Asaltul marcilor internationale de bere

Asaltul marcilor internationale de bereO tendinta care a marcat inceputul anilor 2000 a fost asaltul unor giganti internationali ai industriei de bere, care prin marcile lor sustinute de bugete de publicitate importante, au scos treptat de pe piata brandurile locale precum Ursus, Silva sau Ciuc. Astfel, Heineken, SAB Miller, URBB sau AB-Inbev si-au cumparat bilete in primul rand al unei industrii care urma sa cunoasca un ritm accelerat de dezvoltare.

Ca parte a strategiei de dezvoltare, multinationalele incep sa achizitioneze jucatori locali. Astfel, in anul 2001 Ursus cumpara pachetul actionar majoritar al Bere Timisoreana. Un an mai tarziu, Ursus si Bere Timisoreana fuzioneaza intr-o singura companie integrata - Compania de Bere Romania, cu sediul central in Cluj-Napoca. In acelasi an SAB plc achizitioneaza Miller Brewing, schimbandu-si numele in SABMiller plc.

Tot in 2001 a avut loc lansarea Bergenbier fara alcool, prima bere fara alcool din Romania lansata ca extensie de marca.

Jurnalistii Wall-Street.ro va propun o serie de articole bilant pentru primul deceniu din mileniul trei:

Cele mai mari 10 tranzactii din ULTIMUL DECENIU

Ce momente au marcat piata luxului in ultimul deceniu

Cele mai valoroase tranzactii din farma in ultimii 10 ani

Cele mai importante momente din online-ul romanesc in ultimul deceniu

Cele mai importante evenimente din telecom in ULTIMUL DECENIU

Cronica unei piete in plin boom. Cine a desenat harta retailului modern in ultimii 10 ani

Cele mai importante 10 momente ale pietei de media, in ultimul deceniu

Cum au trecut romanii de la salarii de 38 la 142 de euro in ultimii zece ani

Berea la PET - un fenomen in Romania 2002

Berea la PET - un fenomen in Romania 2002Incepand cu 2002, berea imbuteliata in sticle de plastic (PET) devenea un fenomen pe piata berii din Romania, datorita pretului scazut si ambalajului convenabil pentru consumatori, distribuitori si retaileri. Compania care a "deschis" acest segment a fost Bere Mures. Compania si-a dublat cota de piata aproape anual, ajungand in 2002 al cincilea jucator, dupa multinationale.

Urmand exemplul Bere Mures, marile grupuri internationale au atacat la randul lor segmentul berilor la PET. Astfel, Heineken lanseaza Bucegi la PET, iar Bergenbier - Noroc. Un an mai tarziu Bergenbier lansa prima sticla de plastic cu bariera de protectie - Bergenbier Q-Pack.

Sapte ani mai tarziu, PET-ul domina piata locala a berii cu o pondere de 46,7%, urmat de sticla (35,3%), cutie (14,8%) si draft (3,2%).

Fratii Micula intra in industria berii

Fratii Micula intra in industria beriiIn 2003 European Food producea prima sa sarja de bere. Fratii Ioan si Viorel Micula isi faceau oficial intrarea in industria berii cu o investitie initiala de 50 milioane de euro in fabrica situata in Draganesti, judetul Bihor. La momentul respectiv fabrica avea o capacitate de productie de un milion de hectolitri pe an. Investitia totala in aceasta unitate de productie a depasit 100 mil. euro in urmatorii ani.

In 2007 Burger, brandul de bere apartinand European Food, se situa pe prima pozitie in topul marcilor de profil pe segmentul retail. Burger a fost lansat pe piata in 2004. Burger este comercializat in prezent in varianta sticla, doza si PET, fara alcool sau cu aroma de lamaie.

European Food mai produce si comercializeaza brandurile de bere Servus, Guttenbier si Festung.

Sursa foto: Agerpres

Mai multa publicitate la bere, mai putine fabrici locale

Mai multa publicitate la bere, mai putine fabrici localePotrivit datelor Alfa Cont disponibile pentru momentul respectiv, in 2004 publicitatea pentru brandurile de bere a cunoscut o crestere semnificativa, doar pe TV fiind inregistrate peste 60.000 de spoturi. Companiile au alocat peste 130 de milioane de euro promovarii marcilor, suma ce reprezinta 5,3% din totalul investitiilor in publicitate (ratecard). Printre cele mai promovate marci au fost Ursus, Burger, Ciuc si Bergenbier.

In paralel continua expansiunea multinationalelor in detrimentul producatorilor locali. Un exemplu in acest sens: in 2003 Heineken a cumparat Brau Union Romania, prezenta pe piata locala prin marci precum Bucegi si Gosser. De asemenea, in 2004, Compania de Bere Romania si Aurora Brasov fuzioneaza intr-o singura companie. Astfel, de la 126 de fabrici locale de bere in 2005 mai existau doar 26.

