“Din ce in ce mai multi romani sunt promovati pe pozitii regionale in randul organizatiilor din care fac parte si nu numai, pentru ca devin din ce in ce mai mobili international, mai interesati in a explora alte lumi. Inca din vremea studentiei, romanii sunt interesati de burse la facultati din afara, diverse programe sau traininguri care sa ii ajute sa cunoasca si alte medii de lucru si viata, pentru a avea termeni de comparatie. Datorita acestei motivatii si faptului ca ei considera promovarea regionala ca o oportunitate sa invete si sa fie expusi altor culturi si medii de lucru, romanii pot fi mai putin costisitori din punct de vedere financiar decat alte nationalitati", spune Loreda Dragomir, country manager pentru Romania si Bulgaria in cadrul companiei de consultanta in resurse umane si executive search Kienbaum.

Pe langa responsabilitatile pe care le aduce o promovare pe o pozitie regionala si castigurile financiare sunt pe masura. Astfel, un CEO roman, care preia un job regional, primeste un pachet salarial cu cel putin 20% mai mare fata de cel de pe piata locala.

"Diferenta consta, in primul rand, intr-un pachet de relocare care poate include chiria, scoala copiilor (daca este cazul), transport pentru vizitele in tara natala sau asistenta pentru acomodare", mentioneaza Dragomir.

In afara Angelei Cretu, Rusia gazduieste alti doi manageri romani care au fost promovati in randul companiilor pentru care lucrau. Astfel, Ruxandra Stoian, partener in cadrul companiei de audit si consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC) Romania ocupa, din august 2010, o functie similara in cadrul PwC Rusia.

De asemenea, Lucian Dorobantu, seful retailerului de imbracaminte Inditex Romania (Zara si Bershka), a preluat conducerea Inditex Rusia.

Doar promovari in grup

Doar promovari in grupToti 16 executivi analizati de Wall-Street.ro au obtinut un job in strainatate dupa ce au fost promovati in cadrul aceluiasi grup. Niciunul nu a plecat peste hotare ca urmare a schimbarii locului de munca.

Industria IT&C a furnizat trei mutari regionale in perioada analizata. Astfel, Mihai Tudor (foto), cel ce a detinut vreme de patru ani si jumatate functia de director general al IBM Romania, fililala autohtona a celui mai mare furnizor de servicii IT la nivel mondial, a fost promovat ca director general pentru IBM Europa de Sud-Est (IBM SEE), pozitie din care conduce operatiunile companiei din Bulgaria, Croatia, Romania, Serbia si Slovenia.

In perioada ianuarie 2002 – iunie 2006, Tudor a lucrat in sediul IBM Europa Centrala si de Est din Viena, avand responsabilitati regionale pentru IBM CEMA (Europa Centrala, Orientul Mijlociu si Africa) si IBM CEMAAS (Europa Centrala, Orientul Mijlociu si Africa, Austria si Elvetia).

Promovarea lui Mihai Tudor a fost anuntata in 2011, la doar cateva zile dupa ce Marius Persinaru, fostul CEO al Xerox Romania si Republica Moldova, a fost avansat ca vicepresedinte Xerox pentru operatiuni in statele emergente la nivel global. Anterior, el s-a ocupat doar de zona de Est a lumii.

De asemenea, Tudor Bercan a fost numit, incepand cu luna august 2010, in pozitia de territory manager pentru Europa de Sud Est (SEE) in cadrul Polycom, furnizor mondial de solutii de comunicare unificate, dupa ce a ocupat anterior functia de channel manager SEE.

Si in domeniul resurselor umane romanii exceleaza la nivel european. Astfel, Cosmina Noaghea, sefa Mediafax Group, va prelua o functie de conducere in cadrul departamentului de resurse umane al grupului Central European Media Enterprises (CME), companie care detine posturile de televiune Pro TV sau Pro Cinema.

Totodata, Simona Popovici, fostul director de resurse umane al Coca-Cola HBC Romania si Moldova, ocupa din ianuarie 2011 functia de director of rewards (compensatii si beneficii) in grupul Coca-Cola Hellenic.

La jumatatea acestui an, Marius Croitoru, directorul financiar si manager de implementare SAP la Coca-Cola Romania si Moldova, va fi numit in pozitia de director financiar la Coca-Cola HBC Italia, mutarea fiind anuntata la inceputul lunii martie. El se va reloca la Milano, unde va coordona operatiunile departamentelor financiar, juridic si de achizitii la Coca-Cola HBC Italia.

