UE acorda asistenta financiara si tehnica tarilor balcanice care au devenit membre anul trecut, precum si celor candidate - Romania si Bulgaria - dar acestea trebuie sa se ajute si singure. "Provocarile sunt uriase. Trebuie sa exploatam momentul si sa nu pierdem uriasa oportunitate", a mai spus Almunia, citat de Reuters. Pentru tarile din Europa de Sud-Est, a caror perspectiva de integrare este inca indepartata, BERD estimeaza pentru acest an o crestere economica de 4,9%, fata de 6,4% in 2004, se arata in raportul Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) pe 2004.
Potrivit estimarilor BERD, economia Romaniei va avea in 2005 un ritm de crestere de 5,5% fata de 8,3% in 2004.
Statele est-europene care au intrat in Uniunea Europeana anul trecut vor continua sa beneficieze de influxurile de capital legate de aderare si vor realiza o crestere economica de 4,7%, fata de 4,9% in urma cu un an. In acelasi raport se arata ca principala amenintare pentru economiile acestor tari o constituie relaxarea politicilor fiscale, chiar daca inflatia pare sub control. Sectorul privat a primit 81% din aceste investitii, fata de 76% anul precedent. Cei mai mari beneficiari ai finantarilor BERD sunt: Romania, Bulgaria, Serbia si Muntenegru. Acelasi raport mentioneaza rolul cheie jucat de BERD in privatizarea Petrom, fiind asigurata trecerea cu succes de la o companie detinuta de stat la o companie privata puternica. Un alt imprumut, in valoare de 18 milioane de euro, a fost acordat Transelectrica, primul proiect derulat fara garantia statului in domeniul energiei electrice.
Investitiile BERD in Europa de Sud-Est au totalizat un miliard de dolari in 2004, cu 6% mai mult decat in 2003.
Banca tarilor in tranzitie solicita statelor din regiune sa intareasca legaturile economice, ca mijloc de asigurare a stabilitatii politice si de atragere a investitiilor straine pe termen lung. BERD, infiintata in 1991 pentru a finanta investitiile in fostele state comuniste din Europa Centrala si de Est si-a extins finantare spre statele din Asia Centrala.
16 milioane euro pentru Portul Constanta
Transportul maritim este o alternativa clara la cel rutier, ingreunat de strazile tot mai aglomerate din Austria si Germania, se arata in raport. Portul Constanta, care uneste Europa de Vest de tarile fostului bloc comunist, gazduieste zilnic 200 de barje si peste 60 de milioane de tone, anual, de bunuri de consum (de la cereale, la ciment si metale). BERD asigura derularea unui imprumut de 16 milioane de euro pentru finantarea constructiei unui nou terminal in portul Constanta, menit sa fluidizeze activitatile portuare si sa asigure siguranta si eficienta transportului maritim. Finatarea proiectului de tip grant a fost acordata de guvernul olandez.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: