Un studiu al companiei IBIS Capital Ltd arata ca, in anul 2013, existau, la nivel european, 3.000 de companii in domeniul e-learning. In Romania erau 76 de companii, comparativ cu 671 in Marea Britanie, 532 – Franta sau 303 in Polonia. In Franta, de exemplu, 1% din valoarea salariilor oricarei companii trebuie cheltuit pentru training si dezvoltare, altfel este perceput ca taxa pentru angajator. Aceeasi sursa releva faptul ca valoarea pietei de e-learning, la nivel global, este de peste 4.000 de miliarde de dolari, din care Europa reprezinta aproximativ 25%, pozitionandu-se astfel ca a doua mare piata dupa America de Nord.

In Europa, cheltuielile pentru educatia academica si invatare le depasesc de aproximativ 18 ori pe cele de formare corporativa. Exista, de asemenea, diferente majore intre regiunile europene. In tarile nordice, de exemplu, angajatii sunt de 4 ori mai dispusi sa fie instruiti de catre angajatori, comparativ cu cei din sudul Europei.

Potrivit studiului IBIS Capital Ltd, interesul companiilor europene pentru e-learning este in crestere, iar tarile care detin pozitia de lider sunt Marea Britanie si Spania.

Piata de formare corporate este printre cele mai ciclice in cadrul industriei de educatie. Incepand din 2010, cheltuielile angajatorilor totale de formare si suma cheltuita per angajat - datele principale utilizate pentru a masura acest sector - au fost in scadere.

Cat cheltuiesc corporatiile din Romania pe e-learning

In Romania, cheltuielile realizate de companii pentru trainingul angajatilor prin platforme de e-learning sunt estimate la aproximativ 1 milion de euro, anual. "Cred insa ca Romania va inregistra cresteri peste media europeana, pentru ca, cel putin pe sectorul de corporate training, suntem mult in urma altor state din jurul nostru. Ca director general al unei firme furnizor de solutii e-learning, as spune ca miza ar trebui sa fie solutiile personalizate, care sa raspunda nevoilor de pregatire, in raport cu obiectivele si cu traditia companiei", sustine Florin Gaba (foto), CEO Nosco Learning.

Potentialul de crestere al pietei de e-learning corporativ este semnificativ in Romania, avand in vedere ca cele mai multe companii nu detin tehnologia necesara, din diverse motive - fie au preferat variantele de training traditional, la sala, fie nu investesc in pregatirea angajatilor. Cele mai acoperite industrii, din punct de vedere al training-ului prin platforme de e-learning, sunt zona financiara si piata pharma.

Citeste si:

"Paradoxal, constrangerile bugetare generale vor constitui principalul motor al trecerii companiilor spre utilizarea platformelor de e-learning. Reducerea costurilor de deplasare si a celor de instruire pentru fiecare angajat reprezinta beneficiul cheie oferit de e-learning. In plus, mai exista un factor esential, care va sustine cresterea acestei piete si care abordeaza constrangerile de timp. Cu alte cuvinte, e-learning este nu numai o solutie atractiva in timpul unei perioade economice dificile, dar este, de asemenea, o solutie eficienta si rentabila pentru companiile cu larga raspandire georgrafica, atunci cand vor sa imbunatateasca/perfectioneze cunostintele si abilitatile angajatilor", explica fondatorul Nosco Learning.

Cat ar castiga o companie daca ar folosi e-learning

Spre exemplu, o companie cu 1.000 de angajati care ar alege sa acopere o parte din programul de training prin cursuri e-learning ar putea economisi aproape 100.000 de euro. Reducerile se refera exclusiv la costurile fixe legate de cazare, masa, calatorie etc.

Costuri organizare curs la sala:
• 5 zile de curs/an
• 40 euro/cursant (Cost mediu: cazare cursant, masa, onorariu trainer, logistica etc.)
• 40 euro x 5 zile x 1000 cursanti = 200.000 euro

Costuri organizare cursuri la sala + e-learning:
• 2,5 zile curs la sala/an
• 3 cursuri e-learning/an/grup de 1000 cursanti = aprox. 7000 euro
• administrare platforma e-learning (remunerare) = 10.000 euro/an
(40 euro/cursant X 2,5 zile curs x 1000 cursanti) + 17000 euro (realizare cursuri si administrare platforma) = 117.000 euro
Castig - 83.000 euro, fata de cursurile organizate exclusiv la sala
(Cea mai mare parte din costul de training il reprezinta costul pentru fiecare participant - cazare, masa etc, acestea depasind, de cele mai multe ori, costurile directe legate de remunerarea trainerilor, materialelor de curs etc).

Nosco Learning este o companie de training, fondata de Florin Gaba in 2013. Compania ofera servicii de e-learning pentru peste 100 de companii si 20.000 de angajati din Romania. Printre clienti se numara companiile din asigurari (Generali, Omniasig, City Insurance, Aegon), retail (Cora), vanzari, marketing, resurse umane.

Sursa foto: e-Book Reader/Shutterstock.com