Doua mari lanturi de retail, Carrefour si Auchan, au anuntat de curand ca incep sa colecteze si sa recicleze uleiul alimentar folosit, ca parte din strategia de sustenabilitate si preocupare fata de mediu. Initiativa este mai mult decat binevenita, avand in vedere ca la nivel national nu sunt foarte multe puncte de colectare a uleiului alimentar folosit. Unde mai poti recica uleiul uzat si de ce ar trebui sa o faci, mai jos.

Indiferent ce ulei folositi la gatit, de floarea soarelui, masline, rapita, acesta nu trebuie aruncat la chiuveta, canalizare sau la gunoi pentru ca infunda si corodeaza tevile. Ulterior, ajuns in sistemul de canalizare, uleiul se depune pe peretii sistemului de canalizare si provoaca obturari ale conductelor sau se depune, oprind circularea in interiorul acestora, facand apa sa refuleze pe strazi si sa provoace mirosuri greu de suportat.

De asemenea, uleiul alimentar utilizat care ajunge in sol are un efect la fel de nociv. Solul rancezeste si devine nefertil. Aruncat in apa este poate chiar mai daunator: un litru de ulei polueaza 1.000 de litri in apa prin faptul ca formeaza o pelicula care opreste oxigenul si lumina sa mai ajunga la vietuitoarele si plantele existente in apa, potrivit ICDV.

Locatii unde poti recicla uleiul alimentar folosit

Carrefour

De astazi, in magazinele Carrefour au fost introduse cateva masuri de sustenabilitate, parte a progrmului de economie circulara Punem Pret pe Plastic, o initiativa prin care Carrefour va incuraja un consum responsabil de resurse in fiecare duminica, prin introducerea de noi produse prietenoase cu mediul, eliminarea produselor de plastic, campanii educationale sau promotii dedicate in magazine, care sa sprijine romanii in dobandirea de obiceiuri mai bune.

Printre acestea se numara si colectarea uleiului alimentar folosit. Mai exact, la fiecare 3 litri de ulei folosit colectat de la clienti, Carrefour ofera la schimb 1 litru de ulei proaspat, marca proprie, iar la 5 litri de ulei folosit, primesti 2 litri de ulei proaspat. Incepand cu aceasta duminica, initiativa va fi disponibila in Carrefour Baneasa, iar pana la finalul lunii va fi implementata in toate cele 35 de hypermarketuri Carrefour. Actiunea este implementata cu sprijinul organizatiei Respira Verde, care va colecta si procesa uleiul folosit pentru a-l transforma in biocombustibil si alte derivate.

Mai mult, incepand cu 1 noiembrie, uleiul va putea fi colectat si prin aplicatia Bringo. Utilizatorii pot anunta livratorii direct din aplicatie intentia de a preda uleiul folosit, iar in momentul aducerii comenzii, livratorul va prelua uleiul si va oferi in schimb clientului ulei proaspat.

Auchan

Tot din aceasta saptamana toate cele 33 de hipermarketuri Auchan din cele 18 judete ale Romaniei vor include puncte de colectare a uleiului alimentar uzat de la clienti, pentru a fi reciclat si folosit in productia de biocombustibil. Pornit initial in doua hipermarketuri din Bucuresti - Drumul Taberei si Crangasi, programul pilot a inregistrat rezultate semnificative in ultimele patru luni, in magazine fiind colectati peste 150 de litri de ulei uzat.

Cum se poate colecta uleiul folosit in magazinele Auchan:

1. Consumatorii trebuie sa colecteze uleiul folosit, dupa racire, intr-un recipient transparent de plastic. Pentru ca procesul de reciclare sa se poata derula intr-un mod optim, este important ca uleiul sa fie strecurat si neamestecat cu alte deseuri. Recipientele din plastic vor fi, de asemenea, colectate pentru reciclare.
2. Sa colecteze minim 0,5 litri de ulei uzat (sau multiplu de 0,5l) si sa aduca recipientele in magazinele Auchan la Servicii Clienti.
3. In functie de cantitatea predata, clientii vor fi rasplatiti de catre partenerii Auchan (AQUA Carpatica, Floriol si Fairy), pentru nivelul de reponsabilitate de care dau dovada, cu detergent de vase, apa plata sau ulei de floarea soarelui.

MOL Romania

MOL Romania a initiat inca din 2012 un program pentru colectarea uleiului alimentar uzat si, pana in prezent, este singura retea de benzinarii care se ocupa de reciclarea uleiului folosit.

Dupa ce ati colectat uleiul si l-ati depozitat intr-un recipient, va puteti duce intr-una din statiile MOL care se ocupa cu reciclarea uleiului si il predati. Uleiul colectat de MOL Romania de la populatie este predat si intra in gestiunea companiei specializate Conceptoil S.R.L, care asigura transportul si predarea cantitatii colectate la un reciclator autorizat. Procesul de reciclare consta in mai multe etape: uleiul colectat trece printr-un proces de purificare, iar dupa aceasta etapa de eliminare a impuritatilor, lichidul rezultat ajunge la o uzina de productie. Prin prelucrarea uleiului alimentar uzat se produce biocombustibil (componenta bio pentru motorina). Gasiti AICI toate benzinariile unde puteti duce uleiul utilizat.

