Conceptul original al tehnologiei supraalimentarii este strans legat de numele Porsche si de marca Porsche. Octombrie 1974 a fost momentul in care producatorul german de masini sport a lansat primul automobil de serie dotat cu supraalimentare prin esapament cu gaz. Iar de atunci, fiecare noua generaie Porsche 911 Turbo a fascinat entuziastii din lumea intreaga cu o caracteristica speciala a tehnologiei: intercooler, bi-turbo, VarioCam Plus, precum si titlul \"Cea mai curata masina din lume\" au stabilit cote de referina in dezvoltarea supraalimentarii. Acum, punctul de atracie al noii generaii Porsche Turbo poate fi tradus prin trei iniiale: VTG.
Prin introducerea noului model, Porsche va prezenta primul motor Otto supraalimentat cu geometrie variabila a turbinei (VTG). Aceasta tehnologie a fost disponibila la motoarele diesel inca din anii '90 si a asigurat o imbunataire semnificativa a comportamentului propulsorului, in special a acceleraiei la un nivel redus al vitezei. Insa, temperatura mult mai mare a gazelor de esapament - poate depasi 1.000 C - in comparaie cu motoarele diesel s-a dovedit un prag ce nu a putut fi trecut. Porsche a rezolvat aceasta problema printr-o colaborare stransa cu Borg Warner Turbo Systems, prin utilizarea - acolo unde a fost nevoie - unor materiale specifice tehnologiei spaiale, care sunt rezistente la temperaturi ridicate.

Principala caracteristica a sistemului VTG o reprezinta paletele variabile ale turbinei care direcioneaza curentul esapamentului in direcia exacta ceruta de roata turbinei. Principiul turbinei cu geometrie variabila combina beneficiile unei supraalimentari mici prin gaz de esapament cu cele ale uneia mari - o combinaie care asigura un raspuns rapid si un cuplu mare la turaii mici ale motorului, precum si o putere mare si performane inalte la viteze mari. Iar nivelul maxim al cuplului motor este meninut constant de-a lungul unui rewgistru larg de viteze.
Aniversarea

Supraalimentarea cu gaz de esapament a fost inventata acum 100 de ani: la 16 noiembrie 1905, inginerul elveian Dr. Alfred Bchi a primit patentul No. 204630 din partea Oficiului Imperial German al Inveniilor pentru "masina cu combustie ce consta dintr-un compresor (turbina compresoare), un piston motor si o turbina, intr-un aranjament succesiv".

Nascut la 11 iulie 1879, Bchi - decedat la 27 octombrie 1959 - a lucrat ca inginer in oraselul elveian Winterthur. Ideea lui nu a fost numai de a precompresa aerul care curge prin motor, dar si de a folosi energia cinetica ce este produsa de gazul de esapament sub presiune ridicata, care era irosita pur si simplu. Motiv pentru cre a folosit gazul de esapament care este eliminat dupa procesul de combustie pentru a pune in miscare o turbina, iar aceasta sa acioneze un compresor care sa precomprime aerul de admisie, iar acesta sa fie impins in motor. Astfel a fost momentul de apariie al supraalimentarii.

Bchi a avut de asteptat o perioada indelungata pana cand invenia lui a putut fi pusa in aplicaie in mod frecvent. Prima folosire a tehnologiei turbocompresorului a fost in 1923, la motoarele navale de mari dimensiuni, atunci cand Ministerul Transporturilor din Germania a comandat construirea vaselor de linie Danzig si Preussen. Fiecare din cele doua nave de pasageri aveau motoare diesel duble, fiecare cu zece cilindri, a caror putere a crescut de la 1.750 la 2.500 cai-putere graie tehnologiei supraalimentarii.

Primele incercari de a folosi ideea in industria auto au fost spre finalul anilor '50, cu asa-numita "diferena turbo" - raspuns intarziat al motorului la accelerare -, ceea ce a facut ca provocarea dezvoltarii propulsoarelor sa fie greu de atins la acea vreme.

In 1973, Porsche a folosit modelul 917/30 in cursele US CanAM Series, masina ce avea un motor ce dezvolta peste 1.100 cai-putere ca urmare a utilizarii tehnologiei turboalimentarii, motiv pentru care concurena a fost pur si simplu umilita pe pistele nord-americane. Rezultatul a fost modificarea regulamentului in CanAM Series, astfel ca omnipotentul 917/30 a fost trimis direct la muzeu.

