Astfel, cheltuielile guvernamentale din Romania au avansat cu 26% in decembrie 2012, comparativ cu media primelor 11 luni ale anului, in timp ce pentru cele 16 tari analizate media se situeaza la 76%, arata studiul "Fac guvernele cumparaturi de Craciun?" realizat de Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare (BERD). O majorare mai redusa a cheltuielilor in ultima luna a anului pare a fi asociata unei eficiente guvernamentale sporite, noteaza institutia financiara, scrie Mediafax.

"Consumatorii nu sunt singurii care fac «cumparaturi» de sfarsit de an. Majoritatea tarilor BERD prezinta cresteri puternice ale cheltuielilor guvernamentale in decembrie. In medie, guvernele din tarile BERD pentru care sunt disponibile date cheltuie cu 76% mai mult in decembrie decat media lunara a perioadei ianuarie-noiembrie", noteaza institutia financiara. Romania se situeaza pe locul al 15-lea din cele 16 tari analizate. Astfel, Tunisia inregistreaza cea mai mare crestere a cheltuielilor in ultima luna a anului, de 261%, urmata de Rusia - 135%, Mongolia - 121%, Egipt - 106%, Bulgaria - 88%, Ucraina - 75%, Iordania - 73%, Kazahstan - 70%, Belarus - 59%, Letonia - 54%, Estonia - 48%, Maroc - 35%, Serbia - 35%, Ungaria - 29% si Romania - 26%. In Polonia, pe ultima pozitie, cheltuielile guvernamentale au scazut cu 8%.

Finlanda, tara in care BERD nu deruleaza proiecte, a consemnat o variatie de numai 1%. BERD opereaza in 34 de tari din Europa Centrala si de Est, Asia Centrala, precum si Sudul si Estul Mediteranei. Plata de bonusuri, deseori echivalentul unui salariu lunar, nu explica decat o parte a majorarii. Potrivit estimarilor FMI, salariile au in medie o pondere de mai putin de 15% in totalul cheltuielilor guvernamentale. Bonusurile ar justifica, astfel, 20-40% din cresterea din decembrie.

Evolutia din ultima luna a anului poate avea legatura si cu incertitudinea privind colectarea taxelor pe parcursul anului fiscal. Autoritatile nu pot sti cu certitudine ce venituri vor strange pana la finalul calendarului fiscal, astfel ca pot incepe anul cu o stategie mai conservatoare de cheltuieli pentru a nu risca sa ramana fara fonduri pe parcurs. Pe masura ce se apropie sfarsitul anului, guvernele au o imagine mai clara a veniturilor si sumelor pe care le pot cheltui.

Citeste si:

Functionarii sunt in unele cazuri motivati sa cheltuiasca in decembrie cat mai mult posibil, pentru a nu fi sanctionati cu reduceri bugetare in urmatorul an. Cheltuirea unor sume mari de bani in decembrie nu este probabil un mod eficient de utilizare a fondurilor guvernamentale, potrivit BERD.

"Proiectele grabite in decembrie ar putea conduce la o alocare mai putin eficienta a fondurilor decat in cazul cheltuielilor mai bine calculate de pe parcursul anului", noteaza BERD. Eficienta guvernamentala pare sa fie corelata invers cu amploarea majorarii cheltuielilor din decembrie, arata studiul bancii. Tarile evaluate ca avand o eficienta guvernamentala mai redusa, confom indicatorilor Bancii Mondiale, tind sa inregistreze cresteri mai mari la sfarsitul anului. Aceasta situatie ar putea fi datorata atat calitatii planificarii bugetului si prognozelor, cat si transparentei si caracterului cheltuielilor. "Astfel, se pare ca, la fel ca majoritatea cumparatorilor, cele mai multe guverne din regiunea in care este activa BERD fac cumparaturi de Caciun - mai ales in tarile cu eficienta guvernamentala mai redusa", se arata in studiu.

De asemenea la fel ca in cazul consumatorilor, o parte a cheltuielilor suplimentare din decembrie sunt inutile. Cand banii cheltuiti sunt cei ai contribuabililor si nu venituri personale, astfel de pierderi sunt mai greu de justificat, noteaza BERD.