Uleiosul

Uleiosul a pornit ca un proiect social al Asociatiei Social Trading Urban Place (S.T.U.P) in urma cu 3 ani care isi propunea colectarea urbana a uleilui si a grasimilor alimentare de uz casnic.

Uleiosul colecteaza gratuit ulei alimentar uzat, expirat, nonconform, ranced sau grasimi animale, in Bucuresti si Iasi. Colectarea se face cu bicicleta sau cargo bicicleta, insa cantitatea minima pentru care se face o programare este de 4 litri pentru persoanele fizice si 20 de litri pentru persoane juridice. Uleiul colectat este predat unui centru de colectare.

Daca vreti sa predati ulei Uleiosului, trebuie sa completati un formular online unde mentionati cantitatea, adresa si datele de contact, precum si un interval orar in care veti fi gasit acasa pentru a-l preda. Uleiul alimentar folosit poate fi predat si pe Bulevardul Carol nr.53 in Bucuresti, insa trebuie sa sunati in prealabil si sa anuntati. Si in Iasi se poate preda ulei in mai multe locatii. Gasiti aici detalii, program de functionare si numere de telefon.

reciclareulei.ro

reciclareulei.ro este un alt loc unde puteti preda uleiul folosit si, mai mult, primiti bani pentru fiecare kg colectat. Platforma online este operata de compania Stoehr Mineral&Vegeta Oil SRL, una dintre cele mai mari companii de gestionare a deseurilor de grasimi si uleiuri alimentare uzate din Romania. Se adreseaza in special companiilor din industria alimentara si HoReCa, insa puteti si ca persoane fizice sa reciclati uleiul la ei.

Compania a fost infiintata inca din 2005 si are o retea nationala care acopera Capitala, dar si judetele Ilfov, Prahov, Brasov, Dambovita, Vilcea, Dolj, Olt, Arges, Suceava, Bacau, Iasi, Neamt, Vaslui, Vrancea, Buzau, Constanta, Galati, Braila, Focsani, Ialomita, Calarasi, Giugiu, Satu Mare, Craiova, Alba Iulia.

In 2010 a deschis primul centru autorizat care cumpara de la persoane fizice ulei uzat la pretul de pana la 2 lei per kg. Se achita tranzactia numerar pe loc, lunar sau conform intelegerii stabilite, insa exista si posibilitatea de a primi in schimb ulei proaspat. Compania se ocupa si de colectarea uleiului utilizat si livarea noilor produse (minim 100 litri) in maxim 36 de ore sau in regim taxi in caz de urgenta pentru Bucuresti si Ilfov.

Tuco

Este un serviciu similar de colectare a uleiului folosit care se adreseaza atat companiilor, cat si persoanelor fizice. Daca vreti sa predati ulei alimentar uzat in cadrul Tuco, veti primi in schimb detergent universal sau ulei de floarea-soarelui.

Uleiul se poate colecta intr-un recipient de plastic, sticla sau metal pentru ca ulterior este varsat in recipientii Tuco, in momentul predarii, care are loc la domiciliul celui care doneaza uleiul. Primiti 10 litri detergent universal in schimbul a 25 kg ulei alimentar uzat colectat sau 1 litru de ulei de floarea-soarelui pentru 5 kg ulei colectat.

Colectarea la domiciliu se face si in cazul unor cantitati mai mici de 25 de kg ulei alimentar uzat, insa are loc cand agentul Tuco ajunge in zona pentru o alta colectare, spre deosebire de cazul standard (peste 25 kg ulei) cand deplasarea se face in maxim 24 de ore. Gasiti aici mai multe informatii.

Sustenabilitatea, un trend sau un must have in randul companiilor?

Grija de fata de mediu si implementarea unor actiuni din partea companiilor pentru a reduce impactul negativ asupra mediului inconjurator sunt tot mai vizibile in ultimii ani, lucru dezbatut si in cadrul retailArena2019. Profesionisti din domeniul de retail & FMCG au dezbatut cat de necesare sunt astfel de strategii pentru un brand, cat reprezinta reclama proprie si cat preocuparea reala fata de mediu.

„Din punctul meu de vedere, un brand este sustenabil in momentul in care intelege ca preocuparea fata de mediu si toata activitatea pe care o desfasoara - indiferent ca vorbim de productie, de promovare, de distributie, de aprovizionare - preocuparea fata de impactul pe care acesta l-ar putea avea asupra mediului trebuie sa fie parte din ADN-ul companiei, nu este o strategie de marketing, nu e un trend, nu e cool. A fi sustenabil inseamna sa aplici viziunea asta din momentul in care ai pornit un business sau sa o integrezi cand un business e deja in derulare. Pe de alta parte, doar acele campanii punctuale de PR, foarte bine facute, cum sunt cele de plantare de copaci, nu sunt suficiente. Este nevoie de o viziune si de o abordare pe termen lung ca sa fim cu adevarat sustenabili”, a spus Roxana Puia, Director Marketing - Asociatia Environ.

Citeste aici mai multe despre dezbaterea despre sustenabilitate in cadrul retailArena 2019.

Sursa foto: Africa Studio/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri