Asaltul marcilor internationale de bere

Ca parte a strategiei de dezvoltare, multinationalele incep sa achizitioneze jucatori locali. Astfel, in anul 2001 Ursus cumpara pachetul actionar majoritar al Bere Timisoreana. Un an mai tarziu, Ursus si Bere Timisoreana fuzioneaza intr-o singura companie integrata - Compania de Bere Romania, cu sediul central in Cluj-Napoca. In acelasi an SAB plc achizitioneaza Miller Brewing, schimbandu-si numele in SABMiller plc.
Tot in 2001 a avut loc lansarea Bergenbier fara alcool, prima bere fara alcool din Romania lansata ca extensie de marca.
Jurnalistii Wall-Street.ro va propun o serie de articole bilant pentru primul deceniu din mileniul trei:
Cele mai mari 10 tranzactii din ULTIMUL DECENIU
Ce momente au marcat piata luxului in ultimul deceniu
Cele mai valoroase tranzactii din farma in ultimii 10 ani
Cele mai importante momente din online-ul romanesc in ultimul deceniu
Cele mai importante evenimente din telecom in ULTIMUL DECENIU
Cronica unei piete in plin boom. Cine a desenat harta retailului modern in ultimii 10 ani
Cele mai importante 10 momente ale pietei de media, in ultimul deceniu
Cum au trecut romanii de la salarii de 38 la 142 de euro in ultimii zece ani
Berea la PET - un fenomen in Romania 2002

Urmand exemplul Bere Mures, marile grupuri internationale au atacat la randul lor segmentul berilor la PET. Astfel, Heineken lanseaza Bucegi la PET, iar Bergenbier - Noroc. Un an mai tarziu Bergenbier lansa prima sticla de plastic cu bariera de protectie - Bergenbier Q-Pack.
Sapte ani mai tarziu, PET-ul domina piata locala a berii cu o pondere de 46,7%, urmat de sticla (35,3%), cutie (14,8%) si draft (3,2%).
Fratii Micula intra in industria berii

In 2007 Burger, brandul de bere apartinand European Food, se situa pe prima pozitie in topul marcilor de profil pe segmentul retail. Burger a fost lansat pe piata in 2004. Burger este comercializat in prezent in varianta sticla, doza si PET, fara alcool sau cu aroma de lamaie.
European Food mai produce si comercializeaza brandurile de bere Servus, Guttenbier si Festung.
Sursa foto: Agerpres
Mai multa publicitate la bere, mai putine fabrici locale

In paralel continua expansiunea multinationalelor in detrimentul producatorilor locali. Un exemplu in acest sens: in 2003 Heineken a cumparat Brau Union Romania, prezenta pe piata locala prin marci precum Bucegi si Gosser. De asemenea, in 2004, Compania de Bere Romania si Aurora Brasov fuzioneaza intr-o singura companie. Astfel, de la 126 de fabrici locale de bere in 2005 mai existau doar 26.
In prezent, Bergenbier, Heineken Romania, Romaqua Group, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries controleaza 80% din industria de bere, estimata la 600 mil. euro.
Ziua Barbatului

2009 a fost singurul an in care evenimentul nu a mai avut loc. In martie 2009, sub conducerea directorului general Eduardo Luz, Bergenbier a trecut printr-un proces de rebranding ce presupunea schimbarea ambalajului din galben in rosu si repozitionarea comunicarii dinspre teritoriul masculinitatii spre cel al prieteniei. Din 2010 evenimentul a fost reluat, Ziua Barbatului avand loc pe 5 mai.
Heineken preia Bere Mures

Compania Bere Mures a fost infiintata in anul 1992 si avea la momentul preluarii o capacitate de productie de 1,6 milioane de hectolitri. Producatorul avea 394 de angajati si detinea marcile de bere Neumarkt, Dracula si Sovata, disponibile doar la ambalaj PET. Achizitia i-a permis Heinekens sa isi majoreze cota de piata cu 6% si sa se distanteze astfel de principalul concurent Ursus Breweries.
Heineken Romania a raportat in 2009 o cifra de afaceri de 896 mil. lei net (211 mil. euro). Portofoliul de marci Heineken Romania acopera toate segmentele pietei: Heineken, Ciuc Premium, Golden Brau, Neumarkt, Bucegi, Edelweiss (import), Zipfer (import), Gösser, Schlossgold, Silva, Gambrinus, Harghita si Hategana.
2009 - anul achizitiilor in bere

O alta tranzactie importanta a marcat finalul aceluiasi an - Anheuser-Busch InBev, liderul mondial din productia de bere, a vandut pentru 2,2 miliarde de dolari (1,5 mld. euro) activele din operatiunile din Europa Centrala si de Est, inclusiv din Romania, catre fondul de private equity CVC Capital Partners. Din vanzarea InBev Romania grupul a obtinut intre 250 si 300 de milioane de euro. Cateva luni mai tarziu, InBev Romania si-a schimbat numele in Bergenbier, preluand astfel denumirea celui mai popular brand din portofoliu.
Criza pune lacatul pe activitatea multinationalelor

Aceasta situatie a determinat in multe cazuri o redimensionare a business-ului. Astfel, in decurs de doi ani cei mai importanti producatori de bere din Romania au renuntat la unitati de productie ca masura de eficientizare a costurilor.
Cele mai importante inchideri de fabrici in industri berii din Romania 2009-2010:
Liderul pietei de bere renunta la fabrica din Cluj-Napoca
Fabrica Heineken de la Hateg, inchisa
Bergenbier pune lacatul pe fabrica de la Blaj
Heineken renunta la productia de malt
Bere Azuga - de la bere la imobiliare