Valoarea refuzurilor la plata cu instrumente de debit a depasit de doua ori pragul de un miliard de lei, situandu-se in ultimii doi ani si jumatate in fiecare luna cu mult peste 500 de milioane de lei. In septembrie 2008 bancile au respins instrumente de debit in suma de 386,8 milioane de lei.

Comparativ cu luna aprilie 2010, refuzurile la plata prin instrumente de debit au fost cu 31,4% mai mici in acest an.

Scaderea sumelor refuzate la plata prin instrumente de debit in luna aprilie a fost similara cu declinul valorii neacceptarilor de bilete la ordin, care au ajuns la nivelul de 441,4 milioane de lei.

In primele patru luni, platile prin instrumente de debit refuzate de catre banci au insumat 2,2 miliarde de lei, fiind cu peste 25% mai mici decat sumele respinse in perioada similara de anul trecut.

Totodata, bancile au raportat in aprilie cele mai putine cazuri de refuzuri la plata la Centrala Incidentelor de Plati de la BNR dupa primavara anului 2008, doar 18.948 de incidente, cu 20% mai putine decat in martie si cu 34% sub nivelul din aceeasi luna din 2010.

Citeste si:

Astfel, suma medie a unui refuz la plata cu un intrument de debit a fost in aprilie de 25.000 de lei.

Si numarul titularilor de cont care au generat incidente de plata a scazut semnificativ in aprilie, la 6.920 de persoane si firme, nivelul minim inregistrat dupa luna iunie 2008.

Incidentele de plata produse de titularii de cont la plata pot fi majore sau nu, in functie de motivul pentru care se refuza plata. Exemple de incidentele de plati majore sunt instrumente de plata trase in descoperit de cont, cecuri emise fara autorizarea trasului sau cu data falsa sau carora le lipseste o mentiune obligatorie, cecuri circulare sau de calatorie emise "la purtator", cecuri emise de catre un tragator aflat in interdictie bancara, cambii scontate fara a exista creanta cedata in momentul cesiunii acesteia.

Sumele refuzate la plata cu instrumente de debit incadrate in categoria incidentelor majore au fost de 433 milioane de lei, reprezentand 16.822 de refuzuri.

Informatiile privind incidentele de plati sunt mentinute in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati pe o perioada de 7 ani de la data inscrierii.