"Un clasament realizat de World Economic Forum arata ca aspectele la care avem probleme sunt legate de increderea populatiei in politicieni, favoritismul in deciziile guvernamentale s.a.m.d. De asemenea, din 148 de tari Romania este pe pozitia 146 atunci cand vorbim de efectul taxarii asupra motivatiei de a munci iar atunci cand discutam de motivatia de a investi pozitionarea noastra este iarasi foarte slaba, pe 136. Astfel, in sistemul nostru fiscal motivatia de a muncii si de a investi este extrem de slaba.", a declarat Ionut Dumitru (foto).

Declaratiile au fost facute la Conferinta Fiscal 2014, editia a doua, organizata de wall-street.ro, in parteneriat cu Niculeasa Law Office si KPMG.

In acelasi timp, cand vine vorba de plata a taxelor, Romania se pozitioneaza, de asemenea, mai putin bine, insa nu doar din perspectiva cuantumului, ci si a birocratiei aferente platii taxelor.

In Romania o companie trebuie in medie sa faca un numar de 39 de plati de taxe pe an, in comparatie cu o medie OECD de 12 plati si o medie de 26 in tarile Europei si a Asiei Centrale. "Toate tarile din jurul nostru au mult mai putine plati, pe care companiile trebuie sa le faca. In Bulgaria, de exemplu, sunt necesare doar 13 plati pe an si numai 12 in Ungaria. In ceea ce priveste cuantumul, raportat la profiturile comerciale pe care le fac companiile, si acesta se afla peste media tarilor europene - 42,9% din profitul comercial reprezinta taxe pe care le platesc companiile. Asadar, nu este o pozitionare foarte buna din punct de vedere al birocratiei aferente si al nivelului taxelor ce trebui achitate.", mai spune Ionut Dumitru.

Citeste si:

El a adugat ca din cele 39 de plati, aproximativ 12 plati lunare sunt la contributiile la asigurarile sociale, precum si la TVA, in comparatie cu statele din jur unde se achita o singura taxa. "Daca Romania ar simplifica sistemul de taxe, ca numarul sa fie la nivelul Bulgariei - nu sa reducem din ele, dar sa simplificam sistemul - am urca 10 pozitii in clasamentul competitivitatii globale."

In acelasi timp, "reducerea potentiala a impozitului pe venit pare a fi o fundatura din punctul meu de vedere, pentru ca sunt zone mult mai sensibile. TVA de exemplu, unde avem a treia cea mai mare cota din Europa si evident ca trebuie gasite solutii sa reducem aceasta cota. De asemenea, daca ne uitam la venitul persoanelor, in ceea ce priveste impozitul de 16% sunt doar doua tari cu un impozit mai mic, asadar suntem mult sub media tarilor europene. Are rost sa discutam de reducerea acestuia? Aceeasi situatie avem si in ceea e priveste impozitul pe profit de 16%. Are insa sens sa ne concentram asupa cotelor contributiilor sociale, unde avem a opta cea mai mare cota de impozitare legala la nivel european.", sustine economistul.

In opinia sa, trebuie gasite solutii de reducere a acestor cote de impozitare pentru asigurarile sociale, dar nu se poate realiza acest lucru cat timp toate sistemele (de pensii, de sanatate etc.) au mari dificultati financiare.