Ce efecte va avea intrarea pe piata locala a francezilor de la Axa?

Ce efecte va avea intrarea pe piata locala a francezilor de la Axa?Piata romaneasca de asigurari este inca foarte tanara, in curs de dezvoltare, atat pe segmentul asigurarilor de viata, cat si pe cel non-viata.

Francezii de la Axa incearca de mult timp sa intre pe piata romaneasca, fiind cel mai mare grup european care lipsea din industria locala a asigurarilor.

„Salutam intrarea pe piata romaneasca de asigurari a jucatorilor de talie internationala, cu vasta experienta in domeniu, pentru ca astfel vor creste eforturile de educare si informare privind protectia financiara, gradul de penetrare a pietei, dar si calitatea serviciilor si produselor puse la dispozitie de companiile de profil”, a declarat Cornelia Aurelia Coman (foto), CEO-ul ING Asigurari de Viata, liderul segmentului life.

Prin preluarea unui pachet majoritar de actiuni ale Omniasig Life, societate de mici dimensiuni controlata de Vienna Insurance Group, francezii au intrat incet, dar cu pasi siguri pe piata locala. Potrivit specialistilor in domeniu, consultati de Wall-Street, intrarea era asteptata nu doar de mult timp, ci si printr-o achizitie de mai mare amploare. Cert este ca efectele debutului Axa pe piata romaneasca sunt demne de luat in seama, ajutand industria locala a asigurarilor de viata in lungul proces de maturizare.

“Intrarea Axa pe piata romaneasca a asigurarilor de viata va crea o situatie deosebita, fiind foarte important ca a intrat pana la urma pe piata locala, unde ma asteptam sa intre in urma cu ceva timp mai in forta, adica prin achizitionarea unui lant de societati de asigurare cu prezenta in toata Europa de Est si nu prin achizitionarea unui jucator de talie mica”, a declarat, pentru Wall-Street, Bogdan Andriescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania (UNSICAR).

El a comentat faptul ca, desi francezii au cumparat o societate mica ca Omniasig Life, facand un pas timid, nu crede ca este vorba despre lipsa de fonduri, ci de o politica de investitii mai precauta a grupului francez. Omniasig Life a subscris in intervalul ianuarie-septembrie 2009 prime de peste 3,9 milioane euro, scaderea nominala in euro fiind de aproape 60%.

“Prezenta unui asigurator de talia Axa este un semnal pozitiv pentru segmentul asigurarilor life, pentru ca arata inca o data potentialul pe care aceasta piata il are. Nu vorbim, din nou doar de gradul de penetrare destul de scazut atat pe segmentul de asigurari de viata, cat si pe cel al asigurarilor generale, ci si de faptul ca populatia este subasigurata, daca ne referim la calculele privind coeficientul de protectie financiara”, detaliaza Coman.

De exemplu, gradul de penetrare al asigurarilor de viata in Romania fiind foarte mic – 0,4% din PIB, comparativ cu Germania, unde acest procent este de 3,1%. Nu trebuie sa uitam insa ca piata de asigurari din Romania a demarat abia dupa revolutie, in timp ce in Germania are o istorie de peste 100 de ani. “In plus, salariul mediu pe economie este inca scazut, iar preturile la anumite bunuri si servicii sunt similare Europei de Vest, fiind astfel greu pentru romani sa aloce bani si pentru asigurari. Lucrurile se schimba insa si in Romania, pentru ca, pana la urma, nevoia de protectie este universala, iar oamenii incep sa constientizeze beneficiile unei asigurari de viata”, spune CEO-ul ING Viata.

Apoi, un asigurator de talia Axa este mai mult decat binevenit in industria locala, fiind o companie cu foarte multa experienta internationala in domeniul asigurarilor si asta se poate traduce concret, in opinia Corneliei Coman, prin servicii si produse de calitate oferite romanilor si, nu in ultimul rand, printr-o stimulare a competitiei intre societatile din industria autohtona.

“De aceea, cred ca intrarea Axa nu este decat un nou motor de crestere a pietei de asigurari de viata in general si de crestere a calitatii serviciilor acesteia. Desi nu este momentul sa vorbim despre maturizarea pietei asigurarilor din Romania, intrarea Axa va avea efect asupra cresterii calitatii, iar maturitatea unei piete, asa cum stim, nu este caracterizata numai de volumul de prime brute subscrise, dar si de calitatea serviciilor si profesionalismul societatilor de asigurari”, a mai spus Coman.

In primele noua luni din 2009, primele brute subscrise din asigurari de viata au scazut cu 9,65% fata de perioada similara din 2008, pana la 1,18 miliarde de lei.

