Conceptul de invatare experentiala a fost introdus pe piata locala de consultanta de Ascendis si presupune aplicarea unui sistem de invatare accelerata ce poate dura intre 3 si 4 zile maxim.

„Trainerul este cel mai important In acest proces de invatare. Acesta trebuie sa aiba un background foarte bun, intrucat focusul este pe experienta pe care o livreaza participantului. Poti sa il inveti management oferindu-i cateva principii sau guidline-uri, ori poti sa il pui intr-o situatie concreta de a conduce o companie, simuland un mediu de afaceri”, a declarat, pentru Wall Street, Marius Opris, responsabil de dezvoltarea diviziei de Experential Learning a Ascendis.

Costurile unui astfel de program depasesc uneori si 27.000, iar succesul provine din feedback-ul primit din partea participantilor. Acest tip de „joaca” antreneaza mintea si schimbarea de comportament, potrivit lui Opris.

Cu cat numarul cursantilor este mai ridicat cu atat sansele de reusita cresc. Fiecare participant este implicat si in acest fel, acestia isi impartasesc unul altuia din experienta acumulata. „Am avut multi CEO care dupa ce au vazut aplicatia au afirmat ca este un joc, dar practic era ceea ce se intampla in fiecare zi in actiunile pe care le intreprind”, sustine Marius Opris.

Companiile si managerii joaca un rol important in reusita unui astfel de program. Aproximativ 40% din programele de invatare experentiala sunt urmate de un follow-up. O data la trei luni se stabileste o zi in care sunt reluate notiunile acumulate in timpul cursului si se analizeaza daca acestea au fost sau nu aplicate.

„Sansele de reusita sunt reduse daca nu sunt dublate si de efortul companiei. Trainingul are un efect pe moment de o luna sau doua, dupa care nu mai se realizeaza modificari de comportament. Sunt companii, in general lideri de piata in domeniile lor, care fac acest demers. Practic, doar managerul vede zi de zi ce se intampla cu angajatii sai, daca exista sau nu o evolutie”, este de parere Opris.

Procesul de invatare, fie clasic fie experential, cuprinde patru etape, potrivit lui Andrei Gosu, director general al Ascendis Consulting. Primele doua etape se desfasoara atunci cand trainingul propriu-zis are loc. Cursantului ii place ce zice trainerul si intelege ceea ce i se spune. Urmatoarele doua etape apar post curs si tin de efortul cursantului si al companiei de a aplica notiunile invatate si de a vedea rezultatele obtinute. Atunci cand una din cele patru nu are loc, trainingul a esuat.

„Nu putem sa ne asumam lucruri ulterioare plecarii noastre din cadrul unei companii. Este foarte greu sa cautam instrumente de masura a eficacitatii programelor noastre. Vin la training, imi place, am emotia respectiva vreo cateva saptamani dupa care fac ce-am mai facut, daca organizatia imi permite acest tip de cultura.

Citeste si:

In orice companie exista presiunea pentru a obtine rezultate financiare (indiferent de domeniu), astfel incat unui angajat ii este mult mai usor sa revina la ceea ce a facut si inainte pentru ca este mai comod”, sustine Gosu.

Potrivit directorului general al Ascendis Consulting, experienta reprezinta cel mai mare atu pe care il avem ca oameni. Este elementul care cantareste cel mai mult intr-un CV, in functie de acest nivel de experienta sunt platit. Insa, experienta poate deveni si cea mai mare piatra de moara. Acest lucru se intampla cand te opreste din progres. Atunci cand un cursant considera ca este interesant si util ceea ce invata la un trainind dar totusi alege sa utilizeze in continuare ceea ce a facut si inainte din comoditate, atunci experienta se intoarce impotriva ta.

Piata de training actuala este intr-o continua efervescenta si se schimba foarte reprede. Desi companiile mari au ajuns sa investeasca masiv in angajati, nici 70% din cunostintele acumulate nu sunt puse in practica, astfel incat dau banii degeaba.

In materie de cerere de cursuri, in 2008, leadership-ul va fi printre cele mai solicitate. „Ma numar printre cei care considera ca pe piata romaneasca este o lipsa de leadership. Din pacate in Romania multi devin manageri intr-un timp scurt, insa foarte putini devin si lideri. Majoritatea managerilor din Romania iti spun ce se intampla daca nu faci ceva bine, foarte putini sunt cei care te atrag si iti spun ce se intampla daca faci ceva bine si depasesti un anumit target” este de parere Andrei Gosu.

Programele integrate si de vanzari vor fi, de asemenea, in trend anul acesta. Banking-ul si pharma vor atrage investitii masive si in 2008, urmate de constructii si retail, sustine directorul general al Ascendis.
In ceea ce priveste provocarile anului 2008, HR-ul va fi vedeta, sustine Gosu. "Exista o presiune mare in zona resurselor umane, economia creste iar somajul scade. Directorul de resurse umane devine tot mai important intr-o companie, astfel incat retentia si motivarea angajatilor devin cei mai importanti factori", a adaugat Gosu.

Ascendis Consulting estimeaza pentru 2008 o cifra de afaceri de 4 milioane de euro si o crestere de cel putin 30%. De asemenea, reteaua de birouri va fi dezvoltata masiv in provincie, mai ales in orasele mari, oferind astfel posibilitatea de a ataca piata de consultanta la nivel national. Cei mai importanti clienti vin din baking, finance si IT&C.

Ascendis Consulting utilizeaza doua modalitati de tarifare pentru serviciile oferite. Astfel, pentru serviciile de invatare experentiala costurile se calculeaza pentru fiecare particpant si variaza intre 350 si 700 de dolari, in timp ce petru serviciile de consulting costurile se calculeaza pe zi si sunt cuprinse intre 1.800 si 2.500 de euro.