In prezent, Bergenbier, Heineken Romania, Romaqua Group, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries controleaza 80% din industria de bere, estimata la 600 mil. euro.




Ziua Barbatului

Ziua BarbatuluiBergenbier a lansat in 2007, in premiera in Romania, o ampla campanie de votare pentru dreptul barbatilor de a avea o zi numai a lor. Campania isi propune sa demonstreze ca barbatii merita pe deplin Ziua Barbatului, in aceeasi masura in care femeile se bucura in fiecare an de 1 si 8 martie. In plus, compania a lansat o noua cutie de bere pe care sunt tiparite cateva dintre motivele pentru care barbatii merita o zi a lor.

2009 a fost singurul an in care evenimentul nu a mai avut loc. In martie 2009, sub conducerea directorului general Eduardo Luz, Bergenbier a trecut printr-un proces de rebranding ce presupunea schimbarea ambalajului din galben in rosu si repozitionarea comunicarii dinspre teritoriul masculinitatii spre cel al prieteniei. Din 2010 evenimentul a fost reluat, Ziua Barbatului avand loc pe 5 mai.


Heineken preia Bere Mures

Heineken preia Bere MuresHeineken, al doilea mare jucator din industria locala a berii, a achizitionat in 2008 compania Bere Mures, intr-o tranzactie estimata la peste 150 de milioane de euro. Tranzactia a fost catalogata drept cea mai importanta in industria de profil de la inceputul anului 2000.

Compania Bere Mures a fost infiintata in anul 1992 si avea la momentul preluarii o capacitate de productie de 1,6 milioane de hectolitri. Producatorul avea 394 de angajati si detinea marcile de bere Neumarkt, Dracula si Sovata, disponibile doar la ambalaj PET. Achizitia i-a permis Heinekens sa isi majoreze cota de piata cu 6% si sa se distanteze astfel de principalul concurent Ursus Breweries.

Heineken Romania a raportat in 2009 o cifra de afaceri de 896 mil. lei net (211 mil. euro). Portofoliul de marci Heineken Romania acopera toate segmentele pietei: Heineken, Ciuc Premium, Golden Brau, Neumarkt, Bucegi, Edelweiss (import), Zipfer (import), Gösser, Schlossgold, Silva, Gambrinus, Harghita si Hategana.


2009 - anul achizitiilor in bere

2009 - anul achizitiilor in bereIn ianuarie 2009 Ursus Breweries a achiztionat producatorul Bere Azuga pentru suma de peste 7 milioane de euro. La momentul respectiv, capacitatea de productie a Bere Azuga este de aproximativ 200.000 hectolitri pe an. Bere Azuga avea o cota de piata estimata la 0,6% si detinea marcile de bere Azuga si Valea Prahovei.

O alta tranzactie importanta a marcat finalul aceluiasi an - Anheuser-Busch InBev, liderul mondial din productia de bere, a vandut pentru 2,2 miliarde de dolari (1,5 mld. euro) activele din operatiunile din Europa Centrala si de Est, inclusiv din Romania, catre fondul de private equity CVC Capital Partners. Din vanzarea InBev Romania grupul a obtinut intre 250 si 300 de milioane de euro. Cateva luni mai tarziu, InBev Romania si-a schimbat numele in Bergenbier, preluand astfel denumirea celui mai popular brand din portofoliu.

Criza pune lacatul pe activitatea multinationalelor

Criza pune lacatul pe activitatea multinationalelorPiata berii din Romania s-a diminuat cu mai mult de 25% in ultimele 18 luni, din cauza scaderii puterii de cumparare a populatiei, pe fondul crizei economice. In plus, Bergenbier, Heineken Romania, Romaqua Group, United Romanian Breweries si Ursus Breweries – au vandut 7,4 mil hl de bere in prima jumatate a lui 2010, cu aproximativ 11% mai putin fata de primul semestru al lui 2009, cand volumul vanzarilor insuma 8,3 mil hl bere.

Aceasta situatie a determinat in multe cazuri o redimensionare a business-ului. Astfel, in decurs de doi ani cei mai importanti producatori de bere din Romania au renuntat la unitati de productie ca masura de eficientizare a costurilor.

Cele mai importante inchideri de fabrici in industri berii din Romania 2009-2010:

Liderul pietei de bere renunta la fabrica din Cluj-Napoca

Fabrica Heineken de la Hateg, inchisa

Bergenbier pune lacatul pe fabrica de la Blaj

Heineken renunta la productia de malt

Bere Azuga - de la bere la imobiliare