Pentru companiile care ofera servicii specializate de training in Romania, evaluarea activitatii in anul 2008 nu se poate face fara a demarca perioada de dinaintea crizei financiare – care a inceput sa-si faca simtite efectele inca din luna octombrie – si cea din plin dezechilibru pe piata fiananciara.

Dinamica pietei de training este strans legata de dinamica sectoarelor de activitate vizate in cursurile promovate. In momentul in care marile companii multinationale sau cele cu capital integral romanesc sunt afectate de criza si decid sa-si reduca bugetele, devine clara posibilitatea de stagnare sau chiar scadere a cererilor pentru aceste tipuri de servicii.

„In 2007, grupul Ascendis a inregistrat o cifra de afaceri din training si consultanta de 3 milioane de euro, iar pe 2008 am estimat o cifra de afaceri de 4 milioane de euro”, a declarat, pentru Wall-Street, Marius Opris, partener Ascendis – unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata.

Trendul ascendent al cererilor provenite din domeniul financiar-bancar s-a mentinut si in 2008, la fel ca si in 2007. Alte domenii care au crescut, insa, si au fost prezente pe piata de training in mai mare masura decat anul trecut au fost cele din productie (manufacturing) si pharma.

„Anul 2008 a fost un an de crestere pentru piata de training in care am primit foarte multe cereri din aproape toate domeniile de activitate. In continuare, sectorul financiar-bancar si cel de IT&C au fost cele care au dominat pe piata. Anul 2008 a fost cel mai bun an pentru Ascendis. Nu am remarcat aparitia unor noi furnizori importanti, insa firmele existente au inceput sa isi consolideze pozitiile”, a mai spus Opris.

In schimb, pentru alti jucatori, cum ar fi compania Compass Training, cele mai multe cereri au vizat dezvoltarea competentelor manageriale, inclusiv managementul timpului si managementul proiectelor de vanzari, a declarat Stefania Luca - Sales & Business Developer.

Pentru specialistii de la Compass Training, anul 2008 a fost un an de extindere: mai multe solicitari ca in 2007, mult mai specializate si o mai acuta nevoie de rezultate. „Este un proces firesc care va contribui la "cernerea" segmentelor pietei de training, si firmele care vor putea demonstra rezultate in urma programelor livrate vor avea cel mai mult de castigat. Bineinteles, pentru a mari rezultatele este nevoie de un parteneriat cu clientul pentru a analiza nevoia de training si setul de actiuni de follow-up post training”, a adaugat Stefania Luca.

Chiar si pentru firmele mici de training cu o cifra de afaceri care nu depaseste 250.000 de euro, cum sunt cei de la MindExpress, anul 2008 a fost unul de expansiune si de crestere a cererilor. „In 2007 am avut o cifra de afaceri de 130.000 euro. Anul asta sunt in jur de 250.000, din care 50.000 sunt dintr-un proiect cu fondul Phare. Cresterea cifrei de afaceri este datorata solicitarilor de sesiuni de training. Profitul este zero pentru ca totul este reinvestit. Am reinvestit in training si in team-building”, a declarat Mircea Bazavan, actionar si trainer MindExpress.

Pentru firmele de talie medie si mica, bancile si companiile multinationale sunt cele care i-au mentinut pe linia de plutire sau care le-au adus profit.

“Este clar ca sectorul financiar s-a dezvoltat foarte puternic. In pharma si in telecomunicatii se baga bani in training dintotdeauna. Au programe de training de ani de zile pe care le continua. E o piata care creste si care s-a dezvoltat in 2008 cu un procent de aproximativ 30%”, a mai spus Bazavan.

Cu toate acestea, trainerul MindExpress considera ca ritmul de crestere al pietei nu este unul accelerat, in special din cauza reticentei angajatorului roman in rezultatele rapide si eficienta trainingurilor.

“Dar nu are un ritm atat de accelerat de crestere din cauza reticentei manifestate de angajatorul roman. Romanii fac daca este obligatoriu, imperios necesar, dar daca nu, sunt foarte greu de convins. In spatele esalonului multinationalelor se gaseste compania romaneasca care acum e in plina dezvoltare si care are peste 500 de angajati. Are cateva zeci de milioane cifra de afaceri si un departament de HR. Acest esalon, chiar daca vine in spatele multinationalelor, chiar daca are o cifra de afaceri de 40, 50 milioane de euro, va opta pentru deschiderea unui sediu nou, pentru investitie in tehnologie inainte sa se gandeasca la training”, a declarat Bazavan.