In afara schimbarilor de la Coca-Cola, sectorul FMCG a inregistrat inca doua mutari importante. Astfel, Andrei Haret a preluat functia de director general al Dreher Breweries din Ungaria, parte a grupului SABMiller, dupe ce anterior a ocupat pozitia de presedinte interimar al Ursurs Breweries.

Mai mult, Mihai Diaconu, directorul de marketing pe Europa de Sud Est a producatorului de tigaretele British American Tobacco, a fost promovat la inceputul anului trecut ca brand manager pentru Kent, la nivel mondial.

In industria bancara, Razvan Munteanu, vicepresedinte Raiffeisen Bank Romania, responsabil de retail, a fost promovat la sediul din Viena al grupului austriac, pe pozitia de head of consumer banking, din care ii raporteaza direct lui Aris Bogdaneris, membru in boardul Raiffeisen Bank International.

Nimeni in fotoliul de CEO

Nimeni in fotoliul de CEONici 2010 si nici inceputul lui 2011 nu au adus o numire a unui roman in fotoliul de CEO al unei corporatii de anvergura mondiala.

Singurul roman care detine o pozitie notabila de CEO la nivel global este Adrian Sarbu, cel ce se afla in fruntea CME, o companie listata la Nasdaq si la Praga. CME detine diverse posturi de televiziune in Romania, Bulgaria, Croatia, Slovacia, Cehia si Slovenia.

Un roman poate fi un profesionist extraordinar, manager de prima liga, lider exceptional, poate avea foarte multe diplome de la cele mai bune scoli de afaceri ale lumii, daca nu contribuie cu imaginea publica necesara, daca nu poate asigura plusul de credibilitate corporatiei, nu va fi niciodata promovat in acel rol. Se pare ca, din diferite motive, romanii intampina dificultati din acest punct de vedere”, spune Rudolf Fedorovici, consultant in cadrul companiei de consultanta in resurse umane Advice Human Resources.

El isi aminteste cum un coleg britanic ii spunea in 2005 ca “romanii sunt vazuti acum la fel cum erau priviti italienii sau irlandezii in urma cu 30, 40 de ani. Va trebui sa munciti mult pentru a depasi aceasta perceptie”.

“O pozitie de CEO este o pozitie foarte complexa. De multe ori este mai complicata decat perceptia publica despre acest rol. Cu totii stim un adevar ce pare banal si anume ca CEO-ul trebuie sa fie un foarte bun profesionist, un bun strateg si un foarte bun lider. Mai sunt cateva trasaturi despre care toata lumea este de acord ca sunt importante in profilul CEO-ului. Sunt insa elemente care scapa perceptiei publice desprea acest rol, cel putin in Romania, iar unele dintre acestea sunt legate de rolul de reprezentare pe care il joaca CEO-ul”, mentioneaza Fedorovici.

O alta explicatie pentru care niciun roman nu ocupa o functie importanta de CEO la nivel global este reprezentativitatea individuala. Cei ce sunt CEO intr-o mare corporatie au o capacitate uriasa de a face lobby in toate mediile in care conteza: public si guvernamental, politic, financiar- bancar, jurnalistic si corporatist.

“Romanii nu au aceste capacitati din motive simple: nu pentru ca n-ar fi buni, ci pentru ca toate acestea se construiesc in timp. De multe ori sunt necesare doua sau trei generatii. Iti prinde bine sa termini scoala care trebuie, avand drept colegi pe oamenii care trebuie; poate si sa fi membru in clubul de golf care trebuie, sa joci squash cu cine trebuie, sa fi participat la balul de caritate care trebuie si altele similare”, subliniaza Fedorovici.

Pregatirea postului de CEO depinde de o multime de factori, cum ar fi anvergura afacerii, tara sau continentul in care se construieste businessul, ori chiar de momentul macroeconomic.

Mai mult, o afacere de 100 milioane de euro cere un alt CEO decat una de 100 miliarde.

Europenii par ca nu vor sa faca vreun compromis referitor la varsta in timp ce americanii si asiaticii pun in pozitii de CEO oameni chiar foarte tineri. In Europa, varsta CEO-ului scade odata cu deplasarea de la Vest catre Est. In domeniile de avangarda si deosebit de creative (Internet, IT, entertainment, media, publicitate etc) varsta CEO-ului este (uneori semnificativ) mai redusa decat in industriile stabile, traditionale (educatie, industriile grele, comert, banci si institutii financiare etc)”, mai spune consultantul.