Pe fondul cresterii importurilor de masini second-hand, producatorii si importatorii de autovehicule isi pun din ce in ce des intrebarea ce se va intimpla cu piata masinilor noi dupa 1 ianuarie 2007. Scenariul care ingrozeste pe toata lumea este repetarea situatiei din Polonia, unde dupa integrare vinzarile de masini noi au scazut cu 40 de procente, iar vinzarile de masini la mina a doua au explodat. Insa nu toata lumea este de acord cu aceasta viziune sumbra.

Cresterea din ultimii ani a pietei masinilor noi va incetini in 2006. Insa anul care da fiori producatorilor si importatorilor este 2007. Dupa data de 1 ianuarie 2007, va fi nevoita sa renunte la restrictiile privind importurile de masini la mina a doua.

In acest moment, exista doua norme care opresc multe masini europene vechi sa intre in tara. Cele doua norme sint de fapt bariere care protejeaza piata autohtona de invazia unor masini considerate fie prea poluante, fie adevarate pericole publice. Astfel, pentru ca un automobil adus in tara sa poata fi inmatriculat nu trebuie sa fie mai vechi de opt ani si sa respecte standardele de poluare Euro 3. Insa din 2007 aceste norme nu vor mai putea fi aplicate, Uniunea Europeana urmarind liberalizarea totala a pietei auto.

Integrarea se apropie

Pentru prima data in sapte ani, masinile second-hand au trecut pragul de 50.000 de unitati vindute, depasind recordul inregistrat in 2001. In cinci ani, numarul autoturismelor noi s-a dublat. Avintul masinilor la mina a doua nu este considerat inca o problema, deoarece si vinzarile de masini noi au crescut semnificativ in 2005.

Insa 2006 se anunta a fi pentru piata auto un an foarte important din punctul de vedere al legislatiei in vederea integrarii. Reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) doresc introducerea de noi norme care sa limiteze numarul de masini second-hand ce vor intra in Romania dupa 1 ianuarie 2007.

„Aceste masuri sint la latitudinea Guvernului“, spune directorul APIA, Marius Carp, „insa solutii ar exista si noi credem ca ar trebui aplicate“. „Spre exemplu, in Ungaria si Grecia, masinile sint taxate in functie de cantitatea de noxe emise“, spune Carp, „astfel importul masinilor vechi costa foarte mult si este descurajat“.

Situatia ar putea fi foarte grava in special pentru Dacia, considera Jean Michel Sicre, director comercial Dacia. „Intr-un scenariu pesimist, s-ar putea ajunge ca vinzarile noastre sa se injumatateasca“, spune Sicre.

Pentru 2006, vicepresedintele APIA, Nicolas Ianculesu, prevede o crestere de cel mult 10 procente a pietei auto. Aceasta crestere modesta se datoreaza, in opinia sa, apropierii pietei din Romania de limitele sale.

Citeste si:

Analistii vor piata libera

In presa auto, curentul pare a fi favorabil liberalizarii complete a pietei. „Eu sint pentru o liberalizare completa a pietei auto“, spune Edwin Keleti, redactorul-sef al revistei ,,ProMotor“, pentru ca fie ne integram deplin, fie doar mimam acest proces“.

Redactorul-sef al ,,ProMoror“ declara ca stie de temerile privind repetarea situatiei din Polonia, insa crede ca aceste temeri nu sint justificate. „In special Dacia nu are de ce sa fie atit de ingrijorata“, considera Keleti. „Cred ca acela care cumpara Logan nu vrea oricum masina la mina a doua, deoarece vrea siguranta relativa oferita de garantie“.

O problema care trebuie rezolvata este sistemul de verificare a masinilor de la . „Daca RAR ar fi o institutie credibila, daca sistemul lor ar fi bine pus la punct, o masina ce nu ar corespunde normelor, fie ele estetice sau tehnice, nu ar putea fi inmatriculata“, spune Keleti. „Daca si aceasta problema isi va gasi rezolvarea, nu vad de ce am limita posibilitatile de alegere ale oamenilor“. Presedintele grupului de presa Auto Mondial este de aceeasi parere. „Daca dorim integrare, trebuie sa respectam normele“. „De asemenea, nu cred ca Dacia va avea prea mult de suferit“. In acest sens, Heimann da exemplu tarile din Occident, unde, desi piata este complet libera, Loganul tot a reusit sa-si faca loc. „In Vest, functioneaza foarte bine sistemul buy-back. Un cumparator vine cu masina veche si o preda dealerului ca avans pentru masina lui cea noua. Insa acesta din urma trebuie sa vinda masina veche cu mai mult pentru a face un profit. Dar, din cauza aparitiei Loganului, cercul nu se mai inchide, pentru ca masina second-hand nu se mai vinde“.

Vechituri mai multe

Numarul autoturismelor si vehiculelor usoare uzate s-a dublat anul trecut, in comparatie cu 2004. In 2004 s-au comercializat, din productia autohtona si din import, 145.000 de autovehicule noi, in timp ce masinile rulate s-au vindut in doar 23.700 de unitati. Desi se poate spune ca 2005 a fost un an bun pentru masinile noi, vinzarile acestora crescind cu 50% fata de 2004, trebuie remarcat faptul ca vinzarile de masini second-hand s-au dublat. De asemenea, pe piata autovehiculelor comerciale s-a produs un fenomen interesant. Dupa citiva ani de crestere puternica a vinzarilor de autovehicule comerciale noi, in 2005 s-au comercializat de doua ori mai multe masini de acest tip second-hand,iar vinzarile de masini noi au scazut.

Ce s-a intimplat in Europa de Est

Dupa ce euforia integrarii a trecut, statele din Europa Centrala si de Est care s-au alaturat Uniunii Europene au descoperit ca sunt invadate de masini la mina a doua. In unele tari, precum Polonia, s-a constatat chiar o scadere dramatica a vinzarilor de masini noi. Astfel, pe primele sase luni ale lui 2005, dintre tarile din Europa Centrala si de Est, doar in Cehia si Romania s-au inregistrat cresteri ale vinzarilor de masini noi. Insa daca in Romania cresterea a fost de peste 70 de procente, in Cehia, cresterea a fost de doar 3,91 de procente. Asta dupa ce aceasta tara a inregistrat cresteri importante multi ani. Pe de alta parte, in Ungaria piata a scazut cu 9,38%, in Slovenia cu 4,79%, iar in Slovacia cu 1,05%. Insa Polonia a cunoscut o scadere ingrijoratoare de peste 40 de procente a vinzarilor de masini noi. „Desi teoretic ce s-a intimplat in Polonia ar trebui sa ne ingrijoreze, eu nu cred ca o astfel de scadere este posibila si la noi“, crede Edwin Keleti.