Alte achizitii si fuziuni? Cel mai bun moment pentru achizitii

Alte achizitii si fuziuni? Cel mai bun moment pentru achizitiiPiata autohtona de asigurari de viata s-a consolidat in ultimii ani prin preluari sau fuziuni, iar Axa si-a exprimat de mai multe ori intentia de a face o achizitie, in Romania, in ultimii doi ani. Astfel, a incercat sa preia fost Unita, actuala Uniqa sau Asiban, societate care a fost cumparata in aprilie 2008 de conationalii de la Groupama.

“Am vazut multe achiziti, preluari in ultimii ani, plus ca acum sunt jucatori mici care au intrat in dizolvare. Evident, dat fiind numarul mare de jucatori pe piata asiguratorilor de viata (29 de companii), mai sunt companii mici atractive pentru jucatorii de genul Axa, cu puterea financiara necesara achizitionarii unei alte companii de viata din Romania. O eventuala preluare poate fi chiar si a unei societati de dimensiuni medii, depinde de strategia abordata si daca se va dori o crestere organica sau de genul M&A (fuziuni si achizitii)”, potrivit celor declarate de Coman.

Pe piata locala, la aceasta data, Axa colaboreaza cu asiguratorul roman Astra Asigurari, prin divizia Axa Reinsurance a Axa Krankenversicherung AG, cele doua companii au lansat in parteneriat, in luna mai 2009, o polita de asigurare de sanatate exclusivista, cu acoperire in strainatate. In regiune, Axa desfasoara operatiuni in tari ca Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria si Ucraina, unde grupul are incheiat un parteneriat cu banca, de asemenea, de origine franceza, BNP Paribas.

“Pentru un grup de talia Axa nu este un efort mare, chiar si in contextul dur al crizei. Cel mai probabil acum s-a luat hotararea la nivelul conducerii grupului de a se intra pe piata autohtona. Din punctul meu de vedere este cel mai bun moment pentru marile societati de asigurari, solide din punct de vedere financiar, sa faca o achizitie de acest gen”, a mai spus Andriescu.

Coman a subliniat, la randul ei, ca este momentul cel mai potrivit sa cumperi o companie de asigurari pentru ca, dat fiind contextul economic mai dificil, poti negocia mai usor pretul de achizitie. “Axa si-a manifestat de mult timp intentia de a intra pe piata din Romania si iata ca de data aceasta se pare ca a reusit sa negocieze un pret pe care l-a considerat potrivit. Contextul economic este prielnic pentru achizitii daca cumparatorul are capital si cred ca un grup puternic ca Axa isi permite o astfel de tranzactie”, a mai spus Coman.

Analistul financiar Dragos Cabat (foto) este de aceesi parere cu privire la faptul ca, atunci cand piata este in „depresie”, e cel mai bun moment sa-ti faci astfel intrarea, pretul de achizitie fiind mai redus.

In ceea ce priveste acesta achizitie si a impactului pe care l-ar putea avea asupra investitorilor straini, Cabat crede ca este unul pozitiv, insa nu de foarte mare amploare. „Totusi, acest gen de achizitie demonstreaza interesul pentru piata romaneasca si potentialul ei de crestere”, a precizat Cabat, pentru Wall-Street, adaugand ca se asteapta la o revenire a valorii investitiilor straine directe (ISD) din anii de varf abia de anul viitor, in timp ce pentru anul acesta asteapta investitii straine de 3-4, maxim 5 miliarde euro.

Clasamentul asiguratorilor de viata se va schimba mai greu

Clasamentul asiguratorilor de viata se va schimba mai greuIn ceea ce priveste o eventuala schimbare in clasamentul asiguratorilor de pe sectorul life, specialistii consultati de Wall-Street nu cred ca intrarea francezilor de la Axa va duce la schimbari rapide in ierarhia asiguratorilor de pe acest segment.

“Nu cred ca intrarea Axa pe piata romaneasca a asigurarilor de viata, doar pe acest segment la aceasta data, va avea un efect rapid in schimbarea clasamentului asiguratorilor. Evolutia pietei asigurarilor de viata din Romania este una lenta, ceea ce nu va permite o schimbare brusca a clasamentului companiilor de pe acest sector”, a detaliat Bogdan Andriescu (foto).

De asemenea, Cornelia Coman a declarat ca este foarte greu sa faca o estimare asupra felului in care va fi influentat clasamentul, atata vreme cat nu sunt detinute informatii pentru o imagine clara asupra strategiei grupului Axa de atragere a clientilor, de distributie a produseleor, sau asupra strategiei privind produsele pe care urmeaza sa le ofere, fiind foarte important daca acestia vor vinde doar polite de viata sau si de sanatate.

“Depinde de foarte multe aspecte si atat timp cat nu este cunoscuta strategia Axa pentru Romania este greu de facut o estimare in privinta a cat de repede se vor face simtiti francezii in clasament”, a concluzionat Coman, CEO-ul liderului pietei asigurarilor de viata romanesti, care a subscris in primele trei trimestre de anul trecut polite in valoare totala de 387,75 milioane de lei.