35.000 spectatori la un raliu

35.000 spectatori la un raliuAlexandru Filip (foto) este organizator de evenimente in cadrul Orange Romania, iar in timpul liber evadeaza cu acelasi profesionalism la cursele de raliuri din cadrul Campionatului National.

Si-a descoperit pasiunea la varsta frageda de cincisprezece ani, atunci cand un prieten, fiul navigatorului Radu Dumitriu, i-a propus sa mearga la Brasov cu trenul pentru a asista la o cursa automobilistica.

“In momentul in care am vazut prima masina de curse mi-am propus sa practic si eu acest sport, atunci cand voi avea posibilitatea. A fost o dragoste la prima vedere”, isi aminteste Alexandru Filip.

Din momentul in care a hotarat sa devina pilot si pana la primul sau sezon a trecut destul de multa vreme astfel ca, abia in anul 2003, a pilotat pentru prima oara o masina in cadrul Campionatului National de Raliuri.

Dupa sase ani petrecuti printre cei mai buni piloti din Romania, Alexandru Filip distruge mitul conform caruia sportul pe care il practica este unul individual si considera ca, pe langa copilot, toti membri echipei sunt foarte importanti, de la ingineri, mecanici, PR, si pana la responsabilul logistic.

“Chiar daca nu pare, este totusi un sport de echipa pentru ca lucrurile nu pot functiona doar daca exista un pilot. Cu totii formam o echipa, iar rolul meu este sa merg cat mai repede pe probele speciale. Automobilismul este un sport elitist, in care ai nevoie de un buget urias in comparatie cu alte sporturi, iar tactica si partea psihica au un rol foarte important”, adauga Filip.

Cel mai dificil moment prin care a trecut in timpul unei curse a fost atunci cand participa in cadrul Campionatului National de Raliuri (CNR), in calitate de copilot.

"Ne-am rasturnat intr-un rau, iar daca in locul respectiv nu ar fi fost spectatorii care sa ne scoata, cu siguranta ne-am fi inecat. Nu aveam nicio sansa de iesire cu forte proprii", marturiseste Filip.

Raliul nu reprezinta insa o activitate de masa in Romania, asa cum este in tarile nordice sau chiar in Ungaria. Cu toate acestea, in ultimii ani a inceput sa fie mediatizat mai mult, iar pe probele speciale vin tot mai multe persoane. De exemplu, la Raliul Sibiului se strang aproximativ 35.000 spectatori.

Buget minim - 55.000 euro

Buget minim - 55.000 euroCampionatul National de Raliuri cuprinde 8 etape. Alexandru Filip concureaza in categoria masinilor cu motor aspirat si tractiune fata, respectiv grupa A, iar inainte cu doua etape de finalul campionatului se situa pe prima pozitie in clasamentul general.

“Anul acesta au fost inscrisi in aceasta categorie 18 concurenti, dar lupta pentru podium se da, ca si la fotbal, intre primele 5-6 echipaje”, completeaza Filip.

Bugetul minim necesar participarii intr-un sezon competitional, la grupa A, este de peste 55.000 euro. La acesta suma se adauga costurile cu achizitia masinii de curse, ale masinii de asistenta tehnica complet utilata si ale remorcii, iar toate cheltuielile sunt suportate de sponsorii echipei.

In ciuda costurilor mari, o echipa care castiga campionatul nu primeste niciun premiu in bani din partea Federatiei sau a unui organizator de competitii.

“Pentru noi, ca echipa, acest sport nu reprezinta o modalitate de a castiga bani, ci incercam doar sa acoperim costurile, in mod transparent, pentru a putea participa la nivel profesionist. Acest lucru este posibil datorita sponsorilor nostri”, completeaza Alexandru Filip.

Fiind un sport alimentat de sponsorizari, efectele crizei nu au intarziat sa apara nici in acest domeniu.

“Am fost si noi loviti de aceasta criza. E pentru prima data cand nu am avut bugetul asigurat pentru tot sezonul. Pe parcurs, lucrurile s-au mai remediat si in acest moment pot spune ca avem bugetul necesar pentru a termina sezonul si pentru a ne atinge obiectivul de a deveni campioni nationali la grupa A”.

Mai mult decat atat, tot din motive financiare, echipa lui Alexandru Filip nu a participat la prima etapa a campionatului, cea din martie de la Brasov.

Copilotul contribuie la 51% din rezultatul sportiv

Copilotul contribuie la 51% din rezultatul sportivPentru a obtine rezultate bune in acest sport, Alexandru Filip este de parere ca este nevoie de ambitie, multa pasiune pentru a depasi toate obstacolele, o conditie fizica si psihica excelenta si, nu in ultimul rand, un buget care sa permita achizitionarea unei masini de curse.

In plus, el acccentueaza rolul copilotului in succesul sau esecul unei echipe: “Dupa parerea mea, copilotul face 51% din rezultatul sportiv. Eu practic nu fac decat sa execut ceea ce-mi dicteaza. El este dirijorul. Daca eu falsez, fie iesim in decor, fie pierdem timp pretios ceea ce duce la un rezultat sportiv nesatisfacator”.

Pasiunea pentru raliuri ii formeaza calitati si aptitudini care il ajuta in activitatea pe care o desfasoara in fiecare zi: lucrul cu oamenii, gasirea unor solutii in timp record, adaptabilitate la situatii noi, curaj si o doza de asumare a riscului, stiinta de a pierde si de a castiga si, mai ales, dorinta de a invinge cu fair-play.

Chiar daca raliurile ii ocupa mare parte din timpul liber, Alexandru Filip gaseste ragaz si pentru alte activitati precum mountain-bike-ul, iar de curand a descoperit o noua pasiune - pilotajul balonului cu aer cald.

"Cand ma voi lasa de raliuri as vrea sa pot obtine brevetul de pilot si sa pot zbura cu balonul cu aer cald. E o senzatie extraordinara".

Cititi si articolul
Managerii romani fac sporturi extreme: Relaxarea activa dupa programul de birou