Mircea Banias, directorul general al CNAPMC, a anuntat ca traficul total in porturile romanesti a scazut cu 7 la suta fata de anul trecut, dar portul Constanta se mentine lider in domeniul transportului containerizat pe Marea Neagra si isi consolideaza pozitia ca port de tranzit. Scaderea generala a traficului este pusa de oficialii CNAPMC pe seama diminuarii traficului fluvial si maritim.

Principala marfa transportata prin portul Constanta si pe Canalul Dunare - Marea Neagra, minereul de fier, a cunoscut o scadere de 32 la suta fata de 2005. Tranzitul de marfa prin porturile Constanta, Midia si Mangalia a crescut cu 44 la suta fata de 2005, numai in domeniul transportului containerizat cresterea fiind de 30 la suta. Balanta arata ca exporturile de marfa din Romania au scazut cu 15,1 la suta fata de anul precedent, in timp ce importurile au scazut doar cu 10,5 la suta, fata de aceeasi perioada de raportare.

Vestile bune vin din domeniul transportului de pasageri, unde s-a inregistrat o crestere de 32 la suta fata de 2005. in cursul acestui an au fost inregistrati 23.963 de pasageri, in cursul celor 74 de escale ale navelor cu specific, 59% dintre acestea fiind maritime si 41 la suta fluviale.

Citeste si:

Directorul CNAPMC a mai spus, potrivit NewsIn, ca la crestere a contribuit si darea in folosinta a noului terminal de pasageri, care va fi dotat, in 2007, cu scanere, astfel incat controalele sa fie scurtate, pentru a nu se crea disconfort calatorilor.

Mircea Banias spune ca, desi exista bune relatii de colaborare cu porturile Istanbul si Odessa, instituirea unor linii de feribot catre aceste destinatii ramane apanajul agentilor economici interesati. in acest sens, compania CFR Marfa, care detine doua nave, nu ar manifesta interes din cauza ca feriborturile sale sunt mari consumatoare de resurse si liniile sunt neprofitabile in aceste conditii. Banias afirma ca este pregatit sa ofere facilitati, care sa sprijine transportul pe linii de feribot, mai ales catre Istanbul.

Directorul CNAPMC a mai declarat, marti, ca nu stie cate dintre facilitatile actuale vor mai ramane in vigoare si dupa 1 ianuarie 2007. "Faptul ca portul Constanta are facilitati este putin neobisnuit pentru Uniunea Europeana" - a precizat Mircea Banias. El spune ca exista o comisie la Ministerul Transporturilor care analizeaza facilitatile acordate la aceasta ora de CNAPMC, precum si restrictiile impuse de catre UE. "Eu sunt sustinatoruil facilitatilor. A impune niste taxe acum, inseamna indepartarea operatorilor" - a adaugat Mircea Banias. Directorul CNAPMC a precizat ca el va propune ca masurile favorabile companiilor specializate in transportul de marfuri sa fie mentineute, pe principiul: "Ceea ce legea (normele UE - n.red) nu interzice, este permis".