Duminica, 16 iunie, Uniunea Europeana (UE) va face un pas urias catre infiintarea unui spatiu feroviar unic european, ca urmare a intrarii in vigoare a unui set de acorduri interstatale si pachete legislative ce simplifica modul in trenurile vor putea circula in statele membre. Reprezentantii autoritatilor europene spun ca in final trenurile de marfa ar trebui sa fie la fel de competitive precum mult mai poluantele camioane de transport, iar biletele internationale de tren ar trebui sa fie la fel de simplu de achizitionat precum cele de avion.

“Vrem sa infiintam, in sfarsit, spatiul feroviar unic european. Vorbim despre asta de foarte mult timp si trebuie sa renuntam la asa-zisele ‘granite’ feroviare interne. Trebuie sa devina la fel de simplu sa transporti bunuri cu trenul de la Bucuresti la Bruxelles, precum daca ai vrea sa transporti aceleasi bunuri cu un camion. Trebuie sa devina la fel de simplu sa cumperi un bilet de tren Sibiu-Stockholm, precum un bilet de avion Sibiu-Stockholm”, spune Elisabeth Werner, director transport terestru in cadrul DG MOVE – Directoratul General pentru Mobilitate si Transport al Comisiei Europene.

Autoritatile din Romania, Franta si Grecia au semnat saptamana aceasta acorduri de cooperare cu Agentia Uniunii Europene pentru Caile Ferate (ERA), ca parte Directivei privind siguranta feroviara si a Regulamentului ERA, doua dintre initiativele legislative din cadrul Pilonului tehnic al Pachetului 4 Feroviar. Obiectivul Pachetului este liberalizarea cailor ferate europene, unificarea legislatiei feroviare in paralel cu adaptarea solutiilor tehnice in realizarea interoperabilitatii si informatii comune privind bune practici in crearea unui spatiu unic feroviar.

De la 16 iunie, ERA va fi autoritatea feroviara unica din Europa, in responsabilitatea autoritatii urmand sa intre, printre altele, emiterea autorizatiilor de introducere pe piata a vehiculelor feroviare si eliberarea certificatelor unice de siguranta pentru intreprinderile feroviare din UE.

“Chiar daca va avea un impact si asupra transportului de pasageri, noul pachet legislativ va avea initial un impact mai mare asupra transportului feroviar de marfa. Spun asta pentru ca incepand de duminica, 16 iunie, legislatia se aplica in sectorul transportului feroviar de marfa din toate statele membre UE, in vreme ce in sectorul transportului de pasageri doar 8 state membre au aderat la acest acord. De asemenea, transportul feroviar de marfa este mult mai ‘international’ decat transportul de pasageri pe caile ferate”, explica Josef Doppelbauer, director executiv ERA.

Daca pana in prezent un operator avea o locomotiva de marfa, care, de exemplu, circula si avea nevoie de autorizatie in 10 tari membre UE, acesta era nevoit sa obtina autorizatii in fiecare din cele 10 tari, urmand 10 procese diferite de autorizare si elaborand documentatia in limba oficiala a fiecarei tari.

Din 16 iunie, procesul anterior va fi inlocuit de o singura aplicatie catre ERA, intr-o singura limba – oricare dintre cele 24 de limbi oficiale UE. Agentia a infiintat un portal online denumit One-Stop Shop (OSS), unde cererile de autorizatie pot fi trimise de catre operatorii feroviari.

“Aici se poate trimite o cerere de autorizatie atat catre o autoritate nationala dintr-un stat membru UE, cat si o cerere de autorizatie catre ERA. In orice caz, indiferent daca autorizatia este trimisa catre ERA sau o autoritate locala, procesul va fi acelasi iar documentele cerute vor fi aceleasi”, a mai adaugat Doppelbauer.

Oficial European: Stati bine la transportul de marfa, dar aveti nevoie de investitii in caile ferate

Reprezentantii Comisiei Europene considera ca cele mai mari orase de pe continent au nevoie de conexiuni feroviare de mare viteza si terminale de marfa automatizate, care sa elimine dezavantajele transportului pe cai ferate in comparatie cu transportul rutier.

In privinta Romaniei, acestia au remarcat progresele din sectorul transportului de marfa, dar au criticat nivelul scazut al investitiei precum si situatia din transportul feroviar de calatori.

“Piata feroviara din Romania sta bine la anumite capitole: aveti peste 30% din marfuri transportate pe calea ferata, adica dublu fata de media UE. De asemenea, stati bine la capitolul competitie, cu 63% din piata feroviara de marfa deschisa competitiei – una dintre cele mai mari cifre din UE”, a declarat Elisabeth Werner, director transport terestru in cadrul DG MOVE.

“Desigur, se pune problema investitiilor reduse, motiv din cauza caruia viteza trenurilor a scazut si timpii de livrare in Romania au crescut. Nu in ultimul rand, desi satisfactia pasagerilor in UE a crescut in ultimii ani, Romania se afla pe ultimul loc in clasament la acest capitol. In acest context, va cer sa va folositi in cel mai bun mod de fondurile UE pe care Romania le are la dispozitie”, a concluzionat oficialul UE.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri