Un articol al proiectului de act normativ prevede ca, incepand cu 1 ianuarie 2007, bazele de date si bunurile necesare in vederea administrarii registrelor comertului de catre ONRC, respectiv oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, raman in folosinta Registrului Comertului si a oficiilor registrului comertului. Acestea se preiau pe baza de protocol de predare-primire incheiat intre reprezentantii Ministerului Justitiei, respectiv ai tribunalelor, si cei ai Camerei de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR), respectiv ai camerelor judetene.

ONRC precizeaza ca este institutie publica organizata in subordinea Ministerului Justitiei, patrimoniul si veniturile acesteia avand natura fondurilor publice. In toate tarile europene, serviciul public de tinere a registrului comertului este prestat de o institutie publica, aflata in majoritatea cazurilor in subordinea Ministerului Justitiei sau a unui alt minister. Numai in Italia si Olanda registrul comertului este tinut de Camerele de Comert, dar acestea sunt tot institutii publice. Camerele de Comert si Industrie din Romania sunt organizatii private, autonome si independente, avand drept scop promovarea intereselor membrilor.

Din momentul infiintarii ca institutie publica in subordinea Ministerului Justitiei, ca urmare a imbunatatirii organizarii si a utilizarii eficiente a fondurilor publice, ONRC a inregistrat progrese deosebite din punct de vedere functional si al serviciilor prestate, se spune in comunicat.

De asemenea, Ministerul Justitiei este integratorul capitolului 5 de negocieri - Dreptul societatilor comerciale, majoritatea prevederilor celor sase directive fiind puse in practica prin Registrul Comertului, iar Ministerul Justitiei isi asuma raspunderea pentru aplicarea conforma a acquis-ului comunitar.

Camerele de Comert si Industrie, sunt organizate ca 42 de entitati private si independente, neavand capacitatea administrativa unitara, financiara si fiscala pentru a respecta si implementa legislatia armonizata, sustine ONRC. "Proiectul de lege a Camerelor de Comert si Industrie din Romania prevede desfiintarea unei institutii publice - ONRC si insusirea bunurilor si a veniturilor acesteia, de catre o organizatie privata. In sustinerea acestui proiect de lege nu se aduce nici o argumentatie de natura tehnica sau economica", avertizeaza ONRC.

Citeste si:

In opinia sa, efectele adoptarii acestui proiect de lege vor fi anularea progreselor inregistrate de ONRC in cei patru ani de functionare in subordinea Ministerului Justitiei, dezorganizarea institutiei si regresul semnificativ al prestarii serviciului public de tinere a registrului comertului, inlocuirea unui monopol de stat, normal pentru acest serviciu, cu un monopol privat.

Registrul Comertului este un serviciu public de interes pentru toti comerciantii, peste 98 la suta fiind intreprinderi mici si mijlocii, asociatii familiale si persoane fizice. Camerele de Comert si Industrie reprezinta numai interesele membrilor, care insumeaza circa doi la suta din totalul comerciantilor. In afara Camerelor de Comert, reprezentarea mediului de afaceri o fac si patronatele, dar si alte asociatii.

Potrivit ONRC, proiectul de lege incalca prevederile Constitutiei Romaniei si a legislatiei privind atribuirea bunurilor si serviciilor publice, deoarece se prevede atribuirea directa a serviciilor si bunurilor publice ale ONRC din patrimoniul statului in administrare privata.

Totodata, sustine ONRC, se incalca angajamentele asumate fata de UE in ceea ce priveste atribuirea directa a bunurilor, serviciilor si lucrarilor. In raportul de tara din noiembrie 2005 se mentioneaza ca motiv de serioasa ingrijorare faptul ca "Un numar de cazuri din trecut au aratat folosirea gresita a formelor de parteneriat public-privat si nesocotirea regulilor de achizitie publica. Aceasta trebuie sa inceteze".