"Daca situatia se va inrautati si se va extinde la alti mari producatori de automobile din Germania sau Franta, atunci va fi afectata o parte mai mare din exporturile Romaniei, inclusiv de masini si kituri de componente", se arata in analiza realizata de Erste.

Totodata, Erste nu exclude o posibila scadere a importurilor de automobile ale Romaniei, in cazul in care criza emisiilor automobilelor diesel se va agrava, ceea ce ar reduce decalajul dintre contributia importurilor si exporturilor la cresterea economica. Potrivit Erste, scandalul nu va avea o impact mare asupra productiei auto din Europa Centrala si de Est (ECE), daca va ramane limitat la motoarele diesel ale VW.

La nivelul ECE, extinderea scandalului la alte motoare sau alti producatori va avea efecte negative temporare asupra intregii productii auto din regiune, pana vor fi adoptate noi tehnologii.

Statele din ECE au produs anul trecut circa 4 milioane de vehicule, din care o treime sub marcile grupului VW, respectiv Audi, Skoda, VW, Porsche sau Seat. Regiunea ECE are o contributie importanta la productia europeana a VW, fiecare al patrulea automobil fabricat anul trecut de grupul german in UE fiind produs intr-o tara din ECE.

Daca scandalul va fi limitat la motoarele VW diesel de tip EA 189, impactul asupra productiei actuale va fi probabil destul de limitat, intrucat aceste motoare nu mai sunt instalate pe masinile noi. Noi investigatii vor avea insa loc pentru a verifica daca sunt implicate si alte motoare sau alti producatori in influentarea rezultatelor testelor de poluare.

Intre timp, incertitudinile legate de cerere, dupa daunele serioase de imagine suportate de VW, ar putea avea ca efect o formare mai conservatoare a stocurilor si a investitiilor, pe termen scurt.

Actualul scandal poate avea si un efect pozitiv pe termen lung, intrucat ar putea accelera implementarea de noi tehnologii in industria auto, capacitatile din regiunea ECE fiind necesare pentru productia de masa. In Cehia, VW este compania mama a Skoda, integrata puternic in grup. Scandalul a avut o rezonanta puternica in Cehia, fiind probabil ca motoarele diesel ale VW care nu respecta normele de poluare sa fi fost utilizate pe unele modele mai vechi ale Skoda. Totusi, este improbabil ca Skoda sa fie acuzata in mod direct, iar Erste considera ca impactul asupra industriei auto din Cehia va fi destul de scazut.

In Polonia, VW a produs anul trecut 175.000 de vehicule, la trei fabrici, reprezentand o treime din volumul industriei prelucratoare din Polonia. Volkswagen este al doilea mare producator auto din Polonia, pe o piata unde Fiat detine o cota de circa 50%, iar Opel de 20%.

Citeste si:

Anul viitor este anticipata cresterea semnificativa a productiei VW in Polonia, unde compania urmeaza sa deschida o a patra fabrica. Din acest motiv, orice scadere semnificativa a vanzarilor VW poate avea efecte negative directe pentru regiunea Wielkopolska, daca grupul german va fi obligat sa reduca productia sau sa amane deschiderea noii fabrici. Mai mult decat atat, vor fi afectati si subcontractorii.

In Slovacia, scandalul VW reprezinta o problema destul de mare, avand in vedere rolul semnificativ al grupului german in productia auto si industriala a tarii. Fabrica VW din Bratislava este cel mai mare exportator si unul dintre cei mai mari angajatori ai Slovaciei, cu 9.900 de salariati. Productia din Slovacia a atins anul trecut 400.000 de vehicule, care au fost vandute aproape integral in strainatate.

Productia VW a reprezentat 40% din totalul productiei auto din Slovacia. In plus, Statele Unite sunt a treia mare piata de export a fabricii VW din Slovacia (11,3% din exporturi).

In Slovenia, VW este unul dintre cei mai importanti parteneri pentru furnizorii sloveni ai industriei auto. Seful Asociatiei Auto Slovene a spus ca nu poate evalua impactul scandalului, dar vede o oportunitate pentru furnizorii sloveni, in cazul in care concurenta castiga o parte din cota de piata de VW, pentru ca industria slovena este diversificata, cu peste 200 de companii si exporturi de 2,9 miliarde de euro. Majoritatea exporturilor merg catre Austria, Croatia, Ungaria, Franta, Germania si Italia.

Industria auto croata realizeaza exporturi de 600 milioane de euro si are circa 10.000 de angajati, fiind una dintre cele mai rentabile industrii, dar impactul actualei situatii VW asupra pietei croate nu poate fi evaluat cu exctitate, potrivit Erste. Cele mai importante piete pentru industria auto croata sunt Franta, Germania si Italia, astfel ca poate exista un impact limitat sau indirect asupra furnizorilor croati.

In Ungaria, dintre toti producatorii prezenti, doar Audi este asociat cu scandalul VW. Daca Audi va reduce productia, industria ungara va fi afectata doar marginal. Totusi, daca scandalul se va extinde la alti producatori, iar acestia vor fi fortati sa isi revizuiasca prezenta si strategiile, Ungaria ar putea avea probleme, intrucat o treime din productie este asigurata de industria auto.

In Serbia, industria auto este de interes strategic, cu exporturi de peste 1 miliard de euro si peste 10.000 de angajati, in urmatorii ani fiind asteptata o crestere a numarului de furnizori. Cea mai mare pondere in aceasta industrie o are Fiat. In privinta VW, in Serbia sunt doar cativa furnizori expusi la problemele grupului german, cu vanzari de sub 10 milioane de euro. Din acest motiv, Erste anticipeaza ca impactul crizei VW va avea un impact limitat asupra Serbiei.

Foto: Shutterstock / Car parts