Pentru majoritatea femeilor care au reusit sa ajunga pe pozitii de conducere, drumul parcurs a fost unul dificil. Unele dintre ele au trebuit sa adopte chiar anumite coduri masculine, iar altele au trebuit sa isi sacrifice viata personala. In timp ce barbatii care se afla pe pozitii de conducere reusesc sa imbine viata profesionala cu cea personala, acest automatism nu poate fi verificat si in cazul femeilor, care in general sunt celibatare si fara copii.

Totusi cele care reusesc sa impace viata profesionala cu cea familiala, sunt nevoite sa isi limiteze amibitiile, care in cea mai mare parte se traduc prin refuzarea unui post in strainatate, demisia dintr-o pozitie de conducere pentru a-si urma sotul expatriat sau in cele mai dese cazuri prelungirea concediului postnatal. Datele obtinute de cabinetul McKinsey arata ca dintr-un procent de 93% de femei, care in prezent si-au intrerupt activitatea profesionala, doar 74% isi doresc sa revina la locul de munca, in timp ce doar 40% si-au exprimat dorinta sa revina la un program full time.

De asemenea majoritatea femeilor sunt mai putin dispuse ca barbatii pentru a-si face recunoscute propriile performante ceea ce conduce cel mai des la dificultatea de a-si demonstra adevaratele talente si aptitudini pentru jobul respectiv, astfel incat oportunitatile de a depasi barierele si a ajunge la un job de top management devin tot mai complexe.

Citeste si:

Specialistii de la cabinetul McKinsey au subliniat de asemenea faptul ca femeile au tendinta de a nu urma de la inceput un parcurs profesional logic, privilegiand in mod succesiv fiecare job care este mai interesant. In schimb, barbatii desi accepta mult mai usor pozitii temporare, mai putin interesante, aceste alegeri au mai multa logica si sunt mai utile de-a lungul parcursului profesional. Totusi acest lucru nu inseamna ca femeile sunt mai putin ambitioase ca barbatii, ci in majoritatea cazurilor ele considera ca atunci cand realizeaza ceva foarte bine, la sfarsit acest lucru va fi vizibil.

La nivel international, companii ca Accenture, Barclays, GE, Goldman Sachs, JP Morgan sau Total si-au diversificat programele dedicate mai ales femeilor prin crearea de crese in interiorul companiei, de programe de „mentoring” si de formare, sau de consiliere pentru a avea un echilibru intre viata profesionala si personala.

Toate aceste masuri nu ar fi insa posibile fara sustinerea directiilor generale si a barbatilor din cadrul companiilor dar si fara identificarea clara a problemelor, stabilirea unor obiective precise cat si masurarea in mod constant a rezultatelor.