Reprezentantii asociatiei producatorilor europeni de automobile, ACEA, au discutat miercuri cu cei ai Comisiei Europene o solutie pan-europeana pentru rezolvarea problemei supracapacitatii, la salonul auto de la Geneva.

Potrivit estimarilor analistilor si companiilor auto, in Europa exista o supracapacitate de productie de cel putin 20%.

"Nu putem continua la nesfarsit sa tratam problemele industriei auto la nivel national. Avem nevoie de o solutie la nivelul UE, dar nu este usor", a declarat secretarul general al ACEA, Ivan Hodac, intr-un interviu.

O sursa din industrie a aratat ca producatorii europeni, afectati de concurenta acerba a preturilor, pe o piata marcata de

austeritate, vor ca liderii politici sa accepte necesitatea inchiderii de fabrici, mai degraba decat fonduri suplimentare care oricum sunt improbabile in conditiile actuale.

Presedintele ACEA si director executiv al Fiat, Sergio Marchionne, va discuta in aceasta luna despre viitoarele acorduri comerciale cu comisarul pentru Comert, potrivit unor surse apropiate situatiei.

O alta sursa a spus ca ACEA lucreaza deja la o propunere care va fi inaintata autoritatilor europene, care nu va fi insa gata pana la intalnirea cu comisarul.

Marchionne a aratat ca membrii ACEA au discutat despre problema supracapacitatii la intalnirea de miercuri si ca aceasta trebuie privita in ansamblu.

Directorul general al Peugeot, Philippe Varin, a declarat ca va sustine o actiune a UE pentru rezolvarea problemei.

Citeste si:

Peugeot a incheiat recent un acord de alianta cu General Motors, pentru reducerea costurilor si impartirea productiei, care scoate in evidenta supracapacitatea de productie.

GM a precizat marti ca cei doi producatori vor lua propriile decizii in privinta fabricilor, iar alianta nu va duce la inchiderea unora dintre unitatile de productie.

In perioada 2008-2012, marii producatori auto americani General Motors, Ford si Chrysler au inchis 13 fabrici. Procesul a fost dificil, dar sectorul auto a iesit intarit din restructurare. Potrivit IHS Automotive, capacitatea de utilizare a uzinelor a atins in acest an 82%, fata de 66% in 2008.

In Europa, cu 241 de fabrici auto in 27 de tari, numai trei unitati de productie au fost sau urmeaza sa fie inchise. Capacitatea de utilizare din acest an este estimata la 65%.

In loc sa ajute producatorii sa se restructureze, guvernele europene i-au salvat cu imprumuturi de mai multe miliarde de euro si programe de casare auto care au intarziat reformele.

Orice restructurare trans-frontaliera ar intampina insa opozitia puternica a guvernelor nationale, pentru a evita subiectul sensibil al concedierilor.

Problemele sunt amplificate si de un acord de liberalizare a comertului cu Coreea de Sud, intrat in vigoare in iulie 2011, care a dus la cresterea vanzarilor de automobile din aceasta tara.

Astfel, Coreea de Sud a exportat 438.767 de vehicule in UE si a importat 78.782 de unitati din regiune.