Primul 911 supraalimentat

Cu o putere maxima de 260 "cai", o vitezza de top de peste 250 km/h (155 mph), o acceleraie (0-100 km/h) in numai 5,5 secunde - performane care vorbesc singure despre ceea ce putea automobilul -, primul Porsche 911 Turbo a impresionat inca de la apariia in cadrul Paris Motor Show, in 1974. Bolidul supersport avea puterea maxima la doar 5.500 rotaii/minut, in timp ce cuplul motor ajungea la 343 Newton-metri la 4.000 rot/min. La acea vreme, performanele pe care le atingea Porsche nu mai fusesera auzite la un motor supraalimentat. Inginerii de la Porsche au reusit sa ofere asemenea performane motorului graie utilizarii unei supape bypass. Si pentru a reduce "diferena turbo", specialistii in dezvoltare de la Porsche au folosit o mica supraalimentare care raspundea la un moment mai devreme si reducea lipsa de cuplu corespunzatoare.

Prin intrarea pe piaa in 1977, succesorului modelului original Turbo dezvolta sia mai mult, anume 300 cai-putere la o capacitate de 3,3 litri. Creseterea de putere a fost obinuta atunci graie unei noi caracteristici: un intercooler aparea pentru prima data la o masina de serie. Racirea aerului de supraalimentare la mai puin de 100C cu ajutorul intercooler-ului a permis ca presiunea turbinei sa scada fara ca motorul sa piarda din putere.

Porsche Turbo o masina performanta la toate capitolele

In 1990, Porsche a largit segmentul de top prin introducerea noului 911 Turbo. Un intercooler cu 500% mai mare, o turbina cu dimensiuni crescute si o aprindere controlata prin presiune au fost atuurile prin care puterea a crescut la 320 CP. In acelasi timp, noua masina era si una foarte prietenoasa cu mediul inconjurator, controlul avansat al esapamentului realizandu-se printr-un convertor catalitic triplu, o tehnologie care indeplinea cele mai stricte standarde de emisie din SUA. Chiar si emisiile iesite prin supapa bypass erau curaate printr-un catalizator separat.

A patra generaie 911 Turbo a aparut la inceputul anului 1995, avand la baza un motor de 3,6 litri adus de la gama 911 Carrera. Performanele au intrat intr-o noua era, mai ales pentru ca noua unitate propulsoare avea supraalimentare dubla. Urmand tehnologia de la Porsche 959, in 1987 s-a introdus o supraalimentare prin gaz de esapament, astfel ca noul 911 Turbo era primul model cu supraalimentare dubla in producie de serie.

Puterea maxima a noului 911 Turbo a atins pragul de 408 CP la 5.750 rot/min, cu un cuplu maxim de 540 Nm la 4.500 rotaii/minut. Fara indoiala, cu asemenea performane senzaionale a fost clar ca acceleraia (0-100 km/h) a scazut la doar 4,5 secunde, in timp ce viteza maxima a urcat pana la 290 km/h (180 mph). Inca o data, intregul proces de dezvoltare a puterii a fost mai armonios, cele doua turbine - miniaturizate ca dimensiuni - avand un raspuns mai rapid la curgerea gazelor de esapament.

O alta capodopera a inginerilor de la Porsche a fost sistemul de management al esapamentului, o tehnologie catalitica sofisticata in combinaie cu noul On-Board Diagnosis II (OBD II), toate acestea facand ca noul 911 Turbo sa fie cea mai curata masina din lume. Prin folosirea "creierului" electronic al motorului, OBD II a fost capabil sa detecteze posibilele deficiene in managementul emisiilor si sa inregistreze pana la 20 de defeciuni pentru analize succesive.

Doua concepte de motoare intr-unul singur

Cea mai remarcabila caracteristica tehnica a actualei versiuni 911 Turbo - intrata pe piaa in anul 2000 - este VarioCam Plus, un ingenios sistem care reduce atat consumul de combustibil, cat si emisiile, dar imbunataeste si fineea motorului. Un beneficiu suplimentar a acestei tehnologii este optimizarea puterii si a cuplului motor, astfel ca Turbo dezvolta acum 420 "cai" la 6.000 rot/min si atinge o viteza maxima de 305 km/h (189 mph). In plus, consumul de carburant este cu 18% mai mic decat la precedentul model.

Marele avantaj al VarioCam Plus este combinarea a doua concepte de motor intr-unul singur, regland the axul cu came pe partea admisiei si variind cursa supapelor motorului prin ceea ce se numeste managementul Motronic. Astfel economia de combustibil este si mai mare, emisiile scad - la turaii din cele mai variate -, combinate cu nivel ridicat al puterii si al cuplului motor, in condiiile in care cursa supapei nu este mai mare de 10 millimetri.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri