Cresterea este determinata in principal de expansiunea retelelor de supermarketuri, hipermarketuri si magazine cash&carry deja existente pe piata romaneasca (Carrefour, Metro, Selgros, Cora, Kaufland, Plus Discount, Penny Market, MiniMax Discount), de intrarea unora noi, precum Auchan sau Spar, dar si de strategiile de consolidare si extindere ale principalilor retaileri de electronice, IT&C si electrocasnice (Altex, Flamingo International si Domo).

Un factor important pe care se bazeaza expansiunea retelelor de magazine este creditul de consum. In Romania, penetrarea creditului de consum este inca scazuta, reprezentand 8%, in comparatie cu Bulgaria, 14% si Germania, peste 50%.

Un studiu recent facut de compania de cercetare de piata GfK Romania arata ca, 27% din vanzarile din Romania realizate in 2005, au fost facute prin lanturile de retail, in timp ce in 2001 doar 6% din vanzari s-au realizat prin astfel de retele de magazine. Procentul vanzarilor prin retelele de magazine este inca mic, piata fiind dominata de afacerile de familie, chioscuri, piete si tonete.

Conform aceluiasi studiu, vanzarile realizate prin lanturile de magazine ar putea depasi 50% din totalul vanzarilor din Romania in 2010. In Polonia, unde ascensiunea hiper si supermarketurilor a inceput mai devreme, 45% din vanzari se realizau prin astfel de retele de magazine inca din 2002.

Altex mizeaza pe reduceri si extindere

Grupul Altex, lider al pietei de distributie de electrocasnice, electronice si produse IT&C din Romania, a anunta recent ieftinirea produselor de top cu pana la 30%, ca etapa a strategiei de aliniere la preturile practicate la aceste produse pe pietele din Uniunea Europeana.

Altex a la inceputul acestei luni 1,3 milioane euro in cel de-al 13-lea magazin Media Galaxy amplasat in Constanta. Presedintele grupului Altex, Dan Ostahie afirma ca piata electronicelor este in scadere, iar piata de IT&C din Romania a cunoscut o perioada de stagnare. El apreciaza ca cifra de afaceri pentru anul 2006 se va ridica la nivelul celei din 2005, adica la aproximativ 275 de milioane de euro. In schimb, pentru anul viitor, Dan Ostahie afirma ca evolutia pietei va depinde de legislatia vamala si regimul marfurilor importate mai ales din China.

Carrefour Romania tinteste un miliard de euro cifra de afaceri in 2010

Carrefour a investit de curand 20 de milioane de euro pentru deshiderea unei noi unitati de vanzare. Noua investitie ridica volumul total al investitiilor in Romania la 220 milioane euro incepand cu anul 2000 cand retailerul francez si-a facut intrarea pe piata autohtona.

Cei aproape 650 de angajati ai filialei constantene au ridicat la 3.900 cifra salariatilor grupului, fiind vorba si despre cel de-al cincilea hypermarket cu personal integral romanesc, provenit in intregime din promovari interne.

Jacob Caller Celestino, directorul general al Carrefour Romania, a precizat ca cifra de afaceri previzionata pentru finele anului in cursa este de circa 600 de milioane de euro, iar tinta pentru anul 2010 este de un miliard de euro.

Pentru a atinge aceasta valoare, Carrefour a decis sa construiasca in 2007 inca doua hypermarketuri la Iasi si unul la Cluj. Celestino estimeaza ca Romania se afla intre primele cinci tari in care compania este prezenta, ca agresivitate de dezvoltare, iar pentru anul viitor crede ca va exista o crestere a cifrei de afaceri pe total grup de 10-15%.

Kaufland, vanzari de 500 milioane euro in urmatorii cinci ani

Kaufland Romania doreste ca in urmatorii cinci ani sa devina lider pe piata hipermarketurilor, cu o cota situata intre 15% si 20% si estimeaza ca va avea vanzari de jumatate de miliard de euro, a declarat de curand directorul filialei romanesti a companiei germane, Gunter Grieb.

"Speram ca in urmatorii cinci ani sa deschidem 50 de magazine si sa avem vanzari de 500 de milioane de euro", a declarat Grieb. El a afirmat ca principalele obstacole pe care le-a intalnit in Romania au fost reglementarile excesive si schimbarea frecventa a legislatiei.

Kaufland a intrat pe piata din Romania in anul 2005 si pana in prezent a deschis 12 magazine si un centru logistic in Ploiesti, cu un numar total de 3.000 de angajati.

Concernul Kaufland are peste 730 de magazine in Germania, Cehia, Slovacia, Polonia, Croatia si Romania. in luna martie a acestui an, Kaufland a deschis si primul sau magazin in Bulgaria.

Bucurestiul, cea mai mare piata de retail din Romania

Un procent de 30- 35 % din vanzarile cu amanuntul din Romania se vor realiza prin marile lanturi de magazine, in 3-5 ani, potrivit Romanian Business Digest.

In 2005 volumul total al pietei de ratail a fost estimat ca va creste cu 5-7 procente.

Bucurestiul este cea mai mare piata de retail din Romania unde se efectueaza circa 45 % din valoarea totala a tranzactiilor. Expansiunea rapida a vanzarilor in acest domeniu se bazeaza pe mai multi factori: cresterea capacitatii de cumparare a populatiei si accestul mai facil la credite bancare.

In 2005 circa 50 % din vanzarile la nivel national au fost realizate prin micile magazine (in scadere fata de 2000, cand procentul reprezenta 55 % din total), 16 %- au reprezentat vanzari in supermarket-uri (in crestere fata de 2000, cand reprezentau patru % din total), 7 % din vanzari erau facute prin magazinele cash&carry, iar cinci %- reprezentau vanzari in piete deschise (in scadere fata de 2000 cand se inregistra un procent de 12 % din total).

Un procent de patru la suta din vanzarile au amanuntul au fost realizate, in 2005, in hypermarket-uri (in 2000 era inexistent), iar doi % din vanzari erau facute prin magazinele tip discount.

In 2005 au fost investiti in sectorul de retail circa 1,25 miliarde euro. Pe langa grupurile Metro (23 magazine deschise), Billa (20 magazine), Cora (doua magazine), Rewe (Selgros- 10 magazine), XXL (5 magazine), Penny Market (16 magazine), Profi (24 magazine), Carrefour, La Fourmi (11 magazine), Artima (16 magazine) si Kaufland (9 magazine), si alti giganti, precum Tesco sau Wall-Mart si-au aratat interesul de a investi pe piata romanesca.