"Se vorbeste despre un proces in curs despre numirea de management privat la companiile detinute de stat. Dupa experienta noastra, avem indoieli serioase ca procesul se va incheia. Pana acum s-a intamplat la nivelul Ministerului Transporturilor, pentru Tarom si alte doua companii, dintr-un total de 11. La alte noua, procesul a fost oprit. Exista o lege care obliga alegerea de management privat la companiile de stat, care da pasi detaliati despre cum trebuie sa se intample. Este o lege, iar de obicei legile trebuie sa fie implementate. In acest caz insa, legea a fost vazuta ca un experiment si pana acum a fost mai degraba optionala pentru partile implicate", a declarat Adrian Cighi, vicepresedinte Franklin Templeton Investments, la o conferinta organizata de Consiliul Investitorilor Straini, citat de Mediafax.

El spune ca nu stie daca a fost o coincidenta alegerea Tarom ca prima companie cu management privat, avand in vederea situatia dificila in care se gaseste compania.

"Este probabil una dintre cele mai grele in care trebuie sa fie implementat acest proces. Nu stiu daca este o coincidenta sau nu, daca exista vreo intentie prin care sa arati ca asta s-ar putea sa nu functioneze, pentru ca Tarom este o sarcina dificila. Este o intrebare, la care vom avea raspuns in cativa ani", a spus Cighi.

Dan Pascariu, numit recent presedinte al Consiliului de Administratie la Tarom, a aratat ca procesul de numire de manageri privati este facut la presiunea institutiilor financiare internationale, pentru ca la nivel intern nu se doreste implementarea unui astfel de mecanism.

"Sunt oameni care pierd putere (daca se numeste management privat, n.r.). Acest proces se face impotriva vointei anumitor persoane. Este evident ca acest experiment cu Tarom s-a facut la presiunea institutiilor financiare internationale. Orice masura de restructurare in Romania s-a facut doar la presiune externa-NATO, UE, FMI, Banca Mondiala. Noi nu suntem in stare sa luam singuri astfel de masuri", a adaugat Pascariu.

Prima companie din subordinea Ministerului Transporturilor care a anuntat noul management este Tarom. Heinrich Vystoupil, fost sef al reprezentantei in Romania si Moldova a Austrian Airlines, a fost numit director general, iar Dan Pascariu, presedintele UniCredit Tiriac Bank, a preluat pozitia de presedinte al Consilului de Administratie al companiei de transport aerian.

Citeste si:

Administratia Porturilor Maritime si Administratia Canalelor Navigabile au incheiat, la randul lor, procedurile de selectie a membrilor Consiliului de Administratie, printre acestia numarandu-se bancheri, consultanti financiari, profesori, antreprenori sau avocati.

Cele doua companii nu au numit doecamdata directorii generali, propunerile consultantilor fiind Lucian Balut (profesor universitar si presedintele organizatiei municipale PSD Constanta) pentru Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime", respectiv Daniel Georgescu (actualul director general), in cazul Companiei Nationale "Administratia Canalelor Navigabile".

Potrivit MTI, Cighi este membru CA la Administratia Porturilor Maritime, din partea actionarului minoritar Fondul Proprietatea.
Autoritatile s-au angajat fata de FMI sa instituie pana la finele anului management privat la mai multe companii de stat.

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a mandatat, la finalul lunii iulie, asocierea PwC-D&B David si Baias-George Butunoiu sa recruteze managementul superior, respectiv directorii generali si membrii CA, pentru companiile aflate sub autoritatea institutiei cu o cifra de afaceri mai mare de 7,3 milioane euro.

Recrutarea managementului superior vizeaza companiile CFR SA (CFR Infrastructura), CFR Calatori, Tarom, CNADNR, Metrorex, Aeroporturi Bucuresti, Administratia Porturilor Maritime Constanta, Administratia Canalelor Navigabile, Aeroportul International Timisoara "Traian Vuia", Telecomunicatii CFR si Electrificare CFR.