Avea 24 de ani, tocmai terminase facultatea de stomatologie si se decisese sa faca primii pasi in antreprenoriat. De fapt, decizia fusese luata inca din anul V, in favoarea design-ului de pantofi. Au urmat discutii numeroase cu ateliere din Bucuresti, insa produsele obtinute nu se ridicau la nivelul asteptarilor sale. Lucurile se miscau foarte greu pana in 2006-2007 cand a reusit sa gaseasca ce isi dorea. A inceput sa colaboreze cu un atelier si a dat startul participarii la targurile de produse hand-made, ceea ce i-a atras si primele cliente.

“Mi-am dorit foarte mult sa am afacerea mea, insa am mers foarte mult pe intuitie, decat pe ceva concret. Toata lumea imi spunea ca sunt nebuna. Inclusiv cu mama mea am avut niste discutii pe acest subiect. Acum toata lumea este foarte mandra, mama imi cauta si ea modele de pantofi. Am avut foarte multa rabdare si perseverenta, insa am avut si o doza de noroc”, povesteste Coca Zaboloteanu.

S-a lovit la inceput si de neseriozitate atelierelor de incaltaminte, de greutati de ordin financiar sau de lipsa unei baze solide de clienti. Ce a determinat-o insa sa continue a fost faptul ca privea “partea plina a paharului” si a perseverat. “Nu stau sa ma gandesc la probleme, imi place foarte mult ce fac. Noi pe criza ne-am dezvoltat, problemele cele mai mari le-am avut cu muncitorii, cu gasirea fortei de munca calificate. In domeniul asta muncitorii buni sunt foarte rari. E mediu toxic, un muncitor invata in minim 5 ani aceasta meserie, nu mai sunt scoli de meserii si nu poti sa il specializezi la locul de munca si apoi sa plece”, spune creatoarea de pantofi.

Petrece in atelierul sau din zona Eroilor din Capitala chiar si 12 ore pe zi, uneori dedica si weekendu-rile, iar vacantele din ultimii ani le poate numara pe degetele unei singure maini. Isi aminte razand de prima pereche de pantofi creata – din lac rosu – “un dezastru”, pe care i-a si aruncat, desi acum regreta. Nu puteau fi vanduti, soseste repede si explicatia. In schimb, in topul celor mai vandute produse se afla un model de pantofi cu toc jos, cu siret. “Vreau ca pantofii mei sa incalte cat mai multe femei. Noi mergem pe modele clasice, insa cu amprenta personala. Eu incerc sa educ clientele pentru a-si alege un produs care sa le avantajeze. Clientele mele sunt foarte atente la detalii, sunt cochete, aranjate, sunt preocupate de felul in care arata. Nu stiu daca as fi avut acelasi succes daca as fi deschis acest business in afara tarii. Romancele sunt atente la cum arata. In alte tari am vazut femei neingrijite, care aduc mai mult a barbate”, considera Coca Zaboloteanu.

Citeste si:

Pretul unei perechi de incaltaminte variaza intre 300 si 400 de lei, insa in atelierul de 100 mp au loc si evenimente de reduceri astfel incat produsele sa fie accesibile cator mai multor femei. “Eu vreau sa imi vad pantofii purtati pe strada. Imi dau seama ca sunt femei care nu isi permit o pereche de pantofi nici la 300 de lei. Insa strang banii si pana la urma isi cumpara ceva de calitate. La fel faceam si eu in timpul facultatii”, afirma Zaboloteanu.

Afacerea, in care a investit cateva mii de euro in primii ani, a devenit cunoscuta prin recomandarile venite din partea clientilor, prin reteaua de socializare Facebook sau prin aparitiile in reviste si la targurile de profil. “Acum nu as mai putea incepe un business similar, atunci era loc pe piata, acum e mai greu. E un domeniu foarte competitiv. Cand am inceput eu erau in piata Mihai Albu, Mihaela Glavan si se termina lista de creatori de pantofi. Sunt o persoana serioasa, vreau sa simta clienta care pleaca de la mine ca a primit ceva special, vreau sa am un raport corect calitate pret, nu vreau sa am preturi mari sa vand doar astazi, eu ma gandesc la modul in care pot sa imi fidelizez clientela. Chiar daca esti cunoscut, nu poti sa fii neserios cu cineva, dupa trei luni iti pierzi clientii”, declara Coca Zaboloteanu.

Se uita cu incredere la urmatorii cinci ani, timp in care isi propune sa fie din ce in ce mai prezenta in piata prin creatiile sale, sa majoreze productia, sa investeasca mai mult in promovare si magazinul online. “Vreau sa cumpar cateva utilaje noi si sa crestem productia. Vreau sa aloc si mai mult timp pentru magazinul online, pe care l-am deschis anul trecut. Avem cliente care comanda din strainatate si noi livram. Nu e usor pentru un brand romanesc sa razbata, trebuie sa ai o rabdare de fier. Eu o am. M-am gandit ca imi place atat de mult ceea ce fac, incat nu vreau sa renunt”, mai spune Coca Zaboloteanu.