Dragos Bucurenci: 'Nu e nici o rusine sa dai mai putin, rusine e sa nu mai dai deloc'

Dragos Bucurenci: 'Nu e nici o rusine sa dai mai putin, rusine e sa nu mai dai deloc'In 2009, Bucurenci stie ca el si colegii de la organizatia MaiMultVerde trebuie sa munceasca de trei ori mai mult decat anul trecut pentru fiecare leu castigat pentru proiecte ecologice. Tot anul acesta va incerca sa acceseze, pentru prima oara, fonduri publice – de la statul roman sau Uniunea Europeana. O alta activitate generatoare de venituri ar putea fi lansarea unui eco-shop virtual. MaiMultVerde isi va mari vizibilitatea, in special in mediul online. “Mi se pare absurd sa cheltui timp sau bani ca sa obtii parteneriate media in offline, cand publicul nostru sta toata ziua pe Internet si ajungi mai repede la el pe Twitter si pe Facebook decat printr-o pagina de ziar”, spune Bucurenci.

Prima conditie pentru ca ONG-urile sa treaca criza cu bine este ca oamenii care le conduc sa nu intre in panica. In al doilea rand, e nevoie de flexibilitate si putere de adaptare. “Ceea ce planifici in decembrie poate sa nu mai aiba nicio legatura cu realitatea din martie, iar daca nu esti dispus sa traiesti cu asta, ei bine, nu mai traiesti”.

“Daca finantatorii, la randul lor, se alarmeaza si nu mai finanteaza nimic, nu prea mai ai la ce sa te adaptezi. De aceea, cred eu, ca e important sa auda mesajul acesta repetat cat mai des: nu e nicio rusine sa dai mai putin, rusine e sa nu mai dai deloc”, spune Bucurenci.

In aceasta perioada, activistul ecologist incearca sa ramana la curent cu principalele schimbari si tendinte la nivel global. Citeste Time si Business Week, urmareste TrendWatching.com si alte site-uri similare. Reprezentand o organizatie nonprofit, are acces la consultanta gratuita de calitate, de la oameni precum Printesa Marina Sturdza, Cosmin Alexandru sau Adrian Stanciu.

Cea mai mare greseala de PR pe care Bucurenci a observat-o in ultimele sase luni a fost cresterea salariilor profesorilor. “Nu discut relevanta economica sau politica a acestei decizii. Spun doar ca, la nivel de imagine de tara, a fost dezastruoasa. A parut ca, in vreme ce lumea arde, Romania se piaptana”.

Pe felia sa, Bucurenci isi propune sa initieze o noua lege a voluntariatului care sa schimbe felul in care statul si cetatenii privesc aceasta activitate.

Credit foto: Ionut Staicu

Mihai Ghyka: 'Criza si-a facut cel mai bun PR!'

Mihai Ghyka: 'Criza si-a facut cel mai bun PR!'Cea mai mare oportunitate pe care criza o aduce in mediul de afaceri romanesc este crearea unor baze de business sanatoase, considera Mihai Ghyka, membru al Senatului IAA si Eisenhower Fellow 2009. Gandirea investitorului roman ar trebui sa se schimbe dintr-o viziune oportunistica speculativa intr-una de afacere pe termen mediu si lung, cu o profitabilitate mai mica, dar previzibila.

“Ca in orice situatie de criza, primul sfat este acela de a-ti pastra calmul si de a nu reactiona disproportionat. Am vazut de curand situatii in care s-au facut disponibilizari masive care au dus la pierdere de business. Compania s-a regasit doua luni mai tarziu in situatia de a face angajari”, spune Ghyka.

Managementul trebuie sa se concentreze pe dimensiunea financiara a businessului si sa-si reorienteze banii economisiti din costuri fixe catre publicitate si vanzari pentru a genera crestere. “Trebuie insa sa ai libertatea necesara si mult curaj, ca sa faci asta. Iata de ce, de regula, in conditii de criza, castiga companiile bine asezate, cu o strategie clara si branduri puternice, in care s-a investit in timp si in care continua sa se investeasca”, considera Mihai Ghyka.

Potrivit lui Ghyka, cel mai bun PR in ultimele sase luni si l-a facut criza insasi. “Intru inceput, septembrie-noiembrie 2008, in Romania, nimeni nu credea in criza. Se vorbea chiar de faptul ca Romania va fi «ocolita» de criza. Criza a aparut ca un brand in care nimeni nu are incredere.

Apoi, criza s-a bucurat de o atentie sporita in decembrie. Ulterior, previziunile tuturor analistilor nu au facut decat sa inhibe piata, consumul si, mai cu seama, increderea romanilor in ei insisi, in viitorul economic al tarii.

Astazi, criza este «out of stock». Pare ca vrem mai mult, catastrofe mai mari, si criza nu le poate oferi. «Adica cum, la noi nu da faliment nici o banca?» Adica americanii, belgienii si altii pot, iar noi nu?! Cam acesta este refrenul din media.”

Pe plan personal, printul Ghyka isi propune sa profite de ieftinirea materialelor de constructii si a mainii de lucru pentru a incepe santierul la conacul familiei din sudul Moldovei.

Bobby Voicu: 'Proiectele pe care le pornesc trebuie sa scoata bani repede'

Bobby Voicu: 'Proiectele pe care le pornesc trebuie sa scoata bani repede'In industria de Internet, factorul care conditioneaza cel mai puternic iesirea din criza este legat de bani, crede Bobby Voicu, specialist online si blogger. Bani cheltuiti cu atentie, pe proiecte care sa poata fi monetizate rapid. Nu in ultimul rand, trebuie trecut de la conceptia «creaza ceva ci utilizatorii/banii vor veni» la «creaza ceva care sa faca bani».

“Planul meu de criza e simplu: acum nu ai concurenta din partea marilor companii, acum e momentul sa lansezi produse noi si sa iei bucati mari din piata”, spune Bobby Voicu, care este implicat, in prezent, in proiectele Blogoree.ro, Automod.ro, Capslock.ro, DaDaMoDa.info, eAfiliati.ro. In urmatoarele luni, Voicu va anunta o serie de proiecte noi

Cea mai grava eroare de PR a ultimelor sase luni, este, potrivit lui Voicu, necomunicarea problemelor prin care trece o companie. In loc sa isi aduca consumatorii aproape, sa ii fidelizeze, sa le ceara sa le fie alaturi in aceste vremuri dificile, companiile aleg sa ii indeparteze.

Mediul de business ar trebui sa isi asume riscuri mai mari in aceasta perioada. “Majoritatea s-a inchis in cochilie si asteapta sa treaca aceasta criza, in loc sa profite de oportunitati”, conchide Bobby Voicu.