Citeste si:

O firma mica castiga de pe urma unui numar mic de proiecte cu multinationale si compenseaza restul prin preluarea unor proiecte pentru firme de talie si buget mic. Conform lui X, harta pietei de training este impartita in 10%, reprezentand patru-cinci grupuri puternice care preiau o mare parte a solicitarilor de cursuri, 40% de companii medii, care isi insusesc aproximativ o cincime din totalul proiectelor, si de 50% din freelanceri, care lucreaza pe domenii si proiecte specializate. Aceasta distributie este predominanta in Bucuresti intrucat piata in provincie, desi in expansiune, este slab dezvoltata. „Este o piata care se dezvolta in principal pentru ca cei din Bucuresti isi deschid filiale in tara. Dar piata de provincie este cu cinci ani in urma celei din Capitala”, a spus Bazavan.

Cum a afectat criza financiara piata de training?

Cele mai vizibile efecte ale crizei financiare pot fi contabilizate in numarul de companii care sunt in pragul falimentului – cum are fi, de exemplu, cele de leasing de credite – si in numarul de angajati disponibilizati sau trimisi in somaj tehnic. Efectele mai putin vizibile, dar cu efect pe termen lung lovesc si piata de training. Chiar si companiile mari si solide financiar au simtit schimbari pe piata.

„In al patrulrea trimestru din 2008 au aparut primele programe de training ce au fost amanate sau anulate ca urmare a turbulentelor de pe piata. Cu toate acestea, acest semestru a fost cel mai bun din istoria Ascendis si am reusit sa compensam anularea programelor unor companii cu alte programe. La momentul acesta multe companii sunt in expectativa in ceea ce priveste programele de training. Ca si trend am observat ca s-au taiat mai mult bugetele de marketing decat cele de training. Acestea din urma raman considerate strategice pentru dezvoltarea companiilor”, a declarat Opris, partener Ascendis.

Specialistii de la Compass Training declara ca nu au inregistrat o scadere semnificatica a cererilor si cred ca fluctuatia cererilor de serviciu va depinde de dorinta clientilor de a pastra competente in firma si de cat de strategic este perceputa functia de HR intr-o organizatie.

Cu toate aceste blocaje exista sanse ca piata de training sa se replieze si sa revina pe trendul ascendent. Una din solutii este oferita chiar de catre clienti – o crestere a cererilor pentru programe care sa ii ajute sa depaseasca situatiile de criza.

„Tot mai multe companii s-au decis sa treaca o mare parte a managerilor si angajatilor prin cursuri de finante pentru nonfinantisti, astfel incat fiecare om sa inteleaga care sunt sursele de valoare ale companiei, dar si cele de piedere”, a declarat specialistul de la Ascendis. Compania a inregistrat deja o crestere a cererilor pentru trainingul in perioade dificile din punct de vedere financiar. „In cazul nostru a crescut numarul de astfel de cereri si cele mai multe vin din sfera marilor furnizori de servicii din industrii precum energie, financiar-bancar, telecom.”

Compass Training a primit cateva cereri, insa nu au constatat un trend, concluzionand ca pentru companiile in impas serviciile de consulting aduc beneficii mai mari de ambele parti.

Chiar si companiile mici au avut astfel de cereri “Cred ca un curs pentru managerii care vor sa stie cum sa abordeze angajatii in perioada de criza este o ideea de afaceri in acest moment. Pentru cei care au programe de outplacement, este o oportunitate. Mie mi-au cerut un client din domeniul curieratului «Da un program pentru criza nu aveti ?", a declarat specialistul MindExpress.

Pentru anul 2008 companiile de training nu au in plan sa concretizeze cererea clientilor pentru programme de gestionare a crizei in cursuri practice. Una din variantele de succes aplicate in 2008, indiferent de targetul cursului este metoda experientiala, aceasta reprezentand principalul trend pentru anul viitor. Ascendis deja implementeaza aceasta tenica de a preda cat mai putin teorie si de a aplica tepria prin schimburi de rol, studii de caz si jocuri. “Ca si trend al pietei am remarcat cresterea trainingurilor experientiale, bazate pe simulari sau studii de caz complexe. In acest domeniu cresterea noastra a fost de peste 50%, tendinta care se va mentine si pentru 2009”, a mentionat Opris.
Multe alte companii, printre care si MindExpress, urmeaza acelasi trend.

„ In momentul cand ajunge in sala trainerul trebuie sa vorbeasca 25% teorie si 75% sa faca participantul. Cand ne-am lansat proportia era de 70% informatii teoretice si 30% contributia participantului. In momentul acesta este cam 50-60% la participant si 40% la trainer. Asa invata omul. Nu invata daca te duci acolo sa-i povestesti tu”, a concluzionat trainerul MindExpress.